Is een galblaas na een zware ontsteking een 'tijdbom' in je lichaam?

Mijn vader is erg ziek geweest: zijn galblaas was zwaar ontstoken. Hij heeft een drain gehad die er inmiddels uit is. Er stond een operatie op de planning om de galblaas eruit te halen maar omdat het nu zo goed met mijn vader gaat, zien de artsen er vanaf. De galblaas mag blijven zitten. Echter mijn vader denkt nu bij ieder krampje dat het mis is. Hij denkt dat hij met een tikkende tijdbom in zijn lijf rondloopt. Vroeger moest een galblaas er toch uit? Hij hoeft zich ook niet aan een dieet te houden, mag zelfs vet eten en (niet teveel) alcohol drinken. Zijn de inzichten inmiddels veranderd? Maakt mijn vader zich druk om niks of heeft hij wel degelijk een punt wanneer hij zegt dat hij toch liever die galblaas verwijderd ziet? Ik begrijp dat jullie deze individuele vraag niet kunnen beantwoorden voor mijn vader, maar ben toch benieuwd naar inzichten/ervaringen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De geneeskunde gaat er op vooruit en blijkbaar is een gal weg nemen niet meer zo noodzakelijk:Schakel bij ernstige buikpijn te allen tijde medische bijstand in. Bij lichte klachten kan de patiënt worden behandeld met pijnstillers en bij ernstige klachten wordt de patiënt in het ziekenhuis behandeld met intraveneus vocht, pijnstillers en een antibioticum. Soms is het medisch noodzakelijk om de galblaas te verwijderen.
Dus tracht je vader maar gerust te stellen en tracht er hem maar van te overtuigen dat het nog altijd gezonder is met galblaas den zonder.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36jaar geleden is mijn galblaas verwijderd,en ben nog steeds gezond,dus zo ongezond is dit niet!