Epileptische aanval als baby gevolgen voor latere leeftijd?

Een vriendin van me heeft als baby een aantal heftige epileptische aanvallen gehad en nu denkt ze dat haar 'gedragsproblemen' daar vandaan komen. Is dit mogelijk? Of zit ze gewoon in een verlate puberteit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Epilepsie gaat nooit zomaar over, als ze vroeger nooit medicatie voor epilepsie heeft gehad, dan was het waarschijnlijk geen epilepsie maar waren het koortsstuipen. Dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel, het komt vaak genoeg voor dat mensen maar één keer een epileptische aanval hebben en daarna nooit meer.

Het beste antwoord

Zoals de vraag al omschrijft zoekt je vriendin de oorzaak buiten haarzelf (externaliserend), wat ook een onderdeel van een gedrags- of persoonlijkheidsstoornis kan zijn. Het lastige is dat beide (zowel epilepsie als gedragsproblemen) veelal tijdens de jeugd optreden. Epilepsie geeft in de meeste gevallen (uitzonderingen: bepaalde vormen van epilepsie, heel erg veel aanvallen of hele lange aanvallen/status epilepticus) geen schade van het brein. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Laat haar een doorverwijzing vragen aan de huisarts naar de neuroloog. De neuroloog kan onderzoek doen naar epileptische activiteit op dit moment en eventuele restverschijnselen.
Gedragsproblemen kunnen voorkomen in een epilepsie-aanvalsvrije periode. Het is dus zeker aan te raden om voor controle naar een neuroloog te gaan.