Hoe lang duurt stoppen met roken?

Hoe lang duurt stoppen met roken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot de eerst volgende sigaret ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 seconde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Pelle ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Pelle ;-) en Emma007 ;-)
Je stopt je hele leven.
Stoppen werkt alleen als je het alleen voor jezelf doet.
Stoppen werkt niet voor het geld dat het kost.
Stoppen werkt ook niet om van het gezeik van anderen af te zijn (meestal voormalige rokers).
Je doet het niet voor je kinderen, je vrouw, je dieren, je buren, je familie of voor welke gek dan ook. ;-)
@Papilio, jij komt zeker niet vaak buiten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naargelang de sterkte van verslaving, imand die sterk is in beslissingen nemen en er voor gaat zal ook vlugger resultaat hebben. Succes gewenst

Antwoorden (9)

Dat kan van de ene op de andere dag, zo gauw jij besluit te stoppen en je laatste peuk hebt gerookt, ben je gestopt, het ontwennen neemt langer in beslag, na een dag of 3 is alle nicotine uit je lichaam en moet je dus de gewoonte af gaan leren. Dit kan maanden of jaren in beslag nemen, als je er zelf aan toe bent te stoppen, zal je makkelijker kunnen stoppen, begin er ook na het stoppen niet meer aan, zelfs 1 sigaret is vaak het begin van weer een roker zijn.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet 3 dagen maar 2 weken voor dat de nicotine uit je lichaam is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zitten er allebei naast, volgens stivoro is het 2 dagen,
www.stivoro.nl › Voor volwassenen › Gezondheid & roken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet alleen om nicotine. Er zitten zo'n 8000 verschillende chemische verbindingen in takaksrook, waarvan de meeste giftig zijn. En al die verbindingen hebben weer andere eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt mmm, maar de verslavende werking gaat uit van de nicotine, vandaar mijn antwoord.
Eigenlijk ben je daar jaren mee bezig, tot de behoefte een sigaret op te steken geheel is verdwenen.
Maar in het algemen kun je zeggen een maand of twee, dan heb je niet meer de neiging automatisch naar de kankerstaafjes te grijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na dertig jaar roken heeft de ontwenningstijd 9 dagen geduurd. Wel heb ik het uitgespaarde geld in een potje gestopt en daar leuke dingen van gekocht: kaartjes voor een voorstelling van Herman van Veen, een babypop voor mijn jongste dochter, een mooie stoel voor de dochter die op kamers ging.

Ik rook nu 22 jaar niet meer, maar in heel vreselijk spannende tijden verzucht ik wel eens :"...en nu een sigaret".
Ofschoon ik er nooit meer aan zal beginnen, blijf ik een roker en is dat het eerste waar ik aan denk als ik klem zit (ziekte, overlijden van bekenden enz.)

Stop maar wel, voor mij is dat waar ik het meest trots op ben. Verwacht echter niet dat anderen je lof toe zwaaien, daar hangt jouw wilskracht niet van af!!!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerlijke reactie, mooi!
Kristal
11 jaar geleden
Ivana, ik herken dat van eerdere keren dat ik er van af was: in spannende tijden verlangen naar een sigaret.
Inmiddels rook ik nu 12 jaar niet meer en zit het blijkbaar niet meer in mijn systeem omdat ik er niet eens meer aan denk in moeilijke tijden. Maar ik weet dat ik altijd een roker zal blijven. Zodra ik er 1 gerookt heb en er dan nog eens 1 opsteek, ben ik weer verslaafd.
Dus nee.
dat hangt af van hoe groot je wilskracht is, als je echt wil stoppen voor je ouders of je kinderen ofzo is dat al een motivatie maar dat hangt af van persoon tot persoon, bij sommige mensen duurt het 1 week en bij sommige mensen wel 20 jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in stappen wat er allemaal met jou gebeurt :
Dag 1
Al na 24 uur zijn alle sporen van koolmonoxide verdwenen uit jou lichaam . je zal beginnen met hoesten omdat het lichaam een schoonmaakactie zal beginnen in de longen . hoesten komt doordat de vuiligheid in de longen naar buiten komt .
dag 2.
Twee dagen nadat je gestopt bent is alle nicotine al uit het lichaam.je smaak en reukvermogen worden direct beter. het gevoel dat nicotine nodig is zal groter
zijn dan de eerste dag.
Dag 3
Je merkt direct aan je lichaam dat je gestopt bent, onder anderen het ademen gaat makkelijker en je hebt meer energie dan 3 dagen terug .
1 week.
De behoefte aan een sigaret zal erg groot worden . er zullen ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn keelpijn en snel geirriteerd worden optreden. zeker is dat de ontwenningsverschijnselen de komende week langzaam minder worden . je longfunctie begint zich alweer te verbeteren ten opzichte van dag 3.
1 maand .
De bloedsomloop is al veel meer verbeters bewegen gaat makkelijker en je conditie is beter .
tevens zijn je smaak en reuk vermogen toe genomen . je zalmeer trek krijgen in eten en je zult wel een paar kilo aankomen .
2 maanden
De behoefte aan een sigaret zal een stuk minder zijn na 2 maanden . de ontwenningsverschijnselen zijn ook eindelijk verdwenen maar de geestelijke verslaving is echter helaas nog steeds niet voorbij .
3 tot 9 maanden .
je longfunctie is al met 10 % verbeterd. ademhalingsproblemen zoals kuchen en piepen zijn veel minder geworden . je ben nu veel fitter en gezonder .
Na 1 jaar .
Gefeliciteerd je bent nu definitief gestopt en je mag jezelf beschouwen als niet roker .
Na 2/5 jaar.
Het risico op hart en vaarziekten is direct al met 50 % minder dan het risico van iemand die niet gestopt is met roken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
0 seconden: Gewoon de volgende sigaret niet opsteken en klaar ben je.

