Wat is de oorzaak van het beroerde gevoel dat ik krijg tijdens en vooral na het sporten?

M'n vriend heeft sinds een aantal maanden last van een beroerd gevoel tijdens het sporten (fitness). Hij krijgt het gevoel dat hij moet braken of overgeven.
Het gevoel komt ook erg opzetten wanneer hij klaar is met sporten.
Het is ook voorgekomen dat hij daadwerkelijk heeft moeten overgeven.
We weten dat het niet komt doordat hij te hard sport, want wanneer we mijn tempo aanhouden, krijgt hij ook het beroerde gevoel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
Als de vraag jouw vriend betreft, waarom word JIJ dan volgens de hoofdvraag beroerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foutje. Ik heb hier alleen niet een vraag gesteld om op m'n fouten afgerekend te worden, maar om een antwoord op m'n vraag te vinden...
Amadea
11 jaar geleden
Nou ja zeg, wie heeft het nou over een afrekening? Het is nogal verwarrend als iemand het eerst over ik heeft, en vervolgens over hij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met Amadea eens.
't is verwarrend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heeft hij vlak ervoor misschien wat te veel gegeten? Sporten na een maaltijd is niet zo goed, 't is beter als je je eten eerst wat laat zakken
Ritsuka
11 jaar geleden
teveel of te weinig gegeten of gedronken?
hoe lang sport hij/jij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de oorzaak maakt het, op basis van deze informatie, toch vrij weinig uit wie dit gevoel krijgt?

Het beste antwoord

Mogelijk komt het door de verhoogde hoeveelheid endorfine die vrijkomt door het sporten. Er is namelijk een associatie tussen (grote hoeveelheden) endorfine en misselijkheid/braken. Deze theorie is aannemelijk, maar (nog) niet wetenschappelijk bewezen.

Een andere verklaring is het drinken van teveel water voor, tijdens en/of na het sporten.

Een Japans onderzoek wijst er overigens op dat eten vóór het sporten de kans op misselijkheid mogelijk verhoogt. Wacht dus even met sporten na een grote maaltijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk in eerste instantie aan migraine, maar het kan ook aan je bloeddruk of suiker liggen...

Of misschien eet je te weinig voor je begint met trainen of juist andersom; misschien ga je te snel gaan trainen nadat je gegeten hebt...

Ik zou zeggen; Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.

Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is er spraken van een maagprobleem.
Dat op zich weer wordt veroorzaakt kan worden door te veel stress , te haastig leven, ongezond eten enz.
Mogelijk helpt dan het eten van een of meer Rennies, voor het trainen, simpel uit te proberen.
Maar eigenlijk is deze vraag toch wel iets voor een dokter.