Pijn in onderbuik, wat kan dit zijn ?

Het is geen blijvende pijn maar als ik me uitstrek dan voel ik het, en ik moet ook opeens heel vaak naar de wc. Ik heb niet het gevoel dat het echt iets heel ernstigs is anders had ik misschien wel meer pijn gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Huisarts, kan blaasontsteking zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
urine

Het beste antwoord

Als het kleine plasjes zijn,een sterke geur heeft en branderig aanvoelt is de kans heel groot dat heteen blaasontsteking zijn (als je deze symptomen niet hebt is de kans ook aanwezig). Ik zou sowieso je huisarts bellen ( neem voor de zekerheid van te voren je temp.op om te kijken of je verhoging hebt en als dit zo is vertel dat er dan meteen bij) en vragen of deze je urine wil onderzoeken,je hebt dan nl meteen de uitslag en anders kan hij/zij je in ieder geval vertellen wat je het beste kunt doen,wat het anders kan zijn,je eventueel doorverwijzen etc.
Kortom huisarts bellen!

Sterkte en ik hoop dat het snel weer over is.
Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zou blaasontsteking kunnen zijn. Maar de huisarts kan dat voor je uitzoeken. Wacht daar niet te lang mee, want een blaasontsteking kan verergeren naar een nierbekkenontsteking.
11 jaar geleden
Links onder kan een dikke darm irritatie zijn, rechts onder zit de blinde darm maar geeft( ondraaglijke) stekende pijn. Als het blijft aanhouden dan is het zaak om naar de huisarts te gaan. Her kan ook zijn dat je even iets verkeerds gegeten hebt dat er nu uit komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opeens vaak naar de wc moeten (en dan kleine plasjes doen?) kan duiden op een blaasontsteking. Af en toe pijn in je onderbuik kan daar ook op duiden, maar een blaasontsteking hoeft niet altijd klachten te geven. Dat kan zich ook per persoon elke keer weer anders uiten: de ene keer ben je beroerd en heb je veel pijn, de andere keer merk je het eigenlijk alleen aan het stinken van je urine.

Een blaasontsteking gaat in principe vanzelf over. Ik weet dat er vaak gezegd wordt dat je een blaasontsteking altijd met antibiotica moet laten behandelen en dat een 'verwaarloosde' blaasontsteking een nierbekkenontsteking veroorzaakt, maar bij verder gezonde, volwassen vrouwen, hoeft een blaasontsteking echt niet per se behandeld te worden als je geen ernstige klachten hebt. Zie ook de standaard van het Nederlands Huisartsengenootschap hierover: http://www.mediphos.nl/urinestd.pdf (en google er maar eens op als je me niet gelooft). Reden dat vaak toch antibiotica wordt voorgeschreven is omdat de klachten hinderlijk zijn en omdat dit de - overigens bij verder gezonde mensen kleine - kans op complicaties als een nierbekkenontsteking verkleint.

Als je ermee naar de huisarts gaat, zal die eigenlijk altijd antibiotica voorschrijven. De klachten zullen dan heel snel herstellen. Als je koorts of verhoging krijgt of je je ziek gaat voelen, dán moet je altijd naar de huisarts gaan. Maar zolang je alleen wat vaker moet plassen, je je niet ziek voelt, je een normaal immuunsysteem hebt en niet zwanger bent, kún je er ook voor kiezen om gewoon af te wachten. Veel drinken, en eventueel kun je paracetamol nemen tegen de pijn. Normaal gesproken gaat een blaasontsteking zonder koorts binnen een paar dagen tot een week over. Heb je er na een week nog last van of worden de klachten erger, ga dan naar je huisarts.

Kortom: het zou goed een blaasontsteking kunnen zijn, en zolang het blijft bij deze milde klachten kun je er zelf voor kiezen om dit al dan niet te laten behandelen met antibiotica. Sowieso zijn de klachten die je beschrijft niet dusdanig ernstig dat je er direct mee naar je huisarts moet, of het nu een blaasontsteking is of niet. Je kunt dus gewoon even afwachten. Als het wekenlang aanhoudt en niet minder wordt, als de klachten erger worden of je er andere klachten bij krijgt, óf als je je zorgen maakt, bel dan even de assistente van je huisarts om te overleggen of het verstandig is dat je even langskomt op het spreekuur.