15 keer plassen op 3 glazen water, wat betekent dit voor mijn gezondheid?

Sinds enige tijd merkte ik op dat ik frequenter naar het toilet moest. Ik dacht er in het begin niks van, totdat ik er hinder van begon te ondervinden. Onlangs heb ik de tel bijgehouden en wel op deze manier:

Ik heb bijgehouden hoeveel glazen (normaal formaat) water ik dronk op een dag. Na het drinken van het eerste glas begon ik met meten. Ik dronk die dag 3 glazen water. De meting stopte bij het innemen van het eerstvolgende glas water de volgende dag.

Ik heb bijgehouden dat ik die dag 15 keer (sinds het starten van de meting) heb geplast. Voorheen plaste ik op een dag gemiddeld 2 á 3 keer.

Dit lijkt mij een erg ongezonde ontwikkeling en ik heb mij inmiddels ingelezen dat dit vaak het symptoom is van een aantal ziektes. Ik ben er best kalm onder, maar uiteraard erg nieuwsgierig naar de onderliggende oorzaak. Ik vermoed iets met mijn nieren.

Ik heb het probleem aan mijn huisarts voorgelegd en zij schrok van de frequentie. Ik heb een bloedonderzoek gekregen en een urineonderzoek. Ik heb nu 50% van de uitslag en dat is dat ik geen blaasontsteking is. Nu is mijn urine op een kweek gezet. De uitslag van de kweek kan ik opvragen na 14:00 uur. Nou ben ik de ongeduld zelve en ben ik uiteraard benieuwd naar eventuele andere oorzaken die dit kan hebben. Een vriendin van mij zei dat het vanwege stress zou kunnen komen, maar ik ben vrij ontspannen en heb mij ingelezen over stressincontinentie en dat is toch net wat anders.

Toegevoegd na 1 uur:
De praktijk heeft niks gevonden in mijn urine.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Het fenomeen van frequent plassen heet polyurie.

Het is onder andere een indicatie van diabetes mellitus en diabetes insipidus, maar heeft nog verscheidene andere oorzaken, zoals bijvoorbeeld een teveel aan het bijnierschorshormoon aldosteron (genaamd syndroom van Conn) en bepaalde hartafwijkingen.

Als het aan de verstoorde hormoonproductie ligt, kan je wat informatie opzoeken over het RAAS (renine angiotensine aldosteronsysteem) - ik heb nu niet genoeg tijd om dat uit te leggen.

Er zijn tientallen oorzaken te benoemen, je kunt er een aantal vinden op de Engelstalige wikipedia onder polyuria.

Toegevoegd na 1 uur:
Het feit dat er niks in de urine is gevonden maakt diabetes mellitus onwaarschijnlijk, want ze zullen vast naar de glucosewaarden in de urine hebben gekeken.

Centrale diabetes insipidus (verlaagde afgifte van vasopressine/adh [antidiuretisch hormoon]) is daarentegen nog wel mogelijk. Dit hormoon zorgt ervoor dat, bij lage bloeddruk, de hoeveelheid vocht in de urine wordt beperkt, en opnieuw wordt opgenomen in de bloedbaan, om zo de bloeddruk te verhogen.

Dan het RAAS. Wanneer de bloeddruk laag is, scheiden de nieren het hormoon renine uit. Dit wordt in een aantal stappen via o.a. de lever omgezet in angiotensine II. Dit hormoon zorgt voor vasoconstrictie (bloedvatvernauwing) en dus bloeddrukverhoging. Ook zorgt het voor de uitscheiding van aldosteron vanuit de bijnieren. Dit hormoon zorgt er ook voor dat er natrium en water vanuit de nieren wordt teruggeresorbeerd naar het lichaam.

Als dit systeem dus niet goed werkt, heb je dus een verhoogde urineproductie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan van alles betekenen.
bv diabetes of nier-problemen. (denk je zelf ook aan lees ik)

Maar het kan ook niks betekenen:
misschien had je nog veel vocht in je systeem, wat er OOK uit komt, naast die 3 glaasjes water.

Ik heb ook niet gelezen, of je grote hoeveelheden plast (dus veel meer dan de ingenomen 3 glazen)

Eigenlijk zou je het dan in milliliters moeten opmeten, gedurende bv een hele week.
Dan pas kan je een beetje zien, wat er in en er uit komt.
Maar ik zou er geen zin in hebben als ik jou was....

