Hoe weet ik of ik een lichte hersenschudding heb?

Ik ben gisteravond van mij paard gevallen, toen ze op hol sloeg. Terrecht gekomen op mijn rug/hoofd. Ik had wel een cap op, en behalve een kloppend hoofd geen pijn.
Vandaag ben ik alleen heel moe, beetje hoofdpijn en af en toe wat duizelig of verward. (En een stijve nek, jammer genoeg..)
Hoe weet ik zeker of ik een lichte hersenschudding heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Lichte hersenschudding.

Een lichte hersenschudding kenmerkt zich door de volgende symptomen:

hoofdpijn
duizeligheid
vermoeidheid
verwardheid
misselijkheid
concentratieproblemen
last van licht of geluid
tijdelijk geheugenverlies

Toch is het raadzaam je herstel goed in de gaten te houden, want ook al komen scheurtjes en bloedingen niet vaak voor. Ze kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen wanneer je niets in de gaten hebt.

Zie je na verloop van tijd geen verbetering in je toestand of ondervind je klachten die niet in bovengenoemd lijstje staan? Neem dan altijd contact op met een arts!

De herstelperiode is voor iedereen verschillend. Waar de één na een paar dagen van zijn of haar klachten verlost is, kan een ander weken na de klap nog hinder ondervinden.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/2410/dit-moet-je-niet-doen-bij-een-hersenschudding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door even langs een dienstdoende huisarts te gaan. Vandaag nog. Dus zoek even uit wie er weekenddienst heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met deze klachten mag je er wel vanuit gaan dat je dit hebt. Je kan naar de huisarts gaan maar die zegt toch dat je rust moet houden. En om er alleen naar toe te gaan om uit zijn mond te horen dat je een hersenschudding hebt is ook een beetje zonde. Je krijgt er van de huisarts toch niks voor.

Gewoon paar dagen rust houden, niet teveel inspannende dingen doen en dan is het zo weer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op deze manier antwoorden: dat mag je niet doen, zo weerhoudt je iemand ervan om naar de huisarts te gaan!
ben jij arts ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar dit is geen rocket science hoor. Een hersenschudding is niks ernstigs, alleen beetje hoofdpijn en duizelig, dus moet je rustig aan doen. Voor een schaafwondje ga je ook niet naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Daanmij, je hebt wel gelijk dat je niet voor een schaafwondje naar de huisarts gaat.
En zelfs, dat een huisarts alleen gaat zeggen dat je rust moet houden. Ook als het iets ergers is. Maar deze zelfde verschijnselen heb je bij een whiplash, wat ook niet uitgesloten is. En dan heeft het wel meer-waarde als de huisarts je meteen heeft gezien, voor het vervolg. Bovendien kan een hersenschudding wel degelijk blijvende, heel nare, gevolgen hebben. Chronische hoofdpijn bv.
Door een ct-scan van je hoofd te laten nemen. Alles wijst erop dat je idd een lichte hersenschudding hebt. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik kon het alfabet traagjes opzeggen, was verward, hoofdpijn. Neem het zekere voor het onzekere en ga naar het ziekenhuis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet ziekenhuis: huisarts en die verwijst, indien nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus52: rechtstreeks naar spoed en daar de dokter van wacht. In Belgie kan dat, ik weet niet of dat in Nederland gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@zazoe: sinds kort streng verboden (50euro boete als je ten onrechte naar de ehbo/spoedeisende hulp van het ziekenhuis gaat!), dus in nederland eerst naar de huisarts: bezuinigingen! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, volgens mij betaal je sowieso 50 euro "boete" als je naar de spoedeisende hulp gaat zonder eerst langs de huisarts te gaan.
Dus ook als het WEL nodig is.
Voor deze lichte hersenschudding kan ze maar beter eerst gewoon naar een huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon in nabijheid van 2 grote ziekenhuizen in Belgie en dat is een drukke bedoening 's nachts op spoed. In Belgie moet je 's avonds en 's nachts eerst naar de politie bellen, je naam en adres doorgeven eer je iemand van wacht aan de lijn krijgt. Soit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo is het overal weer anders...