ik ben 17 jaar heb gerookt sind me 13e , 4 jaar dus maar me huid is grauw en rimpels en rookte 15 per dag waneer krijg ik me oude huid terug ?# HELP

roken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe dom kunnen kinderen als jij toch zijn... Roken is totaal niet stoer, zeker niet op die leeftijd. Ongelooflijk dom dat je eraan bent begonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alles kan gebeuren door verkeerde vrienden.. pubertijd iederen wil iets uitproberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je zeventiende merk je niks van een ouder wordende huid met rimpels, dat te wijten zou zijn aan roken! Onzin!
Jouw grauwe huid heeft dus een andere oorzaak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met pompiedom.
Het is ook nogal makkelijk om dit op verkeerde vrienden en het uitproberen van dingen af te schuiven. Je moet voor je eigen daden zelf verantwoording durven afleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik schijf helemaal niks op iemand af. het is gewoon zo iedereeen maakt fouten maar goed ik ben nu gestopt en blijf het vollhouden maar nog 1 vraag waarom moet je 1liter per dag water drinken en ik heb volgens mij weinig vitamine D
Ritsuka
11 jaar geleden
maar snel stoppen dan, en zorgen dat je flink gezond gaat eten, op tijd gaat slapen en veel water drinken. (1 1/2 tot 2 liter)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol: Over het algemeen weten velen dat inderdaad niet, er wordt niet bij nagedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik rook al veel langer en heb er nog geen last van. Heeft echt een andere oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vitaminen D te kort komt, dan kom je of te weinig buiten, of je lichaam kan het niet goed opnemen.
Je zou vitaminen D tabletjes kunnen proberen.
In een minder gunstig geval, zou je een pigment ziekte kunnen hebben.
Is heel je gezicht egaal bleek, of zijn het meer bleke vlekken ?

Antwoorden (7)

Dat roken je huid grauw en droog maakt is waar. Ook rimpels (vooral rond de mond) zullen sneller opduiken.
Toch lijkt me vroeg om nu, op je 17e, je grauwe en rimpelende huid te wijten aan je rookgedrag.

Eet jij fruit en groenten?
Drink jij minstens 1 liter water per dag ?
Sport je en kom je in de buitenlucht ?
Slaap jij voldoende ?
Ga je veel uit en zit je dikwijls in rokerige ruimten ?
Nee je medicijnen ?
Zit je tevéél in de zon ?
Voedt en verzorg jij je huid zoals het hoort ?
Smeer je je porien teveel toe met make-up ?

Allemaal vragen die jij alleen kan beantwoorden en die allen in nauw verband liggen met de conditie van je huid.

Vitamine E, rijk aan GLA, zijn voortreffelijk voor huid, haar en nagels. (vb teunisbloemolie-capsules). Kan je desgevallend gebruiken als ondersteuning bij een evenwichtige voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben morgen 3 weken gestopt met roken , maar gaan die rimpels etc weg ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rimpels op je zeventiende ?? Laat je niks wijs maken, die hebben NIETS met roken te maken, maar klinken ook verre van gezond. De zon is vrees ik de eerste verdachte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb lijntjes onder me ogen en voorhoofd en langs me mond en als ik lach en weer ophou zie je die lijntjes en ik heb grauw huid maarja ikweetniet wat ik moet doen :( het is echt lelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je 17e al aan de pillen vanwege je huidje? Lol...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is wel een groot onderscheid tussen pillen en voedingssuplementen/vitaminen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn allebei stofjes die je in je lichaam stopt met een bepaald doel voor ogen en allebei kunnen zowel positieve als negatieve eigenschappen hebben. Er is bijzonder weinig verschil tussen. Op je 17e moet je helemaal niet bezig zijn met het slikken van wat dan ook, tenzij je werkelijk ziek bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet mee akkoord
je oude huid wil je niet terug! je wilt een gezonde huid..
stoppen met roken, en veel bewegen, gezond eten en voldoende water drinken om je lichaam te reinigen...
lekker sporten op zijn tijd, maar vooral goed zijn voor je lichaam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je maar vier jaar gerookt hebt, heeft die huid daar HE-LE-MAAL niets mee te maken, zeker niet met zo weinig sigaretten per dag. Om je huid te verklooien moet je meer dan 25 jaar meer dan twee pakjes per dg roken (althams, afgaande op mijn eigen huid waar niks mis mee is en ook op mijn 44e nauwelijks rimpels in zitten).
Vermoedelijk doe je er verstandiger aan eens te kijken naar je voeding en wat je allemaal wel of niet op je huid smeert. E of je wel voldoende buiten komt maar niet in de volle zon, en hoe gezond je leefomgeving is.