Wacht de uitslag van je arts af
En komt er niks uit, laat het rusten.
Zolang je geen andere klachten hebt.

Als je te veel water kwijt raakt, droog je uit en zal je dus ook problemen krijgen met de stoelgang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit duurt nu al enkele maanden. Ik heb het idee dat ik soms meer kwijtraak aan urine dan de hoeveelheid vocht die ik heb ingenomen. Ik heb geen diabetes want ik heb mijn bloed al laten onderzoeken, het tweede bloedonderzoek moet ik nog afwachten. Ik heb wel sinds enkele tijd meerdere klachten, vandaar ook mijn doktersbezoek. Ik heb inderdaad geen zin om mijn urine een hele week op te moeten vangen. Als het moet dan doe ik het, maar liever niet. Ik denk dat bij het opendoen van de fles dat ik flauwval van de ammoniaklucht die er na een week opvangen hangt. Als ik de uitslag heb zal ik die hier plaatsen om anderen te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de uitslag, maar je mag hem ook (om medische redenen) gewoon voor jezelf houden hoor. Als je een hele week lang urine opvangt, kan je natuurlijk aantal milliliters meten en opschrijven.
Je hoeft niet de hele "oogst" te bewaren! ;) Sterkte, ook met je andere klachten.
Ik hoop, dat ze vinden wat je mankeert en dat je dan geholpen kan worden hoor. Het lijkt me erg onhandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, erg leuk is het niet om meer dan 20 keer per dag te moeten plassen. Ook de krachtsvermindering in mijn armen en benen is erg onprettig, aangezien ik nog een twintiger ben. Ik heb veel symptomen die bij meerdere ziektebeelden te plaatsen zijn, zoals kanker, ms e.d. Ik kan dus oneindig blijven gissen. Zodra ik het weet zal ik het zeker hier plaasten, al is het maar voor de nieuwschierigen onder ons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo ikhebeenvraagof... Studeer je soms medicijnen of ben je in opleiding voor verpleegkundige misschien?
Dan krijg je alle ziekte beelden voorgeschoteld. En in het begin denk je dan ook, dat je alle ziekte beelden hebt (ik heb zelf klinische psychologie gedaan, daar gebeurde dat ook) Het komt op mij over, of je last hebt van hypochondrie.
Dat kan ook onder stress ontstaan, dat je extra alert wordt op je lijf en alles wat zich daarin afspeelt.
Zelfs "gewoon" plassen en poepen kan dan heel beladen worden. Ik ben toch blij voor je, dat er op dit moment niks uitkomt hoor. Ondanks dat jij daarmee helemaal niet geholpen bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik studeer geen medicijnen en ben geen verpleegkundige. Ik doe niks zorggerelateerd, maar lees mij inmiddels wel goed in. Ik heb namelijk ook last van krachtsverlies in beiden mijn armen nadat ik begin november bijna was flauwgevallen en mij flink beroerd heb gevoeld die avond en 3 dagen was het krachtsverlies en de pijn zo erg dat ik mijn handen niet goed kon bewegen. Het vaker moeten plassen had ik al een tijdje, maar ik ging er niet mee naar de dokter omdat ik dacht het niks was. Pas na goed ziek te zijn geweest ging ik naar de dokter, toen begon ik dingen in een verband te plaatsen. Uiteraard let ik nu beter op mijn gezondheid, maar dat komt doordat ik laatst erg ziek ben geweest en in die periode 2 kg ben afgevallen zonder minder te gaan eten. Heel lang heb ik bepaalde klachten genegeerd, maar als je in-elkaar zakt en dagen daarna begin je allerlei extreem pijnlijke klachten te krijgen dan is er wat mij betreft wel een verband. Lange tijd had ik onderbuikgevoelens dat ik ziek was, maar ik dacht dat ik overdreef. Ik ben de laatste die naar de dokter gaat. Mijn huisarts vroeg mij waarom ik niet veel eerder was gekomen en ik moet haar gelijk geven. Ik ken de gedachtegang, het is een beetje net als self fulfilling prophecy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dat het bij meerdere ziektebeelden te plaatsen is wou ik trouwens niet zeggen dat het ik per definitie een ernstige ziekte heb. Ik wou zeggen dat ik niks wijzer werd omdat het van alles zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van de meerdere ziektebeelden had ik ook zo gelezen, als je nu zegt. Heel vervelend allemaal voor je.
Vooral dat krachtverlies lijkt me eng.
Heel veel succes, ik zou flink bij de artsen aan de bel trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, zal ik zeker doen.
Ik weet niet welke hoeveelheden je plast, maar het eerste wat in mij opkomt is dabetes insipidus (wat overigens iets heel anders is dan suikerziekte)

