Hoe vaak per week is het gelimiteerd om iets te eten wat zoet is?

Ik wil drastisch mijn suikerinname gaan verminderen. Ik ben namelijk een flinke snoeper. Ik wil nog maar weinig en incidenteel producten eten waar veel suiker inzit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelimiteerd? Door wie? Welke straf staat er op? Dat bepaal je toch helemaal zelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat hoeveel suiker per week meer uit maakt dan hoevaak. Beter elke dag een thee lepel, dan 2 maal per week een kilo. Je bent ook dagelijks suiker nodig.

Antwoorden (5)

Dat is moeilijk te zeggen, er zijn nogal wat zaken hierop van invloed.
Zoals leeftijd, wel of niet sporten, wel of niet gezond, wel of geen aanleg dik te worden, welk beroep, welke andere bewegingen, zoals lopen, fietsen, of altijd met de auto, snelle of langzame verbranding enz.
En het ene zoet is het andere niet, zoals geraffineerde suiker, rietsuiker, druivensuiker, andere plantaardige zoetstoffen.
Veel suiker eten is een verslaving, die leidt altijd tot meer suiker eten en is uiteindelijk ziektemakend.
Probeer het rustig af te bouwen, beginnen met de snoep.
Als de trek in zoet, te sterk wordt, eet dan een appel of zo.
Of noten, of suikervrij snoep.
Onderschat het niet, je zult je regelmatig gewoon rot voelen!
Daarna minder suiker in koffie/ thee.
Is in het begin niet zo lekker, maar ook dat went.
Na enkele maanden weet je niet meer beter, dat je weinig suiker gebruikt+ dat alles lekkerder gaat smaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer suikers te minderen. Snoep, koek en suiker in de koffie en thee, frisdrank en zoetigheid op brood bevatten veel suiker.

Ga niet minderen op brood, aardappelen en zuivel, daar zitten veel goede vitamine en mineralen in.

ps In fruit en honing zit ook veel suiker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de keper beschouwd heeft een mens helemaal geen suiker nodig. Als het moet zelfs geen koolhydraten maar dat is niet handig. Wat je eet is belangrijker dan hoe vaak je precies wat zoetigheid eet. Probeer aan je zoetbehoefte te voldoen met gezondere voedingsmiddelen zoals fruit. Koekjes het liefst volkoren en inderdaad, door minder zoet te gaan eten verminder je automatisch ook de behoefte aan zoetigheid. Dat geldt natuurlijk ook voor zoetstoffen, die je daardoor beter niet kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar is jou bron dan? Een mens heeft geen suiker nodig en geen koolydrat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koolhydraten? Volgens mij werken deze juist samen als belangrijke energie bron. En juist als je suiker zou laten staan en er een te kort zou zijn, zal de trek in de regel gaan toe nemen, maar door alle toegevoegde suikers zal gebrek niet gauw aan de orde zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik geen bron voor nodig want dat kan ik je zo wel vertellen. Het lichaam is in staat om eiwitten en vetten om te zetten in glucose. Anders zouden je hersenen het al gauw opgeven na een aantal uren niet eten. Een tekort aan glucose ontstaat dus niet zolang er eiwitten en vetten voorhanden zijn, ook lichaamseigen. Dat mechanisme heet gluconeogenese. Google daar maar eens op. Door veel suiker naar binnen te werken krijg je juist trek omdat het lichaam daar niet op ingesteld is. Hoewel het mechanisme in de praktijk een stuk ingewikkelder is gooi je er je insuline-glucosehuishouding mee in de war. Daardoor is het veel effectiever om je trek te stillen met eiwitrijk voedsel, dat geen invloed op de insulinespiegel heeft.
Om te beginnen: Jij bent de enige die de limieten stelt. Kies maar. Een paar overwegingen daarbij:
- Er is verschil tussen langzame suikers en snelle. Witte suiker is een snelle, vruchtensuiker (in een appel bijvoorbeeld) een langzame. Als je stopt met snoep ben je al een heel eind.
- Trap niet in het sprookje van light-producten. Daarin zit misschien dan geen of minder geraffineerde suiker, maar de suiker-substituten zijn erg ongezond. Het gaat erom dat je je eetpatroon verandert. Stel dat je erg van cola houdt: Beter een keer per week een glas gewone zoete cola dan de hele week cola light.
- Ga op zoek naar alternatieven. En zijn veel soorten thee die lekker zoet smaken. Noten zijn lekker en gezond, rozijnen en gedroogd abrikozen en pruimen ook.
- Mij helpt het om door de week niet zoet te eten (behalve bio-jam op brood, maar daaraan is geen suiker toegevoegd, er zitten alleen vruchtensuikers in) en in het weekend een keer los te gaan met een plakje chocola of iets dergelijks.
- Bedenk van tevoren of je op een verjaardagsfeestje taart mag eten van jezelf of niet. Nee: dan sta je sterker in je schoenen. Ja: dan kun je bij de lunch bijvoorbeeld een boterham minder eten.
- Het duurt lang voordat minder-zoet in je systeem zit , maar het gebeurt echt, als je doorzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goeie tips !
een vriendin van mij had wat voor haar goed werkte:
een dag per week jezelf toestaan om te snoepen en dan niet
24 uur lang natuurlijk ;) , maar bijvoorbeeld een zakje drop,
een paar koeken, een zak chips en dat is het...

als je jezelf deze discipline oplegt, dus niet: nee, je mag niet snoepen, maar: overmorgen mag ik snoepen ! dan valt het allemaal reuze mee en je hebt altijd iets om naar uit te kijken, zonder je schuldig te voelen!