Ik zou als eerste zeggen: natuurlijke variatie. Er wordt door het lab een normaallwaarde vastgesteld, waarbuiten nog steeds waarden liggen die voor een individu volstrekt normaal kunnen zijn. Je zou er altijd of tijdelijk iets meer kunnen aanmaken, of misschien overleven ze gemiddelde langer bij jou dan bij anderen, waardoor je waarde wat omhoog kan gaan. Een lichte uitdroging kan ook een licht verhoogde waarde geven. Pas als het aantal bloedplaatjes steeds hoger wordt, of opeens twee of meer keer hoger ligt dan de bovengrens van de normaalwaarde.

Toegevoegd na 2 minuten:
De zin was nog niet af: ... wordt de internist ongerust en zal je intensief verder gaan onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij verontrustende waarden gaan ze misschien een beenmerg punctie doen om het defect te achterhalen. Maar zelfs dan kan het zijn dat de oorzaak niet wordt gevonden. (ervaring)
11 jaar geleden
Infecties en ontstekingen, ijzergebrek en miltverwijdering kunnen het aantal trombocyten tijdelijk verhogen. Soms komt een verhoogd trombocytenaantal voor zonder aanwijsbare reden en zonder gevolgen.

(Het aantal trombocyten (bloedplaatjes) bedraagt normaal gesproken ongeveer tussen 150 en 400 x 10^9/l)

Lees verder op bijgaande website.