Hoe lang ben je zoet met een slijmbeursontsteking in de heup en wat kun je het beste doen om er zsm vanaf te zijn?

Ik heb al meer dan een maand ontzettend veel last van mijn heup. Begin juli naar de huisarts gegaan. Die hoorde mijn verhaal aan, keek er niet eens naar, maar stuurde me direct naar de fysiotherapeut.

De fysiotherapeut hoorde mijn verhaal aan, keek, voelde en constateerde direct een slijmbeursontsteking.
Volgens hem kon hij daar weinig aan doen (hoewel hij me wel een oefening meegaf die ik meer dan regelmatig uitvoer).
Hij gaf me mee dat ik niet mocht gaan hardlopen en traplopen en lange wandelingen zoveel mogelijk moest vermijden.
Wel mocht ik zwemmen (zolang ik het maar bij crawl hield en geen schoolslag ging zwemmen) en fietsen.

Ondertussen ben ik ongeveer een maand verder en ik heb niet het idee dat ik echt veel vooruitgang geboekt heb (lees: ik verga 's nachts in bed van de pijn als ik me omdraai, bij het opstaan is het pijnlijk en ook gedurende dag ben ik me vaak pijnlijk bewust van mijn heup).

Als ik online zoek, dan vind ik dat ik rust moet houden en niet zoveel mag lopen. Over het al dan niet fietsen/zwemmen wordt niet gesproken.

Omdat ik het nu eigenlijk dus wel zat ben wil ik graag weten hoe lang een slijmbeursontsteking gemiddeld duurt en wat ik nog kan doen of moet laten om snel weer goed op de been te zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
87.2K
Amadea
11 jaar geleden
Als ik het bij 't rechte eind heb, dan is racefietsen jouw hobby. Zou dat niet de oorzaak van de ontsteking zijn? Op een racefiets heb je een heel andere zithouding dan op een gewone fiets.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik kreeg pillen mee, ontstekingsremmers. Weet helaas merk niet meer.
En inderdaad veel rust houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de oorzaak van mijn ontsteking ligt vrees ik in mijn hardlooptraining voor de triatlon.
En lopen is al niet zo mijn hobby :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, maar wat is "rust houden". Alleen die dingen die last veroorzaken niet meer doen?
En als ik het zonder pillen kan klaren, dan liever wel.
Ben altijd bang dat pillen pijn onderdrukken en dat ik daardoor weer dingen ga doen die niet goed zijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Pillen onderdrukken pijn een beetje, maar je voelt het echt nog wel.
Ritsuka
11 jaar geleden
Rust is rustig aan doen. Niet sporten, een beetje lopen kan wel, maar niet te veel. Zwemmen rustig kan inderdaad wel, fietsen liever niet.
Vooral veel met been omhoog zitten, in een houding dat je been en heup kan rusten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Over het al dan niet fietsen/zwemmen wordt niet gesproken." Fietsen valt i.i.g. niet onder rust houden, hoor!
Zwemmen ook niet, lijkt me. Of je moet 'baden' bedoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zucht... **zet alvast virtuele streep door deelname 1/8e triatlon Bathmen eind augustus**
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat word niks, want herstel duurt wel even, de spieren zijn straks aardig verzwakt en moeten langzaam weer sterker worden gemaakt. Fysio dus

Het beste antwoord

Wat te doen bij een slijmbeursontsteking van de heup:

Als u in de beginperiode rust neemt, hersteld de slijmbeurs beter en wordt de kans op restklachten kleiner. Dit betekent niet dat u de hele dag stil moet zitten maar probeer het lopen en traplopen te beperken en niet onnodig grote stukken lopen.
De dokter zal eerst rust adviseren. Als dit niet voldoende is kan er een injectie worden gezet of er kan worden doorverwezen voor fysiotherapie. Helaas heeft een injectie niet altijd het gewenste effect.
Hardlopers: zorg voor goed schoeisel, dit zorgt voor een goede demping en stand van de voeten.