Als je vraag is: 'hoe lang blijft de verslaving sterk voelbaar' dan is het antwoord: tussen 0 seconden (zeer zeldzaam) en de rest van je leven (ook zeldzaam)...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Wat raar dat niemand eerder dit antwoord heeft gegeven. Naar mijn idee is dit het enige juiste antwoord! Cold turkey-stoppen!
Antoni
11 jaar geleden
+ 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stoppen met roken zit tussen je oren. Als je het _echt) wilt ben je eigenlijk al gestopt.
Ivana
11 jaar geleden
AdrieK. ik zou wel eens willen weten of jouw uitleg theorie of praktijk is. Met andere woorden: ben je zelf verslaaft geweest aan de sigaret?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier nog een, ivana, dat is precies wat ik dacht toen ik het antwoord las: is dit theorie of praktijk? ben benieuwd!
Stoppen met roken is eigenlijk het niet opsteken van een rookartikel. Zolang je na het doven van je laatste peuk geen nieuwe opsteekt duurt het stoppen voort.
Zelf ben ik gestopt op 11 april half elf 1983. Ik rookte destijds plus minus 200 sigaretten per week. Ik heb -met het stoppen - gelukkig nooit problemen gekend. Wat je in elk geval niet moet doen is je afzetten tegen mensen die nog wel roken of zelf er steeds maar over (moeten) praten. Dan is de kans dat je het gaat verliezen groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afgelopen augustus 2 jaar geleden ben ik gestopt met roken! en ik ben apetrots, want dit is de grootste overwinning die ik behaald heb.
als je nagaat dat ik al zeker 10 keer of meer gestopt ben, nou ja geprobeerd heb om te stoppen, en nu is het me gelukt.

vaak helpt het om na te gaan waarom je wilt stoppen, wil je geld besparen, wil je voor de mensen om je heen (de niet- rokers) stoppen ? of is er een hele goede reden als gezondheid...

als het echt belangrijk is, bijvoorbeeld dat je steeds benauwd bent (bronchitis/astma), dan is de reden zo groot en belangrijk dat het wel lukt, althans bij mij en anderen met wie ik hierover sprak.

op zaterdag besloot ik maandag te stoppen, ik rookte zaterdag 7 shaggies, op zondag 6 en op maandag heb ik niet meer gerookt.
nog steeds ben ik verslaafd, ik sprak iemand die 8 jaar geleden ophield met roken, hij zei: iedere dag zou ik weer kunnen/willen beginnen zo graag wil ik, maar ik doe het niet.
zelf denk ik: god zij dank ben ik er van af, maar sluit mij op in een kamer met een pakje sigaretten (caballero/camel) en een aansteker :) en ik ben verkocht en vergis je niet: 1 sigaret is genoeg en je ben weer 100% verslaafd en rokend. want verslaafd blijven we, maar we roken niet meer !

antwoord: het duurt je hele leven om sterk te zijn, zo sterk dat je niet meer in de verleiding komt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ligt eraan; je kan er een jaar, een maand of zelfs een week overduren. Als je besluit om te stoppen en tussendoor toch nog een sigaretje pakt dan kan het wel langer duren. Maar stel je wil stoppen met roken en je hebt de toch neiging om te gaan roken pak dan fruit of een kauwgompje. (oke denk niet de ik een professioneel antwoord geef)