Gebroken of gekneusd??

Ik heb vandaag een hockeybal op me wijsvinger gekregen en dit doet veel pijn. Hoe kan ik zelf alvast een indicatie maken of het gebroken of gekneusd is. Ik kon vandaag niet naar de dokter, vandaar deze vraag. Ik heb de bal op mijn wijsvinger gekregen, net onder de plek waar je vinger in je hand overgaat. Het is blauw en wat dik. Ik kan me vinger wel buigen maar het doet pijn op de plek waar de bal gekomen is. De pijn begint steeds meer richting mijn hand door te stromen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Amadea
11 jaar geleden
Alleen een foto kan uitwijzen of het gebroken is. Niet erg verstandig van jou om niet vandaag actie te ondernemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op het topje van je vinger tikt, is dat pijnlijk? Grote kans dat het gebroken is, maar zoals Amadea al aangeeft alleen een foto geeft zekerheid.

Antwoorden (2)

deelnemers aan goeie vraag zijn geen dokter en kunnen ook je hand/wijsvinger niet zien.

de reden dat je niet naar de dokter kon gaan, is niet zo belangrijk, kennelijk doet het niet genoeg pijn, anders was je wel gegaan... bovendien had je vanavond naar de eerste hulp / huisartsenpost kunnen gaan.
doe dat maar morgen, zo blijven lopen is niet slim.

als het gebroken is moet het gezet worden en gips erom heen. als het niet gebroken is moet je van een dokter horen wat je wel en niet mag/kan doen.

wees niet eigenwijs, ga morgen, wees verstandig!
sterkte, ik hoop dat je er vannacht niet per ongeluk op gaat liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké, 't ging meer om het idee...:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, dat is inmiddels een soort ingebakken "voorbehoedsmiddel" :) en het is natuurlijk ook een risico dat een willekeurig iemand medische adviezen geeft, die daarna blind opgevolgd worden, door iemand die ook niet verder nadenkt ! linke soep dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben totaal niet hysterisch, maar wel van mening dat als er iets gebeurt, er naar gelang actie ondernomen dient te worden. en niet morgen, maar nu. waarom? ik kan niet beoordelen of iets dringend is of niet. dat weet ik niet, heb ik niet voor geleerd.
veel andere mensen, die denken dit wel te kunnen zeggen, weten het ook niet en daarom hanteren wij :

"Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts." daar gaat het helemaal om!.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een gebroken vinger gezet zou moeten worden zou je daar echt niet een nachtje mee kunnen slapen. Over het algemeen hoeven niet duidelijke botbreuken niet gezet te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"niet duidelijke botbreuken" ? iets is gebroken of niet. en moet dus gezet worden of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zetten is botstukken weer tegenelkaar aan zetten en dat hoeft maar bij heel weinig breuken. Dat is in ieder geval met schroeven en platen bij een operatie en het zeldzame geval dat ze aan je gaan trekken en duwen. Veel breuken zitten gewoon mooi tegen elkaar aan of er zit een scheurtje in het bot. Als een vinger gezet zou moeten worden zie je echt wel dat er iets mis is: dan staat die vinger heel vreemd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En met niet duidelijke botbreuken bedoel ik natuurlijk met niet duidelijk van buitenaf zichtbare botbreuken. Mijn zoon had een botbreuk van 15-20 cm in zijn onderbeen maar omdat dat een spiraalbreuk was zat het bot nog prima tegen elkaar aan en hoefde er niets gezet te worden. Alleen gips omheen. Als je ziet dat een vinger of been of arm in een vreemde hoek ligt moet je daar eerst iets aan doen voor je het in het gips zet en dat heet zetten. Als je je afvraagt of je vinger gekneusd of gebroken is is de kans klein dat er iets gezet moet worden. Het kan wel maar nogmaals: dan heb je echt wel meer pijn en zie je het vaak ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp wel wat je bedoelt, ik ga uit van breuk = breuk, een scheurtje in het bot = geen breuk..., wordt echter wel zo genoemd. Een botbreuk of fractuur is het onderbreken van de continuïteit van het bot. Het kan gaan om een scheur in het bot, maar ook het volledig in stukken gebroken zijn van het bot.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Botbreuk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk wordt dat zo genoemd. De meeste kinderen hebben bij een polsbreuk een greenstickfractuur maar dat is dus een botbreuk. Nogmaals: als je niet weet of je vinger gebroken of gekneusd is zal het bot niet ver van elkaar liggen. Bot zetten is dus helemaal niet de verwachting. Als dat nodig zou zijn zou de vraagsteller gisteren echt wel naar het zkh zijn gegaan.
Een goede indicatie is om met de duim en wijsvinger van je andere hand het bovenste kootje van de vinger beet te pakken. Trek en duw dan voorzichtig in de lengterichting van de vinger. Bij een breuk of scheurtje zal dit een scherpe pijn veroorzaken. Bij alleen een kneuzing voelt dat ook niet echt fijn, maar dat verschil is wel duidelijk.

Voor alle zekerheid is het beter toch nog even langs een huisartsenpost te gaan morgen, zeker als je die scherpe pijn voelt. Want een röntgenfoto maakt het pas echt goed duidelijk. Op zich is het niet erg dat je niet direct naar een arts bent gegaan. Het wordt vervelend als een breuk verkeerd weer aan elkaar groeit, maar daar is binnen een dag nog geen sprake van.

Succes!