Fysiotherapie bij slijmbeurstontsteking heup
Bij slijmbeurstontsteking in de heup zou fysiotherapie kunnen helpen om de pijnklachten te verminderen. Hier is de behandeling in eerste instantie op gericht. De spier die over de slijmbeurs van de heup loopt, is vaak strak gespannen bij deze slijmbeursontsteking. De fysiotherapie kan deze losmaken door diepe massagetechnieken en rekoefeningen. De fysiotherapeut zal ook kijken naar uw looptechniek, zowel wandelen als hardlopen (indien van toepassing).

Als ik jou was zou ik ook een ontstekingsremmer vragen aan de huisarts als er nog geen injectie gezet wordt,sterke pijnstiller zeker voor de nacht lijkt me ook geen overbodige luxe!!
Ik weet uit eigen ervaring hoeveel pijn het doet en al helemaal als je toevallig door de pijn heen in slaap valt en per ongeluk op je heup draait AUAUAU GIL pfffffffff.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je er snel van af geholpen wordt!

Toegevoegd na 48 minuten:
Ik heb nog even gekeken of ik iets kon vinden over fietsen/zwemmen,heb dit voor je gevonden:

• Probeer tijdens sporten of andere activiteiten zich
steeds herhalende bewegingen van de heup te vermijden. Ga bijvoorbeeld minder fietsen, gebruik tijdens het zwemmen alleen de armen.
www.zorgvoorbeweging.nl/uploads/mI/6A/mI6AEuKE6XVhoct8-U-q6w/Coxa_saltans.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt wel als een goede training, zwemmen met alleen mijn armen, kan ik op 8 september dan weer profijt van hebben bij de triatlon voor Duchenne (sponsor triatlon), waarbij ik (goddank) alleen hoef te zwemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeker fijn, vandaar waarschijnlijk dat jouw fysio daarom aangeraden heeft om geen schoolslag te doen maar alleen crawl want als ik het goed heb gebruik je daar je heupen iet voor maar alleen je voeten? ( geen verstand van zwemmen;-)
Ik hoop trouwens wel dat je tegen die tijd al een tijdje van je pijn af bent!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de crawl echt goed doet, dan maak je de "beenslag" vanuit je heupen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh...? toch wel vreemd dan dat de fysio gezegd heeft dat je dat wel mocht doen. Kun jij ook zwemmen zonder je benen te veel te gebruiken zodat je toch kunt oefenen?
Heb je trouwens al een nieuwe afspraak bij huisarts gemaakt?

Andere antwoorden (4)

Het is niet mogelijk om precies te zeggen hoe lang een slijmbeursontsteking duurt. Dit hangt af van verschillende factoren, bijvoorbeeld: hoe lang zit de klacht er al, is het een chronische of acute slijmbeursontsteking, en wat doe je zoal. Als je geen rust neemt maar doorwerkt en doorloopt, zal het langer duren voor de klachten verdwenen zijn en is er meer kans op een zogenaamde ‘restklacht’ of zelfs een chronische slijmbeursontsteking.

Rust is de beste remedie. Ook het lang staan (en met name in een verkeerde houding) is voor de slijmbeurzen in de heup belastend. Een goede houding en aanpassing van de belasting is daarom van groot belang. Maar dat zal de fysiotherapeut je al hebben geleerd. Goed schoeisel is ook belangrijk. En geadviseerd wordt om niet op de pijnlijke zijde te gaan liggen.

