Weet iemand hoe ik van mijn ijskoude neus afkom? Bij warm of koud weer heb ik hier met regelmaat last van!

Toegevoegd na 27 minuten:
Sinds ongeveer 2 jaar heb ik met regelmaat een ijskoude neus. Het maakt niet uit of het warm of koud weer is.
Het voelt alsof mijn neus an bevroren is, zo koud! Ik vraag me af of dit met hormonen te maken kan hebben? Ben een vrouw van 57 jaar en sinds enkele jaren in de menopauze. Heeft iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 27 minuten:
Sinds ongeveer 2 jaar heb ik met regelmaat een ijskoude neus. Het maakt niet uit of het warm of koud weer is.
Het voelt alsof mijn neus an bevroren is, zo koud! Ik vraag me af of dit met hormonen te maken kan hebben? Ben een vrouw van 57 jaar en sinds enkele jaren in de menopauze. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Pijtak
een jaar geleden
Ijskoude neus daardoor rechterneusholte en rechter oog doet pijn en tranen en neus gaat lopen heel erg en ben dan stront verkouden en continu niezen duurt vaak tot de volgende dag huisarts en kno zeggen nee nog nooit van gehoord of gezien ik voel met je mee weet wat het is word steeds problematischer voor mij.

Antwoorden (2)

Het schijnt dat meer vrouwen in de menopauze hier last van hebben. 'Cold nose i.c.m. menopause' als zoekopdracth geeft een hoop ervaringen van vrouwen met hetzelfde probleem. Toch zou je eens langs de huisarts kunnen gaan om bijvoorbeeld hypothyreoïdie of het fenomeen van Raynaud uit te sluiten.

Als je veel koffie (cafeïne) drinkt zou je ook eens kunnen kijken of het stoppen/minderen hiervan effect heeft. Cafeïne vernauwt namelijk de bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo? :)

Dat cafeïne zorgt voor vernauwing in bloedvaten, de spieren, het concentratievermogen stimuleert en kan helpen om pijnen en zwollingen te verminderen geloof ik wel.
Maar is het niet zo dat caffeine JUIST een slechte werking heeft voor menopauze?? Dit omdat vernauwing van bloedvaten een slechte doorbloeding veroorzaakt en daardoor het bloed niet goed meer kan doorstromen naar de wat verdere afgelegen gebieden. Dat veroorzaakt o.a. koude voeten en ook de neus kan daartoe tot behoren. Caffeine verhoogt daarnaast ook de bloeddruk en kan een symptoom zijn van de menopauze. Dat verergert de klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses Lucid! ik las je vraag verkeerd.. je hebt helemaal gelijk:) Nog niet wakker geworden vanmorgen. Wat misschien ook kan helpen, Ria, is om je neus te masseren als het koud aanvoelt, stimuleert de doorbloeding.
Tijgerbalsem erop smeren kan ook helpen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, bak koffie angelikaaa?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, graag! :)
Koude 'extremiteiten' (vingers, tenen, maar ook oren en neus) zijn veelal een teken dat het lichaamsdeel in kwestie slechter doorbloedt is. Dat kan gewoon met de leeftijd komen (los van de menopauze), maar er kunnen ook problemen met de bloedsomloop aan ten grondslag liggen. Wel reden om er even contact over op te nemen met de huisarts.