Bij mij is een paar weken geleden bot deeltje verwijderd. Het zou nu moeten verkalken, wat houd dit in?

2 jaar geleden heb ik een voetwortelbeentje (os naviculare) gebroken. Na 4 weken gips bleek het niet genezen en en werd ik geopereerd. Het afgebroken deel werd vast gezet d.m.v. schroeven. Na een jaar verder sukkelen nog steeds niet genezen. Opnieuw een operatie waar ze de 2 schroeven verwijderd hebben incl. het afgebroken stukje. De dokter zegt dat het nu moet ‘verkalken’.. Wat houd dit in? en hoelang gaat dit duren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
fremar
11 jaar geleden
Vraag dit eens aan je dokter,die heeft daar ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoopte dat er hier misschien iemand ongeveer de zelfde ervaring had en mij wat er over kon vertellen. Want de artsen in het ziekenhuis zijn of alleen maar studentjes, of onvriendelijk of ze hebben (zeggen ze dan zelf) hier totaal geen ervaring mee..

Het beste antwoord

Dat is een onderdeel van het normale proces van genezing van een botbreuk.
Het is bekend dat herstel van een breuk in de os naviculare vaak moeizaam verloopt vanwege de beperkte bloedtoevoer.

Het gehele proces, van begin tot eind neemt tot 2 jaar in beslag, maar in feite is, onder normale omstandigheden, niet zoals in jou geval, na 6-8 weken het bot voldoende hersteld om een normaal leven te kunnen hervatten.

De eerste stap na een breuk is het ontstaan van een hematoom. Dat is een soort "blauwe plek", maar dan intern, tussen de twee kapotte delen van het bot.
De hematoom wordt heel snel (binnen een paar dagen) geïnfiltreerd door specialistische cellen in je lichaam die het bloed en alle andere 'troep' uit de hematoom verwijderen en een eerste 'tijdelijke hechting' aanbrengen. Dat wordt in het vakjargon "zachte callus" genaamd, en bestaat uitsluitend uit zacht weefsel.

In de volgende fase, en dat duurt een paar weken, moet dat zachte weefsel veranderen in collageen en kraakbeen (hetzelfde semi-hard materiaal aan de binnenkant van je oren en neus en in je gewrichten)

In de volgende fase (wederom een paar weken lang) wordt er steeds meer mineraal (calcium fosfaat) aan dat kraakbeen toegevoegd, waardoor kraakbeen verandert in echt botweefsel, en de fractuur definitief vast komt te staan en stabiel wordt. Op dit punt ontstaat een soort bult rond de botbreuk.
Deze fase is wat je arts bedoelt met 'verkalken', omdat er calcium (=kalk) aangebracht wordt, en is heel kritisch. Er zijn heel veel factoren die het proces kunnen verstoren. Je algehele gezondheid, het wel of niet houden van rust, en zelfs je dieet hebben grote invloed op dit proces, en dit zal bepalen hoe lang dit duurt, en of het proces überhaupt succesvol is. Kijk ook dit ander antwoord in GV:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/botbreuk-bepaald-soort-voedsel-herstellen.50612
In jou geval, waar ze een stukje bot verwijderd hebben, blijft een soort "open eind". Ook dat moet volgens hetzelfde proces verkalken, en er moet zich hard botweefsel gaan vormen.

Na verloop van tijd wordt dit bultje ("benige callus") geremodelleerd (zeg maar bijgeschaafd) en wordt je bot weer glad en krijgt de oorspronkelijke vorm terug. Dit kan tot jaren duren, maar bij een goede genezing is vaak onmogelijk om de breuk te zien in een normale foto.

Hoe lang precies in jou geval kan duren is moeilijk om te zeggen, dat kan allen je orthopeed inschatten.
Veel beterschap toegewenst!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie! Hier word ik tenminste een heel stuk wijzer van! Mijn arts(en) namen niet de tijd om mijn vragen te beantwoorden of ze waren erg bot. Wel erg vervelend dat het dus lang gaat duren.. (Ik breek ook eens wat hoor..)