In sommige gevallen kan een injectie helpen.
Amadea
11 jaar geleden
Spreek ook van ondervinding en het enige dat bij mij hielp was rusten en vooral waar ik het meeste baat mee had was Diclofenac,dus vraag dit aan je arts.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Diclofenac.aspx?mId=10704&rId=364
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diclofenac zorgt toch voor spierverslapping/ontspanning? (Zoals bij nierkramp.)
fremar
11 jaar geleden
toch niets van ondervonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Combinatie is inderdaad het beste!
@mmm Nee hoor diclofenac is echt een ontstekingsremmer,kun je trouwens ook lezen op de bron die erbij vermeld wordt.
Ik heb het ook gehad. Wat bij mij hielp was koelen, zwemmen en masseren. Het duurde bij mij ongeveer 6 mnd tot ik er vanaf was. s'nachts legde ik altijd een handdoek onder me heup. Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Panter ik begrijp niet hoe je kunt zeggen dat dit allemaal heeft geholpen en tegelijk zegt dat het bij jou een half jaar geduurd heeft.
Waarom het zo lang heeft geduurd begrijp ik wel: -Als je een ontsteking gaat masseren verergert het,maakt niet uit wat voor ontsteking!
-Door zwemmen maak je het erger omdat je niet steeds dezelfde beweging achter elkaar mag maken!
-Koelen is wel heel goed tegen de pijn,niet om te genezen. Weet je zeker dat je een slijmbeursontsteking had?
Ik vraag dit omdat je zegt dat je een handdoek onder je heup legde maar je kunt helemaal niet op je heup liggen vanwege de vreselijke pijn. Ik spreek uit eigen ervaring want heb een ziekte waardoor ik altijd wel ergens een (slijmbeurs)ontsteking heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, zwemmen mag wel als je daarbij je benen maar niet gebruikt,dus zoals C4th al schreef crawlen mag wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er 3 sluimbeurs onstekkingen in zaten. Ten tweede een specialist heeft me erbij geholpen. Die vaker met zo'n bijltje hakte. Ten derde je moet je heup niet gaan ontlasten dan word het allemaal erger. Ten vierde ik heb ik in elke gewricht die je kan bedenken slijmbeurs ontstekkingen gehad. Weet echt wel wat je niet en wel kan doen. Heb beginnede reuma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten 1e:3 slijmbeurs ontstekingen tegelijk in één heup???
Hoe kan dat,je hebt namelijk maar één slijmbeurs in je heup zitten!!
Tussen de spier en het bot ligt een slijmbeurs om de beweging te versoepelen.
www.slijmbeursontstekingheup.nl/ Ten 2e: Er zit een groot verschil tussen helemaal niks met je heup doen of ontlasten!
Blijkbaar weet je toch niet zo goed wat je wel en niet kunt doen.
www.zorgvoorbeweging.nl/uploads/mI/6A/mI6AEuKE6XVhoct8-U-q6w/Coxa_saltans.pdf Ten 3e: beginnende reuma hoeft helemaal niks met slijmbeurs ontstekingen te maken hebben.
Ten 4e: Wat voor specialist had je?
Ten 5e: Ik heb al ca 30jaar reuma,inmiddels bijna alle soorten die er bestaan en er komt nog steeds meer bij dus weet héél goed waar ik het over heb. Ten slotte:Heb je de bronnen wel gelezen?
Heb ze voor de zekerheid nog een leer vermeld. Hiermee wil ik niet zeggen dat je helemaal niet weet waar je het over hebt,geen ontsteking hebt gehad,of geen beginnende reuma hebt maar wel dat ik denk dat je er nog niet voldoende van af weet.
Dit is overigens ook niet onaardig of zo bedoeld maar de conclusie die ik uit je antwoord en reacties trek.
Het officiële protocol is zeer tijdrovend, namelijk eerst huisarts, dan fysiotherapeut, dan huisarts, dan orthopeed. Die onderzoekt je en zal in het geval van een slijmbeursontsteking een cortisoneninjectie geven en dan is binnen een paar dagen de pijn weg. Dus vraag snel een verwijsbriefje en dan consult aan de de orthopeed. Bij Annatommie ben je meestal binnen een week op je eerste afspraak.
Zelfde ervaring als jij, maar dan met schouder.