Is het normaal als je een kuil in je borstkas hebt?

Ik heb al superlang eeen kuiltje in mn borst, maar ik ben benieuwd of dit normaal is of iets ernstigs? Ik schaam me er echt niet voor maar heb wel de laatste tijd kortademigheid bij intensief sporten, dat is het enige, heeft het daar miss iets mee te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als je zo'n kuil bedoelt als in de link van Ritsuka, dan is er sprake van een pectus excavatum (=trechter borst). Op zich is dat iets wat erg veel voorkomt en in verreweg de meeste gevallen heeft het geen enkele betekenis; je zou het dan kunnen beschouwen als een normale variant. Een pectus excavatum is iets waar je mee geboren wordt. Wel kan het zo zijn dat het kuiltje in het begin zo klein is dat het niet opvalt en steeds groter wordt naarmate je ouder wordt. Het kuiltje kán vrij extreme vormen aannemen (zoals in het plaatje in de link van Ritsuka.)

Er zijn dus mensen met een extreme pectus excavatum. Probleem dat dan ontstaat is dat de organen in de borstkas als het ware weggedrukt worden. Daardoor kunnen klachten ontstaan van vermoeidheid, kortademigheid tot aan hartritmestoornissen en andere problemen met het hart aan toe.
Zonder te weten hoe groot het kuiltje bij jou is, zou het dus kunnen dat je klachten van kortademigheid bij inspanning samenhangen met het kuiltje. Naarmate het kuiltje groter is neemt die waarschijnlijkheid toe.

Dit is dus niet iets wat we via GV voor je kunnen inschatten. Gezien je klachten zou ik je zeker aanraden om eens langs je huisarts te gaan. Als je klachten door de pectus excavatum komen dan verdient dat zeker medische aandacht.