Prikkelbare darm met klachten in rechterbuik, zoals een enorm opgeblazen gevoel en zeurende pijn. Herkend iemand dit?

Al jaren ben ik bekend met het pds syndroom. Bij mij zitten de klachten in de rechterbuik welke bestaan uit de hele dag een opgezet gevoel . Na ontlasting wordt de druk iets minder in de buik. Ik vind dit alleen raar omdat je zou zeggen dat het gedeelte van de darm in de rechterbuik ver van de endeldarm zit. Hoe kan het dat dan toch het gespannen gevoel even afneemt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
ik kende iemand met pds die de klachten flink heeft verminderd door bepaalde voeding te schrappen.
Hele tijd bijgehouden wat ze at, hoe laat etc, en wanneer ze klachten had.
Kwam erachter dat ze van bepaalde dingen meer last kreeg.
Misschien het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en anders nog een keer langs de dokter voor advies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mayoothe96: Jij heb vast geen langdurige darmklachten gehad.

Het beste antwoord

rechts onderin de buik, zit de rechterbocht van de darm en daar loopt het vaak een beetje vast en dat geeft de pijn.
Ook de darmgassen die niet weg kunnen geven het gevoel van spanning/ opgeblazen gevoel.
Ben je eenmaal geweest, dan is er even minder gas, dus minder druk.
Mogelijk dat langdurig stress een grote invloed heeft op je klachten.
Het drinken van pepermunt thee, wil vaak helpen.
Ook de thee van de kalmoeswortel, geeft vaak goede resultaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie, rechterbocht zit deze niet net onder de lever?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist!
Het is heel normaal dat je bij dit soort klachten altijd daar pijn hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder, langdurige stress klopt helemaal. 2 huisartsen hebben onderzoek gedaan en echo bovenbuik en overzichtsfoto buik gaven geen bijzonderheden. Dus hoef mij niet veel zorgen te maken dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je 'voelt' als iemand die al langdurig problemen hebt met de situatie waar hij in zit. ( al jaren)
En daar niet uit kan ontsnappen.
Dat heeft gevolgen voor je gezondheid en het zwakste deel van je lichaam krijgt het eerste last.
In je darmen zit het grootste gedeelte van je weerstand, dus gaat het daar slecht, dan gaat het met je weerstand slecht.
Je lichaam zelf geeft dus aan dat je niet goed bezig bent.
Ook' voel' ik dat je, je erg ongerust maakt over je klachten en bang bent dat het ernstig is!
Dus geeft mijn antwoord je weer rust.
Maar zolang je deze klachten blijft houden, blijft ook de deur open staan voor andere, mogelijk ernstige klachten.
Het is dus een ernstige waarschuwing van je lichaam, dat je niet mag negeren.
Een ernstige burn-out is vaak wat hierop volgt.

Andere antwoorden (2)

Ontlasting zorgt voor ruimte, dus dat scheelt altijd.
Ook zal er waarschijnlijk redelijk wat gas uitkomen, dat scheelt ook.

Klachten op een specifieke plek zou ik niet helemaal vertrouwen, maar ik neem aan dat je dit ook al wel eens aan een arts verteld hebt.

Verder kan ik alleen nog een verhaal over voeding gaan houden.
Begin eens met een schrappen van suiker(s) en melk. Maar er zijn meerdere voedingsstoffen waar je gevoelig voor kan zijn, ook meerdere tegelijk.
Waarschijnlijk weet je er al een paar. Dingen die je, misschien zelfs onbewust, niet meer eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja diversen onderzoeken al gehad, echo, foto, bloedonderzoek. Arts hoorde snellere samentrekking van darmen op de plek van klachten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik had vergelijkbare klachten. Bij mij was het stress. Een andere levensinstelling deed wonderen. Verder eet ik geen appels meer. Een klein appeltje gaat nog wel, maar meer dan dat geeft direct klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij bleek het uiteindelijk een lactose intolerantie te zijn.
Daar kwam ik achter terwijl ze het al pds wilden noemen. (ik kwam erachter doordat iemand anders met dezelfde klachten bij een natuurarts die diagnose kreeg, bevestigd met onderzoek in een ziekenhuis) Ondertussen ben ik iets verder en weet ik dat ik naast lactose ook soja en sommige smaakversterkers niet verdraag. Wat het is maakt niet zoveel uit, zolang je de oorzaak maar ontdekt en niet aan symptoom bestrijding gaat doen.
Het antwoord is heel simpel: als de spanning afneemt, neemt ook de prikkeling af, ongeacht de plaats in de dikke darm.
Over Prikkeldarm is al veel geschreven.
Helaas ben ik ook bekend met PDS. Zodanig dat ik vanwege de pijn soms zelfs flauwval.
Zoals bij velen, als onderzoek niets oplevert, blijf je meestal met de klachten zitten.
Recent ook uitgebreid onderzoek gehad. De specialist was heel helder en eerlijk hierover.
Hij zei letterlijk: Als wij Prikkeldarm Syndroom zeggen, zeggen we eigenlijk dat we het niet weten.
Het kan een samenloop van factoren zijn, die echter ook op zichzelf kunnen staan.
Stress kan, maar is zeer onwaarschijnlijk.Het kan bij zoveel pijnen en pijntjes de klachten wel verergeren.
De oorzaak van PDS kan liggen in voeding (vlees, conserveringsmiddelen enz.), allergie, overgevoeligheid voor pijnprikkels in de darmwand, een niet normale verwerking van pijnprikkels.
De belangrijkste boodschap is misschien wel: leer ermee te leven en ga op zoek naar voedingsaspecten die de klachten veroorzaken of verergeren.