Ik heb steeds kramp in mn benen ,drink je dan te weinig?

Ik hoorde vanmorgen van iemand als je te weinig drinkt krijg je kramp in je benen hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Het kan ook komen door een magnesiumtekort.
Maar genoeg drinken is uiteraard ook belangrijk.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kort en krachtig

Andere antwoorden (3)

Het kan zijn dat je te weinig drinkt en daarom kramp krijgt, maar dat hoeft niet. Ik heb er zelf snel last van als ik uit het niets en zonder opwarming snel ga rennen.
Je kan dus kramp krijgen als je te weinig drinkt, maar ook als je je spieren overbelast (dit kan je verminderen als je een warming up doet waar je je spieren even rekt en strekt en even warmlopen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga zeker even naar mn vitamine huis houding kijken
Zeker nuttige Antwoorden
Waardoor ontstaat kramp?
Er kunnen voor kramp allerlei oorzaken worden aangegeven.

* Één hiervan is een verminderde bloedtoevoer naar de spieren. Dit is ook de reden waarom wordt gewaarschuwd om na het eten niet te gaan zwemmen. Wanneer je net hebt gegeten, gaat een groter gedeelte van je bloed naar je maag en je darmen om het eten te verteren. Je spieren lopen dan een groter risico om te weinig bloed te krijgen en hierop wordt dan gereageerd met kramp.
* Verlies van vocht en zouten, bijvoorbeeld door zweten en uitdroging. Deze krampen ontstaan bij zware inspanning in grote hitte en worden ook wel hittekrampen genoemd.
* Ook bij extreme kou kunnen je spieren gaan verkrampen.
* Een tekort aan suiker (glucose) in het bloed kan een andere oorzaak zijn voor het ontstaan van spierkramp.
* Als bijwerking van bepaalde medicijnen.
* En als laatste vermoeidheid.

Zoals in deze uitleg staat kan vochtverlies kramp veroorzaken, dus te weinig drinken ook, want je verliest de hele dag door vocht.
Als je gaat sporten is het wat erger en zal er dus eerder kramp voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te weinig water drinken of een verstoorde waterghuishouding kan kan een van de vele oorzaken zijn van spierkramp in de benen.

Om uit te vinden wat voor jou de meest waarschijnlijke oorazaak is kun je beter onderzoek (laten) doen.
Hieronder wat oorzaken en tips:

1: Spierkramp door mineralen-tekort
Spierkrampen – zoals beenkramp & kuitkramp – kunnen gemakkelijk worden veroorzaakt door een elektrolyten-stoornis of vitaminegebrek. Het is dan ook van cruciaal belang dat je de juiste vitamines, mineralen en spoorelementen binnenkrijgt om krampen in o.a. benen, kuiten en voeten te voorkomen.

De volgende voedingsstoffen kunnen kramp helpen voorkomen: Vit. B-complex, vit. D, vit. E, magnesium, calcium, zink en natrium. Een tekort aan deze voedingsstoffen in je bloed kan juist krampen veroorzaken! Als je vaak last hebt van spierkramp, laat dan eens bloed prikken om te testen op tekorten aan vitamines & mineralen. Wellicht doet een magnesiumtabletje al wonderen om je krampen te verhelpen.

2: Verstoorde vochtbalans veroorzaakt spierkrampen
Kramp in been, kuit, nek, voet of arm wordt in veel gevallen veroorzaakt door een slechte interne vochthuishouding of vochtbalans. Je kunt je vochtbalans herstellen en zodoende spierkramp voorkomen door:

Veel water te drinken (vooral als je veel sport en/of zweet); minder zout te eten bij overmatig zoutgebruik; meer zout te eten bij een natriumtekort; vocht-afdrijvende middelen zoals plastabletten te mijden; alcoholgebruik te matigen. Zodra je vochtbalans zich hertelt, zul je gegarandeerd minder last hebben van spierkrampen.

3: Spierkramp wegens verkeerde lichaamshouding
Veel mensen krijgen gedurende de nacht last van krampen in de kuiten, spierkramp in de tenen of kramp in de voeten. Deze nachtelijke spierkrampen worden in veel gevallen echter al gedurende de dag uitgelokt.

4: Spierkrampen & Lichaamsbeweging
Lichaamsbeweging speelt een belangrijke rol bij het ontstaan & voorkomen van krampen. Vooral spierkramp in de benen, kuiten, voeten, rug en nek wordt in veel gevallen veroorzaakt door te veel, te weinig of verkeerde lichaamsbeweging.

5: Spierkramp door hoge bloeddruk
Kramp in je benen, spierkramp in je kuiten en krampen in je nek worden in veel gevallen veroorzaakt door een verhoogde bloeddruk ofwel hypertensie. Je bloeddruk wordt vooral hoger als je veel zout eet, weinig beweegt en te kampen hebt met overgewicht… Kortom laat je bloeddruk meten.

Meer informatie in bijgevoegde link.