Wat kun je doen om chronische kou tegen te gaan?

Ik heb het vrijwel áltijd koud, behalve 's ochtends in bed en als ik uit de douche stap. Vooral mijn voeten zijn eigenlijk standaard koud, zonder uitzondering. Mijn bloeddruk is in orde, ik ben wel tamelijk dun. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
eet je genoeg op een dag en krijg je de juiste voedinsstoffen binnen?
kleed je je warm genoeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op beide vragen kan ik "ja" antwoorden. Ik ben veel bezig met hetgeen ik aan voeding binnen krijg en ik ben zeer modebewust.
Ritsuka
12 jaar geleden
modebewust staat vaak gelijk aan koukleumen :P
van wat ik meestal zie, jonge meiden die er hip bij willen lopen door een minirokje te dragen in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is tamelijk dun?
Als je ondergewicht hebt is het logisch dat je het koud hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste wil ik duidelijk maken dat ik een jongeman ben, haha. Minirokjes zitten er dus niet in. Ik heb geen ondergewicht, maar zit wel op de grens.

Antwoorden (3)

Ik had vroeger precies het zelfde, toen ik nog stevig rookte en 47 kilo woog. Nu ben ik wat ouder, rook al heel lang niet meer en er zijn een paar kilo’s bij gekomen, en ik heb het eigenlijk nooit koud. (in ieder geval niet zo vreselijk als toen!)

Dus, of je komt een paar kilo aan, OF je investeert in goede kleding. Thermo ondergoed, -sokken, -inlegzooltjes. Koop een paar lekkere moonboots die je gewoon tot april draagt. Mutsen, wanten, noem maar op. Zolang je geen laagje vet hebt om je zelf warm te houden, heb je het gewoon koud.

Gelukkig is goede (thermo-) kleding niet meer zo duur. Als het nu echt koud is, trek ik gewoon mijn skibroek aan als ik de hond ga uitlaten. Gewoon inpakken en laat je mode-idealen even varen tot april/mei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Roken vernauwt de perifere aders en dan krijg je kou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je geen grammetje vet hebt, krijg je het in de winter ook echt koud... Je kunt je zelf dan gewoon niet warm houden.
meer bewegen dus actiefer en bewuster te bewegen .niet als een robot dus. ook kan het aan je conditie leggen .daar moet je dan echt voor naar je huisarts .die gaat je dan goed onderzoeken hiervoor vooral veel sterkte de komende periode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je het altijd koud hebt kan komen door een slechte bloedcirculatie.
Dit laatste kan weer veroorzaakt worden door strakke kleding, verkrampte houdingen, moeheid, bepaalde medicatie, roken, alcoholgebruik of ziektes die de bloedvaten betreffen zoals diabetes.
Het kan ook komen omdat je te weinig lichaamsvet hebt.

Dat zijn dingen die je zelf kunt onderzoeken of die je door de dokter kunt laten nakijken.

Dan is er het feit dat veel mensen zo verwend zijn door centrale verwarming en electrische dekens en warme kleding dat men bijna niets meer kan hebben als het wat frisser wordt. Jonge mensen dragen al thermo-ondergoed!

Heel wonderlijk om te zien hoe mensen bij 10 graden boven 0 al mutsen en handschoenen en dikke sjaals en dassen dragen. Ook "stoere" mannen.

Wen je lichaam aan kou.
Door je lichaam sterker te maken en te laten wennen aan kou, kun je er beter tegen.
Thuis beginnen met oefenen. Neem bijvoorbeeld na een warme douche een koude. Daardoor train je de spieren in je aderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord!