Ik heb het gevoel dat ik niet adem, en stikkend gevoel. er is wel hyperventilatie bij mij vastgesteld maar heeft dit ermee te maken?

Ik heb vast gestelde chronische hyperventilatie. alleen nu heb ik de laatste tijd een adem waar ik zo erg bij na moet denken dat als ik iets ga doen zoals dit type dat het stopt. Het kost heel veel energie en soms voelt het ook of ik juist geen lucht binnen krijg, een verstikkend gevoel. Moet ik hiermee naar direct naar de huisarts of is dit gewoon een onderdeel van hyperventilatie en kan het geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (5)

Ik ben zelf geen arts dus ik weet het niet maar je kan altijd even de huisartsenpost bellen en het aan hen vragen. Bellen met een vraag mag altijd, daar zijn zij voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het gevoel hebt dat je niet kan ademen zal ik zeker de dokter bellen, geen idee waar het mee te maken heeft maar bellen kan geen kwaad!.

Ps. Ik lig zelf nu in het ziekenhuis door astma dus gewoon bellen! succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De arts er naar laten kijken kan zeker geen kwaad. Mocht het benauwde gevoel van de hyperventilatie komen adviseer ik altijd een pepermuntje. Dan voel je je ademhaling beter. Dat is een trucje van mezelf en heeft mij in het verleden erg geholpen ;)
Veel sterkte Mimosa
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een belangrijk deel van de remedie is begrijpen wat chronische hyperventilatie is. 'Hoe kom ik eraan?' geeft vaak ook het antwoord op: 'Wat kan ik eraan doen?'. Het is dus belangrijk dat chronische hyperventilanten zich afvragen: wat maakt dat ik door een periode gegaan ben waarin ik ben gaan hyperventileren? Dat kunnen soms ook heel plezierige dingen zijn zoals de geboorte van een kind. Hyperventilanten moeten zich bewust worden van hun manieren van denken die hun stressniveau verhogen en daardoor angst en hyperventilatie in de hand werken.

Goede zelfzorg is ook hier van groot belang. Het klinkt logisch voldoende en op tijd te eten en genoeg te slapen. Maar we doen het niet. Hyperventilatiestimulerende substanties zoals cafeïne en nicotine worden uiteraard best vermeden. Het verleggen van het zwaartepunt van het hoofd naar de benen door te zwemmen, fietsen of joggen is vooral voor mensen met zittend of computerwerk van belang. Zo is er immers een uitlaatklep voor stress én wordt er langs de verbruikerskant iets aan het tekort aan koolstofdioxide gedaan. Door vertraagd uitademen zorgen dat er langer CO2 in de longen blijft, kan soelaas bieden.

Ademhalingsoefeningen worden vaak gebruikt, maar het bewust letten op iets wat normaal automatisch gebeurt, kan de ademhaling ook net blokkeren. Zeker perfectionisten willen hier weleens heel krampachtig in doorschieten. Het gaat uiteindelijk ook niet om een verkeerde ademgewoonte, maar om het disfunctioneel ademen op bepaalde (stress)momenten. Er is niks mis met de hardware, alleen draait er soms de verkeerde software op.
Herken je je in meerdere van onderstaande symptomen? Ga dan zeker eens langs bij je huisarts.
- Duizeligheid
- Ijl hoofd
- Tintelingen in handen, voeten of aangezicht
- Hartkloppingen
- Opgeblazen gevoel
- Wazig zicht
- Oorsuizen
- Geheugen- en concentratiestoornissen
- Druk op de borst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel mensen hebben hier last van. Heel vaak komt het door dat je gespannen bent en een stress periode achter de rug hebt. Ook trauma's spelen hier een grote rol. Ik kan je geen zekerheid geven dat u dit heeft maar als u dit heeft kunt u zorgen om u geest en lichaam te laten ontspannen zoals massage's ,sauna's en mediteren. ook even rustig op een stoel zitten en al je spieren te laten ontspannen (alsof je dood bent) kan helpen.