Pijn in de rug en nek, met uitstraling/duizeligheid. Wie weet wat dit is?

Ik heb de laatste maanden veel last van de rug. In april van 2012 veel last van stijve spieren, in de zomer van 2012 heb ik me laten behandelen door de fysiotherapeut maar dit had weinig nut. Hij zegt wel dat ik een probleem heb in mijn nek en een probleem heb in mijn onderrug. Daar zit het ook allemaal behoorlijk vast. Midden december kwam ik niet meer uit bed. Had veel pijn. Tintelingen en was heel erg misselijk, tot braken toe. Ik ben toen bij de huisarts geweest en deze heeft me diclofenac (en maagbescherming) tegen de pijn gegeven. Dit werkte wel goed. Tussen half december en 4 januari heb ik nog gewerkt (gezondheidszorg, verpleegkundige). Met momenten voelde ik mijn linker been tintelen of het was doof, hetzelfde geldt voor mijn linker arm. Het was dan na even rusten weer weg, maar te lang in dezelfde houding staan of zitten kan ik ook weer niet. Dan ga ik ook weer last krijgen van de onderrug en het stijve gevoel, met name in de been.
Afgelopen weekend had ik meer last van de rug. Werd gauw misselijk. Die misselijkheid is dan heel even heel heftig en na een minuutje of 20 ept het dan vaak wel weer weg. Ook had ik het weekend momenten dat ik last had met lopen (mank, voorover lopen) en lang opstaan op een plek of lang zitten op een plek kan ik absoluut niet. Zondag op de SEH belandt, men dacht aan een acute afknelling ivm verlamming van been/pijn/dood gevoel. Was niet t geval. 18 jan neuroloog en mri onderzoek.
Wie weet wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.8K

Antwoorden (1)

Beste Gouranga,

Heel wat jaren geleden heb ik ook heel veel last gehad van mijn onderrug. Ben toen heel wat behandelingen ondergaan, de meeste zonder of met maar tijdelijke verbetering. De dokter zij op mijn 26ste dat ik een rug had van iemand van 70 jaar. Zo, daar zit je dan al knaap van 26 ! Toen drong het nog niet echt tot me door hoe ernstig het wel was of zou kunnen zijn. Een hele tijd daarna ben ik met yoga in contact gekomen, dit eerder vanuit 'rust te vinden' in mijn innerlijke state. Het liep niet goed op relationeel-, professioneel gebied en lichamelijk al helemaal niet. Na een tijdje yoga te doen, stelde ik vast dat mijn rugpijn met momenten fel was verminderd. Natuurlijk besefte ik niet ten volle wat er gebeurde op dat moment. Pas jaren later ben ik beginnen snappen wat er eigenlijk speelde. Ik leg het je even uit.

Ik ben later te weten gekomen dat pijn in ons lichaam een vertaling is van spanningen die zich opstapelen door onze denkpatronen. Dus kort gezegd, omdat we met stress en negatieve gedachten zitten gebeurd er ook iets in ons lichaam. Omdat we ons er niet van bewust zijn dat negatieve gedachten zich manifesteren en vertalen in ons lichaam, geven we daar geen aandacht aan. Als je dan weet dat de pijn komt van onze negatieve gedachten, zou je kunnen stellen dat de pijn kan verdwijnen door onze negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten. En dit is nu net wat ik ondervonden heb gedurende de tijd dat ik begonnen ben met mijn gedachten te onderzoeken. Dit heb ik gedaan door therapie, opleidingen in bewustwordeing en zelfontplooiing, familieopstellingen, ... Kortom, ik ben op zoek gegaan naar mezelf. Ik heb op vrij korte termijn mijn pijn kunnen ombuigen in meer beweeglijkheid en zelfs 90% pijnvrij te zijn. Moest iemand mij dit vroeger verteld hebben zou ik geantwoord hebben "yeah right" ! Maar ik moet eerlijk bekennen, het is zo. En ik ben niet de enige die dit ondervonden heb. Veel mensen die ik leerde kennen in mijn bewustzijnsproces ervaarden hetzelfde. Ik ben ondertussen life-coach in bijberoep. Hierbij geef ik ook massages, familieopstellingen, enz. omdat ik ervaren heb dat heel veel kan vastzitten in ons lichaam. Echter wat de meeste mensen niet weten, dat alles vertrekt vanuit ons hoofd. En als we daar verandering in brengen, veranderd er ook heel veel in ons lichaam.