Voor zover roken wel invloed heeft op je bloedcirculatie (die natuurlijk van invloed is op je huid) zijn die effecten na 2 tot 12 weken na het stoppen zo goed als verdwenen. Je spreekt in de verleden tijd, dus ik neem aan dat je niet meer rookt. In dat geval is het even dagen tellen. Verbetert er niks, dan zou je eventueel iets anders onde de leden kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens! plus.
Amadea
11 jaar geleden
Hé, Marleen is back!
Cryofiel
11 jaar geleden
Marleen, ik wil niet vervelend zijn, maar hoeveel rimpels iemand heeft is ook afhankelijk van het gewicht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet ik, Cryo ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel rimpels iemand heeft is vooral afhankelijk van de genen.
Ik had een vriendin die er op haar 20ste al veel had en toch was zij altijd te dik.
Ik heb ze nog steeds niet!! [ of zouden mijn ogen het niet meer zo goed doen?]
Er zit maar één ding op:stoppen met roken. Na tien jaar zijn je longen weer schoon. Ook erg handig als je ooit eens een operatie moet ondergaan. Als je heb tijd niet meer rookt wordt de huid beter, maar groente en fruit etcetera ( zie de andere antwoorden) zijn daarbij ook noodzakelijk.
Blijf je roken, dan rook je jezelf het graf in. Ziet niemand die huid meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je huid zal wel iets opknappen als je stopt met roken, maar de extra veroudering raak je niet meer kwijt.
Een van de minder bekende nadeeltjes van roken :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vette vis en/of visolie tabletten zijn zeker een bijdrage voor een iets vettere en dan ook mooiere,soepeler huid.

Natuurlijk ook elke dag 2 stuks fruit (waarvan liefst 1 sinasappel/kiwi) en 2 ons groente.
Buitenlucht, voldoende nachtrust, niet roken, weinig drinken,
niet teveel zon.
Succes

Toegevoegd na 1 dag:
Bij weinig drinken bedoelde ik...weinig alcohol drinken.
Natuurlijk is veel water drinken wel goed !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik rook al 23 jaar, waarvan de laatste jaren behoorlijk veel, en ik heb geen rimpels, en ik heb gewoon een mooie gezonde rode toet.
Ik gebruik geen make-up, want dat is echt troep voor je gezicht, en ook vooral de make-up reinigers, waar je de make-up er weer mee af haalt.
Je haalt telkens de beschermlaag van je huid af, en krijgt geen kans zich fatsoenlijk te herstellen, want de volgende dag, wap, weer met die troep eroverheen.

Hoe je huid eruit ziet, is echt nog niet van het roken.
Daar moet je inderdaad veel langer voor roken.
Ik denk dat je toch naar andere oorzaken moet gaan zoeken.

Goede dingen voor je huid.
Minstens 2 liter water per dag drinken.
Omega olien, zoals in zalm, en andere vette vis, je kunt ook omega voedingssupplementen kopen.
2 ons groente, en 2 stuks fruit per dag.
Fruit is de beste combinatie, iets met vitaminen c bv sinasappel, kiwi of aardbeien, en een banaan, omdat een banaan zink in zit, en vitaminen c werkt niet zonder zinc, en zink niet zonder c.