Voel je bij conjunctivitis pijn, als je de spier van de ooglens spant?

Als je naar iets kijkt op korte afstand gaat de ooglens bol staan.
Dit gebeurt door het spannen van de spier van de ooglens.

Is dit aanspannen van de lens pijnlijk als je geplaagd wordt door conjunctivitis?

Of heb je bij conjunctivitis alleen een rood oog?

1.5K

Het beste antwoord

In principe zou dat geen pijn mogen doen bij een conjunctivitis. Wat irritatie in het oog kan bij een conjunctivitis natuurlijk normaal zijn, maar echte pijn níet.

Bij een rood oog kennen we binnen de huisartsgeneeskunde eigenlijk maar drie alarmsymptomen. Als deze niet aanwezig zijn dan kan er rustig afgewacht worden, of door de huisarts behandelt worden. Meestal gaat het dan om bijvoorbeeld een conjunctivitis, een vuiltje in het oog of iets van dien aard. Als er wel een of meer alarmsymptomen zijn dan is een consult bij een oogarts geïndiceerd.

De alarmsymptomen bij een rood oog zijn fotofobie (pijn als er licht in het oog schijnt), plotseling verminderd zicht in het oog of pijn (dus meer dan alleen wat irritatie.) Aangezien je dus pijn aangeeft (want dat geldt ook voor pijn bij het accomoderen) zou ik je toch aanraden om naar je huisarts te gaan.
Of een doorverwijzing ook echt nodig is laat ik uiteraard aan diens oordeel over; het zou goed kunnen dat de pijn in zijn optiek nog niet zodanig is dat het als alarmsymptoom gezien moet worden; ik kan dat via GV natuurlijk niet uitmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Edraket
9 jaar geleden
In de beginfase heb ik alleen pijn als ik de oogspier span. Daarna heb ik een constante pijn aan het oog.
Het oog is ongeveer 12 dagen rood. (Ik weet niet hoelang een conjunctivitis normaal duurt) De laatste 6 dagen is de pijn zo hevig dat ik meer dan de maximum hoeveelheid paracetamol per dag moet slikken.
Uit uw antwoord krijg ik de indruk dat het er op lijkt dat mijn primaire probleem de ooglens is. En dat de roodheid van het oog daar een afgeleide van is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal gesproken geneest een conjunctivitis binnen een paar dagen. Een virale conjunctivitis kan langer lijken te duren doordat het oog steeds gereïnfecteerd wordt. Ook een allergische conjunctivitis kan natuurlijk langer duren. Deze laatste twee geven echter vooral jeuk aan de ogen; géén pijn.
Het is voor een conjunctivitis dus op zijn minst raar dat het zo lang duurt. Zoals gezegd is echte pijn een alarmsymptoom bij een rood oog. Als je zoveel paracetamol nodig hebt dan heb je blijkbaar veel pijn. Zoveel pijn is niet passend bij een conjunctivitis. Ik zou je dan ook met klem aan willen raden om vandaag of morgen nog langs je huisarts te gaan. Voor zo ver ik dat via GV kan beoordelen zou ik dus twijfelen aan de diagnose conjunctivitis. Wat er dan wel aan de hand is kan ik via GV niet uitmaken; dat laat ik ter beoordeling over aan de huisarts of oogarts. Er zijn immers meer structuren in je oog die kunnen gaan ontsteken; een ontsteking van de lens lijkt me niet waarschijnlijk. Overigens is er een dikke kans dat het allemaal wel meevalt; anders had je na zo veel tijd wel andere symptomen ontwikkeld. Ook als blijkt dat het gaat om een 'simpele' conjunctivitis is het in mijn ogen goed om naar een arts te gaan; ten eerste omdat het verloop tot nu toe afwijkend is en ten tweede omdat na zoveel tijd wel een keer behandeling mag volgen.

Andere antwoorden (1)

Het is niet de oogbal die bol en minder bol gaat staan bij dichtbij en ver af kijken, maar de lens in je oog. Daar heeft het ontstoken slijmvlies op je ogen geen invloed op. In ontspannen stand is de lens plat en staat dan ingesteld op ´ver af´. Daarom kan langdurig lezen vermoeiend zijn, en is het turen naar de horizon rustgevend voor je ogen...

`Conjunctivitis is de medische term voor ontstoken slijmvlies van de ogen. Het is de meest voorkomende oorzaak van een rood oog.
Het oogwit wordt bedekt door slijmvlies (conjunctiva) en dit bevat heel dunne bloedvaatjes. Bij irritatie zetten deze vaatjes op, waardoor het oog rood wordt.`
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/conjunctivitis.htm