Vaak is het hormonaal, het kan een bijwerking van bepaalde medicijnen zijn, en ja, het kan ook met de nieren te maken hebben. Het is overigens meestal wel goed te behandelen, maar als het het symptoom is van een onderliggende ziekte, zal die als het kan ook aangepakt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik slik geen medicijnen en verder heb ik niet frequenter last van dorst. Bedankt voor je antwoord Marleen, maar diabetes insipidus was ik al tegengekomen in mijn zoektocht naar het antwoord. De overige symptomen naast het vele plassen heb ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enerzijds gelukkig maar, anderzijds maar hopen dat het niet iets ernstigs is....
Veel sterkte in elk geval / met een klein half uurtje weet je (weten we ?) meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik heb het antwoord geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf hoopte ik bijna op een blaasontsteking omdat ik dan de oorzaak zou hebben en een blaasontsteking vrij eenvoudig te verhelpen is. Als het geen blaasontsteking is dan heeft het vaak een andere oorzaak en die andere oorzaken zijn vaak minder rooskleurig...
Heb je al aan uitputting van je bijschorsnieren gedacht? Weet niet of je je in de volgende symptomen herkent:

Trek in zout: De bijnieren produceren het hormoon aldosteron, wat een mineralocortioïde (steroïdhormoon dat invloed heeft op de water-zoutbalans in het lichaam) is. Aldosteron reguleert vocht en elektrolyten (natrium, chloor, kalium en magnesium) in het bloed, binnen en tussen de lichaamscellen. Wanneer men kampt met uitgeputte bijnieren, verlaagt de aldosteronproductie, wat zoutverspilling veroorzaakt. Wanneer het zout wordt uitgescheiden door de nieren, volgt water wat resulteert in een disbalans van elektrolyten en uitdroging;
Hypoglykemie: Wanneer de uitputting van de bijnieren vordert, zullen bloedglucoseniveau’s steeds meer dalen. Het lichaam reageert op hypoglykemie door trek te krijgen in alles wat de bloedsuikerspiegel doet stijgen, zoals frisdrank, snoep, koffie of zelfs sigaretten. Soms leiden uitgeputte bijnieren tot alcohol-, marihuana- of hard drugsmisbruik vanwege de drang van het lichaam om de bijwerkingen van hypoglykemie te onderdrukken;
Duizeligheid: Wanneer iemand gaat staan vanuit zittende of liggende positie, stijgt de systolische bloeddruk (de druk die ontstaat wanneer het hart het bloed in de slagaders pompt) tien punten doordat de bloedvaten in het onderlichaam samentrekken om bloed naar het hart, de longen en het brein toe te leiden. Dit proces wordt mogelijk gemaakt door het hormoon epinefrine. Bij mensen met uitgeputte bijnieren zijn de bloedvaten niet in staat om te reageren op het vrijkomen van epinefrine vanwege een laag cortisolgehalte, waardoor dit proces niet plaats kan vinden en de bloeddruk daalt. Dit proces werkt duizeligheid in de hand;
Slaapstoornissen: De cortisolproductie is het hoogst rond acht uur ’s ochtends en daalt langzaam tot een dieptepunt, wat om elf uur ’s avonds wordt bereikt. In het beginstadium van uitgeputte bijnieren compenseert het lichaam met een hoog cortisolniveau ’s nachts. In dit geval heeft men moeite met ontstressen na een lange, zware dag werken en heeft het moeilijkheden met slapen. Hierdoor vermindert de remslaap (reduced eye movement). Dit kan leiden tot depressie en een verminderd energieniveau de dag daarna. In latere stadia van hypoadrenia produceert het lichaam adrenaline in een poging tot compensatie voor het lage cortisolgehalte. Ook dit leidt tot slapeloosheid;