Hoe weet ik of ik wondroos heb?

Ik heb sinds gisteren ochtend jeuk bij mijn been en een beetje irritatie. Eerst dacht ik het komt door het scheren zal wel overgaan, dacht ik. Gisterenavond /nacht is de wond erger geworden en gaan opzwellen. Nu is het dik warm en opgezwollen. Heb mijn huisarts gebeld en hij zei dat ik mijn been omhoog moest houden en koude compressors moest zetten, dat het dus toch ontstoken is.Als het niet wegzakt moest ik morgenochtend bij hem op de praktijk komen en dan zou ik indien nodig penicilline krijgen. Het is wel zo dat ik op dit moment zwanger ben en daar niet echt op zit te wachten om medicijnen te slikken. Mijn vraag is dus betekent dit meteen dat ik wondroos heb en hoe schadelijk is penicilline voor mijn kind?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (3)

Wondroos is een infectie van de huid die door bacteriën van de familie streptokokken wordt veroorzaakt. Wondroos wordt gekenmerkt door een ontsteking en zwelling van de huid als gevolg van de schade die de bacteriën aanrichten. Twaalf tot vierentwintig uur voor de huiduitslag, beginnen verschijnselen als vermoeidheid, hoofdpijn, pijn en koorts. Er ontstaat een rode uitslag die zich snel verspreidt. De uitslag gaat gepaard met pijn, een branderig gevoel en rode verkleuring van de huid. Deze komt meestal voor in het gezicht, een arm of been. De randen van de uitslag zijn meestal verdikt en duidelijk van de omliggende, gezonde huid te onderscheiden. De lymfeklieren in de directe omgeving van de ontsteking zwellen op en worden pijnlijk.

De diagnose wondroos berust hoofdzakelijk op de klachten en lichamelijk onderzoek. Het wordt dan behandeld met antibiotica. Bij pijn kan een pijnstiller als paracetamol effectief zijn. Als het niet wordt behandeld loop je kans op sepsis, dat is bloedvergiftiging. En dan komt het leven van jouw kindje buiten dat van jezelf ook in ernstig gevaar. Daar zal ik maar niet over uitweiden, maar je kunt het hier lezen: http://www.medicinfo.nl/%7B84c2b5a5-16dc-42d6-a8c7-82b38ab979e8%7D

Toegevoegd na 2 uur:
Rood, opgezwollen dik en warm: er is hoe dan ook een ontsteking op jouw been. Is het misschien geen wondroos, dan in elk geval wel iets wat behandeld moet worden. Juist ook omdat je zwanger bent.

Kan je penicilline gebruiken als je zwanger bent? Ja, je kunt dit middel veilig gebruiken. Het wordt al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, zonder nadelige gevolgen voor het kind.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Penicilline_G.aspx?mId=10704&rId=1993
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen koorts dus daarom vroeg ik me af of dat perse wondroos moet zijn is dat de enige (huid) ontsteking die je kan krijgen?
En of penicilline schadelijk voor mijn kind is?
De symptomen die je beschrijft lijken inderdaad nogal op wondroos. Het is een bacteriële ontsteking van de diepere huidlagen die gekenmerkt wordt door roodheid, pijn en warmte. Het is meestal een goed te voelen harde, begrensde plek die in omvang kan variëren van een enkele centimeter tot meerdere decimeters. Als dat proces voortduurt kun je in de buurt van die plek vaak ook de lymfebanen voelen als een soort touwen onder de huid. Wondroos kan behoorlijke koorts veroorzaken maar dat hoeft niet.

Ik zou morgenochtend zeker even door de huisarts laten kijken. Wondroos kan complicaties geven die je zeker in een zwangerschap beter niet kunt oplopen. Veel soorten antibiotica kun je zonder risico tijdens de zwangerschap gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roodheid, pijn, zwelling en warmte duiden bijna altijd op een ontsteking. Dat kan wondroos zijn maar ook iets anders.
De huisarts kan de diagnose goed stellen en zo nodig antibiotica voorschrijven.
Niet alle penicilline hoeft schadelijk te zijn voor je kind.
Leg deze zorg voor aan je huisarts als deze je medicijnen voorschrijft en leg dit óók aan de apotheker zelf voor (en bij voorkeur niet aan de eerste de beste, met alle respect voor haar, baliemedewerkster).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou gisteren hele dag mijn ben op 3 kussens gelegd en gedesinfecteerd mijn been toen met koude washandjes steeds mijn ontsteking gekoeld en het is voor de helft al minder erg hoe het was. Vanochtend voor zekerheid naar huisarts geweest dokter zegt geen wondroos gewoon een flinke muggenbeet en mocht erger worden of koorts terugkomen en anders blijven deppen met koude washandjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@phylos2: Die 'baliemedewerkster' is een apothersassistent(e) die een gedegen opleiding achter de rug heeft. Heb je daar slechte ervaringen mee? Anders vind ik je (oproep tot) wantrouwen onterecht. In de eerste plaats is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de voorschrijver om rekening te houden met een eventuele zwangerschap maar dit behoort ook tot de taken van de apothersassistent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb hiermee voldoende ervaring in verschillende delen van het land. Globale kennis is wel aanwezig, of wordt niet zelden uit de computer gehaald. Natuurlijk zijn hierop uitzonderingen.
Als je echt zeker van je zaak wilt zijn moet je toch echt bij de apotheker zelf zijn.
Ik ken de zorg van binnenuit goed genoeg om het onderscheid tussen een assistente en de apotheker te kunnen én willen maken bij belangrijke onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe dagelijks zaken met verschillende apotheken. Mijn ervaring is dat die assistenten heel goed weten wat ze voor hun rekening kunnen nemen en waarvoor ze de apotheker moeten inschakelen. Ik hoef zelden zelf naar de apotheker te vragen omdat dit uit mijn vraag wel blijkt. Maar goed, als jij denkt dat wantrouwen bij voorbaat op zijn plaats is dan is dat jouw mening. Jammer dat je dit ook anderen adviseert omdat het in mijn ogen onnodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met mijn bijdrage wil ik geen wantrouwen opwekken. Ook wil ik geen enkele beroepsgroep in diskrediet brengen.
Het woord wantrouwen heb ik trouwens niet gebruikt.
Ik lever mijn bijdrage met de intentie tot zorgvuldigheid en betrouwbaarheid.
Ingegeven door het feit dat sommigen in hun reactie er vanuit gaan dat het wondroos is. Dit vind ik in dergelijke zaken zeer bezwaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het over de toon, niet over je exacte woorden, waardoor je altijd het risico loopt op touwtrekken. Een apothekersassistente bestempelen als de eerste de beste baliemedewerkster vind ik een diskwalificatie. De uitleg heb ik al gegeven. Met je eens ben ik zeker dat zorgvuldigheid altijd op zijn plaats is, ook wat betreft de adviezen die hier gegeven worden. Gezien de gegeven symptomen had het heel goed wondroos kunnen zijn maar is het de arts, en dat advies heb ik ook gegeven, die uitsluitsel moet geven.