Hoe leer ik goed lopen met krukken?

Extra uitleg:
Ik heb 10 dagen geleden mijn enkel geboken,ik ben niet zo'n held met krukken,mijn armen doen nu erg zeer,ook traplopen met krukken ben ik angstig voor.Het gaat ook erg langzaam,bij wie kan ik het het beste leren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/leren-krukken-lopen.33454

Antwoorden (4)

Als jouw armen zeer doen, dan staan de krukken niet op de juiste hoogte afgesteld. Op de plek waar je ze vandaan hebt moet je er even naar laten kijken. En ze zouden je daar ook uit moeten leggen hoe je met de krukken het beste loopt. Trap lopen doe je met één kruk, en de andere arm houdt de trap leuning vast. De kruk aan de kant waar de enkel in het gips zit. Je hupt naar boven op het gezonde been, met steun van één kruk en aan de andere kant de leuning. Durf je het echt niet, dan ga je zittend achterstevoren naar boven. Tree voor tree met het gezonde been opduwen.
Amadea
11 jaar geleden
Doordat je nu angstig bent span je waarschijnlijk je spieren te veel omdat je bang bent om te vallen,hier krijg je spierpijn van.
Je kunt het beste naar een fysio- of ergotherapeut gaan, zij kunnen je leren hoe je het beste met krukken kunt lopen zonder of in ieder geval met veel minder pijn.
Langzaam is niet erg, als je ergens op tijd moet zijn kun je beter bijtijds weg gaan.

Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, mijn zoon (toen 11) brak zijn been een paar jaar geleden en hij kon zijn been niet eens meer omhoog brengen waardoor ik hem steeds moest tillen laat staan dat hij met krukken kon lopen. Na 1x fysio kon hij zijn been helemaal omhoog tillen en na nog een keer kon hij met krukken lopen. Trap op en af met krukken: niet doen, vraag een extra set eventueel voor boven als je alleen bent en anders neem je de kruk mee maar je gaat gewoon op je billen, veel veiliger!
Nou zeg, ik had écht als eerste antwoord gegeven op deze vraag (vraag met tikfoutje erin, maar toch..). Vreemd.

Maar goed, een deel van wat ik toen zei is inmiddels al geantwoord, toch heb ik nog aanvullingen: er zijn genoeg manieren waarop je met krukken kunt lopen, en natuurlijk kunnen wij instructies geven, maar het maakt nogal uit of en in hoeverre jij je voet mag belasten. Standaard instructies zijn dus niet te geven. Traplopen doe je het best met inderdaad één kruk en aan de andere kant de trapleuning, maar in je eigen huis is het waarschijnlijk fijner als je aan beide zijden een trapleuning hebt. Alleen moet iemand dan de krukken voor je naar boven brengen, moet je een tweede stel lenen, óf moet je boven bijvoorbeeld een bureaustoel neerzetten als vervanging voor je krukken.

Verder: als het zelf niet lukt, ga dan naar een fysio- of ergotherapeut. Die kunnen je in één consult waarschijnlijk al helpen. Fysiotherapie kun je terecht zonder verwijzing van de huisarts maar wordt niet meer vergoed vanuit het basispakket. Ergotherapie heb je wel een verwijzing voor nodig, maar wordt wel vergoed. Waarschijnlijk kun je bij een fysio wel sneller terecht, dus waarschijnlijk is dat wel zo handig. Als je binnenkort nog op controle moet in het ziekenhuis, zou je ook vantevoren kunnen bellen en vragen of je in het ziekenhuis een bij de fysiotherapeut terecht kunt.

Zeker als je een langere tijd met krukken moet lopen, is het belangrijk om klachten aan je armen te voorkomen. Naast goede instructie kan het enorm schelen om krukken met ergonomische handgrepen te lenen, en daarnaast zijn er veel andere soorten krukken dan de standaard elleboogkruk. Zo heb je de schaalkruk (daar leun je op met je onderarm, handig als je last hebt van je polsen of handen) en de okselkruk, die vooral fijn is als je volledig onbelast moet lopen. Je zou er eens naar kunnen kijken in de thuiszorgwinkel, of een fysio- danwel ergotherapeut vragen. Voor de lange afstanden kan het ook handig zijn om een rolstoel te lenen. Is gratis via de uitleen bij thuiszorgwinkels. Klinkt heel lullig, maar kan écht handig zijn voor school/werk, uitjes of winkelen. Met alles wat je zittend kunt doen, vermijd je bovendien die belasting op je armen (hoewel rolstoelrijden in die thuiszorg-kruiwagentypes ook zwaar is: hopelijk heb je duwers). Thuis of op school/werk zou je een stoel op wieltjes kunnen zetten. Is vooral handig voor de kleine stukjes in huis, omdat je dan je handen vrij hebt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon even 1 of 2 keer langs de fysio om wat behendigheid en opvangreacties te trainen. Dat maakt je mogelijk wat zekerder. Pijn in je armen is normaal.

Succes