Heb ik inspanningsastma of niet?

Toen ik 4 mnd oud was heb ik een longontsteking gehad, en vorig jaar opnieuw.
Sindsdien heb ik erg veel last van mijn longen. Eerst dacht ik aan naverschijnselen maar nu is het al een jaar later en nog steeds heb ik klachten.
bij inspannen moet ik erg hoesten en ben ik heel snel buiten adem. 's nachts word ik vaak wakker en dan ben ik heel benauwd. ik krijg dan bijna geen adem en dan raak ik wel eens heel erg in paniek. dat is erg vervelend.
vorige week ben ik toch maar naar de huisarts gegaan, die had het over inspanningsastma. ik heb medicijnen meegekregen (puf apparaatjes) voor elke ochtend en avond, en eentje voor bij een benauwdheidsaanval.
voor de check of het écht inspanningsastma was, moest ik naar een longarts voor een longfunctietest.
daaruit bleek dat ik géén astma heb. er is geen enkele afwijking te zien, bij iedere test.
Toch blijf ik last houden van almaar dat pijnlijke gevoel op mijn borst en vreselijke benauwdheid en hoest.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Met die klachten die je hebt (nachtelijke benauwdheid, hoesten bij inspanning en snel buiten adem) zou je toch denken aan een vorm van astma.
Maar de longfunctie gaf aan dat je geen astma hebt.
Had je vlak voor de longfunctie soms de medicijnen gebruikt die je huisarts je had voorgeschreven?
Bij een longfunctie moet je die medicijnen de avond en ochtend van te voren niet gebruiken, omdat je longfunctie dan beter kan zijn door de medicijnen.

En heb je het idee dat het door die medicijnen beter gaat?
Ga nog eens met je huisarts praten en vraag wat het dan wel kan zijn, of laat de test over doen eventueel in combinatie met een inspanningstest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook ongeveer dezelfde symptomen als astma, maa het is een soort hypertensie van mijn longen bij het in contact komen met een onbekend allergeen.

Ja ik heb van alles van testen gedaan om mijn allergie te vinden en men slaagt er zelfs in het universitair ziekenhuis er niet in.

Nu hypertensie van de longen is niet gelijk aan hyperventilatie, ook niet écht astma, ...

Het zijn eigenlijk mijn longen die hyperactief worden en daardoor krijg ik hetzelfde gevoel als iemand met een astma-aanval, een hyperventilatie-aanval, ... Het verschrikkelijke gevoel van benauwdheid, het zonder adem te vallen, ...

Mijn eigen symptomen zijn het slechts 's morgens.

Ik vertel mijn ervaring niet , omdat ik mezelf als een dokter beschouw, maar misschien kan je eens met die informatie naar de beste raadsheer, je eigen huisarts gaan, ...

Sowieso raad ik iedereen aan als je door gestuurd bent naar een andere hulpverlener (je specialist) en het was niet gewenste resultaat ga terug naar de hulpverlener (je huisarts) die je heeft door verwezen.
Ik ben zeker dat die oorspronkelijke hulpverlener (je huisarts) het even spijtig zal vinden, dan jou en samen met jou zal zoeken tot het probleem op gelost geraakt.
Trouwens voor de oorspronkelijke hulpverlener betekent het ook ervaring om de volgende hulpvrager met ongeveer dezelfde hulpvraag te helpen.

Ik schrijf je dit niet, omdat ik boos ben, maar wees niet bang om terug naar je huisarts te gaan.

Veel succes!!!