Is mijn duim uit de kom? (beschrijving)

Ongeveer 2 jaar geleden kwam er een bal tegen mijn duim aan (voetbal). Sindsdien kan ik mijn hele duim naar achter doen (zie foto). Ik weet niet zo zeker of het pijn deed toen de bal ertegenaan kwam, maar ik geloof van niet. Het doet alleen een beetje pijn als ik hem helemaal naar achter heb gedaan. Is mijn duim nu uit de kom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Wat je ziet op de foto, is in elk geval duidelijk een hypermobiele houding. Niet heel extreem, maar je kunt je duim wel meer naar achteren bewegen dan wat gemiddeld gezien 'normaal' is.

Hypermobiliteit kan verschillende oorzaken hebben. Het kan aangeboren zijn (zoals bij het hypermobiliteitssyndroom, genoemd in een ander antwoord) maar ook ontstaan door letsel. Als de banden flink worden opgerekt, krijgt een gewricht soms blijvend meer ruimte. Dat lijkt bij jou het geval te zijn. Het zou kunnen dat je daarbij ook van jezelf al erg lenig was en dus sneller dit soort letsels oploopt, maar dat hoeft niet: iedereen kan een gewricht verzwikken of ontwrichten, en soms leidt dat tot hypermobiliteit.

Dat is één. Je duim is hypermobiel, dat lijkt me wel duidelijk. De andere vraag is of je duim ook instabiel is, dus uit de kom schiet. Dat kan zo niet gezegd worden: het is niet te zien of de botvlakken van het gewricht nog enigszins tegen elkaar zitten als je je duim zo buigt, of dat ze helemaal gescheiden zijn. O.a. door de vorm van de duimgewrichten is onderscheid tussen hypermobiliteit en instabiliteit hier moeilijk te maken. Wat ik wél kan zeggen, is dit: elke keer dat je je duim zo ver naar achteren beweegt, rekken de banden verder op. Gezonde banden veren wel weer wat terug, maar hoe jouw banden eraan toe zijn, weten we niet. Probeer dit dus zo min mogelijk te doen. Het feit dat je achteraf pijn hebt, zou al een duidelijk signaal moeten zijn: niet doen!

Verder kan het weinig kwaad, áls je tenminste geen problemen ervaart in je dagelijkse activiteiten. Als je je duim alleen te ver door kunt buigen als je er met je andere hand wat kracht tegen zet, is er weinig aan de hand. Maar als je bij het oppakken van een theekopje, bij schrijven of sporten merkt dat je duim niet in een normale stand blijft staan, of als je er pijn aan hebt, dan is het wel zaak om maatregelen te nemen. Je kunt dan via je huisarts een verwijzing vragen naar een ergotherapeut of een handfysiotherapeut, die zal waarschijnlijk een spalkje maken dat je kunt dragen bij activiteiten die problemen geven. Eventueel zou je bij het sporten een confectie duimbrace kunnen dragen, die zijn te koop bij o.a. thuiszorgwinkels.

Kortom: als je er geen last van hebt, is het niet erg. Je moet het alleen niet forceren. Als je er problemen mee krijgt, moet je er wel iets aan doen. Je hebt je duim veel te veel nodig om het risico te lopen op meer schade door klachten te negeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je hem helemaal naar achteren kunt vouwen zonder dat dat veel pijn doet (wat trouwens heel veel mensen kunnen) heb je waarschijnlijk behoorlijk lange spierbandjes in je duim. Het zou best kunnen dat hij uit de kom is op het moment dat hij helemaal naar achteren ligt, maar als je lange banden hebt, dan is dat helemaal geen probleem. Doe het alleen niet te vaak, want op latere leeftijd kun je er wel last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ziet er erg raar uit ik denk van wel alleen is dat zo niet zo goed te zeggen je kan beter even naar de huisarts gaan. Wanneer je duim uit de kom gaat doet het wel pijn als je zeker weet dat het geen pijn deed en niet ik geloof van niet dan heb je gewoon lenige vingers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wel raar dat ik het dan kan nadat die bal tegen mijn duim aankwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft echt geen pijn te doen.
Je duim uit de kom is heel pijnlijk, dit doet me meer aan hypermobiliteit denken, dat kan ook in 1 gewricht voorkomen.
www.hypermobiliteitssyndroom.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat je duim uit de kom is maar hier onder zie je de symptomen, wie weet herken je het toch:

Het basisgewricht van de duim is heel mobiel, en dat maakt het mogelijk om de duim op veel verschillende manieren te bewegen. Het gewricht heeft een relatief slap gewrichtskapsel en bandapparaat en kan dus vrij makkelijk instabiel worden.

U merkt dat doordat de duim regelmatig 'uit de kom' schiet. Soms wordt de duim zo instabiel dat u dingen niet goed meer kunt vasthouden. Duimbasisinstabiliteit geeft een pijn die lijkt op die van duimartrose; de pijn zit onder aan de duimmuis (dat is waar de duim over gaat in de hand, zie plaatje in bron).

Oorzaak
Duimbasisinstabiliteit ontstaat meestal door een aangeboren slapte van de banden of gewrichten in combinatie met een trauma of het uit de kom schieten van de duimbasis.

Diagnose
Bij het onderzoek wordt gekeken hoe instabiel de duim is. Ook wordt er gekeken of er al gewrichtsslijtage is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb nooit gemerkt dat mijn duim dingen niet goed kan vasthouden