Help yoga tegen de pijn en rugklachten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Mijn antwoord zou zijn: ja, maar realiseer je wel dat er verschillende vormen van yoga bestaan. De ene is meer gericht op meditatie, de ander op concentratie, en dan is er ook nog een vorm die zich meer op yogagymnastiek richt. Volgens mij is het die laatste vorm waarbij je vooral kennismaakt met de verschillende yogahoudingen. Die lijkt mij het beste om rugklachten aan te pakken.

Het beste antwoord

Als je rugklachten 'gewoon' het gevolg van overbelaste en stijve spieren en stress zijn zal yoga zeker kunnen helpen om de boel sterker en soepeler te maken.

Als er iets 'stuk' is, denk aan een hernia, dan kunnen yogaoefeningen misschien verlichting bieden, of helpen bij het herstel, maar zou ik zeker eerst advies van een arts of fysiotherapeut inwinnen.

Yoga kan je daarnaast ook helpen om geestelijk wat te ontspannen, met 'gratis' een positief effect op je lichamelijke gesteldheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je niet verwacht dat yoga een hernia kan genezen en alle pijn kan tegengaan, zou het wel zo kunnen zijn omdat je geest wat tot rust komt wat een ontspannen of relaxt gevoel kan geven, waardoor je de pijn of rugklacht minder voelt. Dus afhankelijk van wat je pijn is en welke rugklachten je hebt, zou het wel iets kunnen helpen, maar aan de andere kant denk ik niet dat elke yogaoefening is aan te raden met bepaalde pijn of een bepaalde rugklacht. Maak je klachten voor je ermee begint kenbaar bij je yoga instructeur zodat ze er rekening mee kunnen houden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yoga ontspant lichaam en geest, dus kan wel degelijk helpen.