Heeft de mogelijkheid tot thuiswerken door de werkgever een positieve invloed op het ziekteverzuim?

We hadden daar vanmiddag een gesprek over op het werk waar wij sinds enige tijd ook thuis kunnen werken.
Een aantal mensen zeiden zich minder snel ziek te melden als ze de mogelijkheid hebben om thuis te werken. ("je voelt je niet helemaal OK maar ook weer niet genoeg om je echt ziek te melden")

Is daar onderzoek naar gedaan ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Erik Eizema heeft hier een mooi rapport over geschreven:

http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2010-0727-200245/Masterthesis_Erik_Eizema.pdf

TNO heeft er ook onderzoek naar gedaan:
"Thuiswerken kent een optimum in de hoeveelheid tijd dat er wordt thuisgewerkt. Volledig thuiswerken lijkt op korte termijn gunstig voor de productiviteit, maar de productiviteit neemt na enige tijd weer af en kan zelfs minder worden vergeleken met ‘niet thuiswerken’. Dit komt doordat binding met het bedrijf en samenwerken met collega’s sterk verminderen. Dit is een van de resultaten van de TNO-expertmeeting over effecten van Het Nieuwe Werken'.

Hier te vinden: http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=2&item_id=2012-01-17%2008:49:09.0

Er zijn slecht enkel onderzoeken naar gedaan en de resultaten zijn dan ook schaars. De meningen zijn dan ook enigzins verdeeld. Mijn conclusie uit alle info is over het algemeen, dat thuiswerken beter is, voor de werknemer en hierdoor ook een positief effect heeft op het verzuim. Als je namelijk een dagje niet zo lekker bent, en je zou bijvoorbeeld normaal gesproken een uur moeten reizen voor je werk, kan je daar al zo tegenop zien dat je maar een ziektedag of baaldag inpland.

Thuis heb je dan toch enigzins de gelegenheid om bijvoorbeeld even een uurtje te gaan liggen, en om even te kijken hoe het gaat. Je zou dus op deze dag productief kunnen zijn, al is het op een wat lager pitje. Een hele dag verzuimen brengt minder productiviteit en je werkgever is er ook niet bij gebaat.

Hier misschien nog wat interessante linkjes

http://www.werken20.nl/het-nieuwe-werken/productiviteit/thuiswerken/?p=4

http://www.arbokennisnet.nl/images/dynamic/Dossiers/thuiswerken/D_Thuiswerken.pdf

http://www.ouders.nl/mhui2008-thuiswerkmama.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, heel veel info!

Andere antwoorden (1)

Ik kan niet voor iedereen praten natuurlijk.
Maar mijn ervaring is "JA".
Mijn man werkt gewoon thuis zijn volledige dag als hij een slechte dag heeft. (hoofdpijn, grieperig, buik-problemen, van die lichte "ziekte-verschijnselen")

Hij meldt zich dan niet ziek.
Dus geen ziekteverzuim.
(en hij werkt ook werkelijk...Anders krijg je een soort verborgen ziekteverzuim! Niet gemeld, maar wel ziek/verzuimd)