hoe stelt men de diagnose hepatische encefalopathie?

gaat dit als bij een psychiater grotendeels op verschijnselen opmerken, of kan er als bij lichamelijke ziektes via een scan oid absolute zekerheid worden gegeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hier zijn de meningen over verdeeld. De één zegt dit: Met behulp van een elektro-encefalogram (EEG) (zie Diagnose van aandoeningen van hersenen, ruggenmerg en zenuwen: Elektro-encefalografie) kan encefalopathie in een vroeg stadium worden gediagnosticeerd. Zelfs bij lichte gevallen vertoont het EEG een afwijkend patroon. Uit bloedonderzoek blijkt dan vaak dat de ammoniakconcentratie in de urine abnormaal hoog is.

Bij ouderen kan leverencefalopathie in een vroeg stadium minder gemakkelijk worden herkend omdat de eerste symptomen (zoals een verstoord slaappatroon en lichte verwardheid) mogelijk worden toegeschreven aan dementie of ten onrechte voor verschijnselen van delirium worden gehouden.

De ander zegt: Er is geen algemeen geaccepteerde methode om subklinische HE aan te tonen. De beste manier is waarschijnlijk een neuropsychologisch onderzoek. Afhankelijk van de uitgebreidheid van dit onderzoek worden bij een groter of kleiner aantal patiënten afwijkingen gevonden.