Ik hoop je hiermee terug wat hoop gegeven te hebben en als je nog vragen moest hebben, stel ze gerust.

Groetjes
Wim
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel Wim voor je duidelijke antwoord.
Ik wil eerst even checken wat er lichamelijk aan de hand is, maar ik denk inderdaad ook dat geestelijk veel te maken heeft met je lichaam. Maar ik kan niet echt zeggen dat ik veel stress ofzo heb. Prima familieband, leuke vrouw waar het goed mee gaat, leuke baan (wel stress baan ivm veel verantwoordelijkheid). Maar ik ga je antwoord zeker onthouden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord Wim daarom heb ik nog een vraag. Ken je ook mensen met bv fibromyalgie en allerlei soorten reuma die hier baat bij hebben? Zelf ben ik chronisch ziek met heel veel pijn vanaf mijn 18e,ben nu 52 :-( en heb inderdaad veel tegenslagen gehad,je kunt wel zeggen vanaf mij geboorte,vandaar mijn vraag. Ik weet dat lichaam en geest veel met elkaar te maken hebben waardoor men (ik) in een vicieuze cirkel terrecht komt. (met yoga heb ik toentertijd geen baat gehad)
Alvast hartelijk dank ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag vlindertje, Fibromyalgie is een uiting van niet meer verder te willen in het leven, niet willen doorgaan, niet willen groeien, noch leven.
Het komt erop neer dat het voor jou genoeg geweest is. Erken jij dat je overstroomt van opgeslagen emoties, verdriet, weemoed en pijnlijke herinneringen uit het verleden ? Of één van deze die ik opsomde ? Jou aandoening duid er waarschijnlijk op dat je al heel veel pijn hebt moeten doorstaan. En dat versteend jou, zie dit vertaald in jou lichaam door de verkrampte spieren. En zo ben jij heel ver van jou gevoel verwijderd ondertussen. Ik vermoed dat je met trauma-werk aan de slag zal moeten gaan. Traumatherapie, traumahealing, familieopstellingen.
Ikzelf ben met familieopstellingen bezig, daar kan je ook al een duidelijk beeld krijgen wat er juist speelt. Erken je dit in eerdere generaties wat er met jou nu gebeurd ? Heb je een heel dominante vader of moeder gehad ? Of heb je teveel verantwoordelijkheden gedragen als kind ? De vraag is, wil je ervan af ? Stel dat je er morgen vrij bent van jou aandoening, Wat zou er dan veranderen in je leven ? Zou je weten hoe je ermee om moet gaan om niet meer ziek te zijn ? Ik ken iemand die CVS (Chronisch VermoeidheidsSyndroom) had. Door opstellingen te doen is ze ervan af geraakt. Ze was er niet vanaf na 1 opstelling, en er is ook wel wat tijd tussen geweest tot de 2de opstelling. Het komt erop neer hoe ontvankelijke je bent om een eventuele genezing, of 'healing' zoals ze zeggen, kan toelaten of opnemen. Vlindertje, wat maakt dat jij die naam gekozen hebt, is dat een verlangen om jou vleugels open te slaan en vrij te bewegen. Om te genieten van de vrijheid gedragen door de wind en je mee te laten voeren naar ongekende vreugde ? Te dwarrelen in een tuin vol met bloemen, geuren en kleuren. Laat de balast van het verleden voor wat het is, schud het stof van je vleugels, laat jou kleuren van je vleugels zien. Dat kan je reden van een versteende toekomst. Je verleden is een illusie, sla je vleugels open en geef ze een andere gloed, de gloed van jou prachtig gekleurde vleugels. Want hier zit de pracht en praal. Ik wens je veel succes.
Wim
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt Wim,mijn reactie zou ik graag geven in een pm als dit van jou mag?
+ voor je antwoord
Groetjes vlindertje(inderdaad een weldoordachte bijnaam)