Kun je door snel moeten plassen na het drinken uitdrogen?

Ik moet vanwege een nog onbekende medische oorzaak vrijwel direct na het nuttigen van drinken plassen, kan ik dan uitdrogen?

Ik neem dus aan dat het ingenomen vocht mijn lichaam snel verlaat aangezien ik binnen enkele minuten na het nuttigen van drinken direct moet plassen.

Het gaat hier trouwens niet om alcoholische dranken. Het gaat om water.

Toegevoegd na 42 minuten:
Uit urineonderzoek is gebleken dat ik geen blaasontsteking heb noch zijn er andere afwijkende waarden in mijn urine ontdekt. De huid van mijn bovenarmen voelt droger aan dan normaal. Dit probleem zal aankomende vrijdag met mijn huisarts besproken worden. In het eerste gesprek zei zij al wel dat ik opzienbarend veel plas.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Appart ik zal er mee naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je al naar de dokter bent gegaan. Ik zou me geen zorgen maken over uitdrogen. Gezien je conditie zou je misschien vaker een beetje moeten drinken (en het plassen even voor lief nemen). Oplossingen kan ik hier niet communiceren, ik ben geen arts. Voor een droge huid helpt drinken (meestal) niet. Gebruik een vochtinbrengende creme, of liever gewoon een lekkere bodymelk die je huid vettig houdt. Vochtinbrengend klinkt niet goed in relatie tot je vraag en dit soort cremes brengen zeker geen vocht IN de huid. Maar voor het droge gevoel helpen ze wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drink sinds enkele dagen nog een paar extra glazen per dag, maar ik plas het gewoon heel snel er weer uit. Ik zou het wel in mijn buik willen 'houden' als het kon en dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg nu veel buikpijn als ik mijn plas ga ophouden.

Het beste antwoord

Je kunt uitdrogen als je minder vocht binnen krijgt dan je uitplast en uitzweet. Op zich heeft dat niets te maken met de drang om te plassen nadat je wat gedronken hebt.

Het vocht moet via je darm eerst opgenomen worden in het bloed. Hierdoor wordt het bloed dunner en kennelijk reageert jouw hypofyse hier sterk op door een hormoon aan te maken dat meer water uit het bloed haalt in de nieren. Dit water komt dan in je blaas en als die voller raakt ga je plassen.

Ik zag ook je andere vraag en kennelijk heb je hier wel een probleem mee. Als je een medische afwijking denkt te hebben bespreek je dit het beste met je huisarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou kunnen dat u een blaasontsteking heb ofzoiets. Maar voor bevesteging van het probleem kunt u beter na de huisarts want wij kunnen dat niet zonder na te gaan hoe je vedder in elkaar zit te oordelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je droogt alleen maar uit als je meer vocht verliest dan je inneemt. Uit je andere vraag begreep ik dat je niet zozeer veel maar vaak moet plassen. Ik vind het zorgvuldig van de huisarts dat je urine voor kweek is ingestuurd ondanks dat er waarschijnlijk geen blaasontsteking is. Als dat inderdaad niet het geval is zal er verder gekeken moeten worden en anders krijg je hoogstwaarschijnlijk antibiotica. De mogelijke oorzaken laat ik even weg maar het zou kunnen dat het volgende het volgende aan de hand is met je blaas:

"Onvrijwillige samentrekkingen van de blaasspier. Een normale blaas laat zich geleidelijk vullen en het gevoel van een volle blaas wordt dan ook geleidelijk ervaren. Men krijgt eerst zachte plasdrang en nadien, bij volle blaas, sterke plasdrang. De druk in de blaas blijft laag tijdens dat proces en men kiest zelf het ogenblik waarop men gaat plassen. Indien er nu onvrijwillige samentrekkingen van de blaas optreden, dan gaat men een plotse toename krijgen van het gevoel van een volle blaas met sterke aandrang tot plassen. De druk in de blaas gaat stijgen en het plassen zelf kan niet meer tegengehouden worden. Men moet hier en nu plassen."

Toegevoegd na 5 minuten:
Met een droge huid wordt een niet-vette huid bedoeld. Dat is zeker geen uitdrogingsverschijnsel. Als je je verder niet ziek voelt hoef je niet bang voor uitdroging te zijn.

Het heeft niet zoveel zin om teveel op de gang van zaken vooruit te lopen. De huisarts volgt een bepaalde routine om erachter te komen waardoor je klachten worden veroorzaakt. Zodra de uitslag van de kweek bekend is wordt er een volgende stap gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al een afspraak voor een vervolgonderzoek omdat er niks uit de kweek is gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel het gevoel soms meer te plassen dan ik opdrink, maar dat zou dan ik echt moeten meten. Dat kan ik nu niet hard maken. Dat ik veel vaker plas dan vroeger is duidelijk. Op 1 glas gemiddeld 5 keer naar de wc moeten is teveel.