Geeft een allergische reactie (IgE) op voedsel altijd heftige symptomen?

Dus kun je ook een IgE gemedieerde reactie hebben, zonder dit zelf door te hebben of met slechts enkele symptomen. Heb zelf erg donkere kringen onder ogen en vraag me af of dit door een IgE reactie kan komen op voedsel. Heb dus geen dichte neus/ jeuk, alleen donkere kringen onder ogen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je stelt meerdere vragen in één, maar dat is niet erg, ik probeer ze allemaal te beantwoorden.

Donkere kringen onder je ogen KAN duiden op een (voedsel)allergie, inderdaad, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Er zijn meerdere aandoeningen (of zelfs gebrek aan slap, heb ik ook laatst met zo'n warm weer) die ook voor donkere kringen kunnen zorgen, ook een milde vorm van hooikoorts.
Overigens, het zijn niet de IgE die voor de donkere kringen zorgen. De nasale congestie die vaak gepaard gaat met allergie leidt tot een verhoogde bloedstroom onder de ogen, waardoor de kringen of wallen ontstaan. Je hoeft dus niet een 'dichte neus' of jeuk te hebben, gewoon door verstoorde bloedstroom kan dit al op gang worden gezet, en dat kan door allergie of andere redenen komen.

Dan je vraag of een allergische reactie altijd heftige symptomen geeft. Het antwoord is "nee, niet altijd" hoewel in extreme gevallen kan het heel ernstig of zelfs dodelijk zijn.
Als je allergisch bent tegen iets, de eerste keer dat je in contact komt met de allergeen (allergeen: het voedsel of stof waartegen je allergisch bent) produceert je lichaam IgE tegen deze stof, en krijg je symptomen, maar deze 1e reactie is niet zo heftig, of zelfs afwezig.
Bij herhaaldelijke blootstelling is je immuunsysteem gesensibiliseerd, en zal je lichaam steeds heftiger gaan reageren, met de bekende symptomen. Maar in sommige gevallen kan het ook zijn dat je lichaam anders reageert, of zelfs niet meer reageert. Een allergie kan dus vanzelf genezen.

Hoe heftig je lichaam reageert, is afhankelijk van heel veel factoren, zowel in je lichaam, als afhankelijk van de allergeen zelf, het weer...
Een échte allergie zal in de meeste gevallen zorgen voor het snel en onmiddellijk verergeren van de symptomen direct na blootstelling aan de allergeen: direct na het eten.
Je moet een voedselallergie niet verwarren met een voedselintolerantie, die meestal een veel tragere ontwikkeling van symptomen heeft, en dus veel moeilijker te herkennen is (denk hierbij b.v. aan gluten of lactose intolerantie)

Dus mijn advies: hou in de gaten of je symptomen verergeren ná consumptie van bepaald voedsel (of omgekeerd: noteer wat je hebt gegeten elke keer dat je symptomen komen), en als je denkt een allergie te hebben, raadpleeg je huisarts.

Check de eerste link voor meer info over de donkere kringen en hoe deze te doen verminderen.
Via de tweede link kan je meer leren over voedselallergie.

Succes en beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (2)

Nee niet altijd soms kan het zijn dat je huid gewoon wat roder wordt ofzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeuk en bultjes is een vrij onschuldige allergische reactie op voedsel. Hierbij hoeft geen benauwdheid of dikke slijmvliezen voor te komen.

Het is vaak wel zo dat een allergische reactie op voedsel erger kan worden door de loop van de tijd. Evenzogoed verdwijnt hij ook wel eens.