Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe ontstaan enkelblessures tijdens het hardlopen?

Ik heb pijn in m'n rechterenkel na drie kwartier hard te hebben gelopen. Ik vroeg me af hoe dat komt. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat je helaas maar weinig vertelt hier en nu over waar je de pijn voelt, het eenmalig is of was, bekend bent met de basiskennis en voorzorg hardlopen als sport etc? Dan blijft ook dit wel een gokje, maar komt wel vaak voor.. Meestal is het een vrij kleine blessure die kan komen door een "eenzijdige belasting" en houdt in dat je op een langere afstand, je ondergrond een lichte helling had? (kan je ook eenzijdige spierpijn geven dag erna). Dan voel je wel pijn die na enkele dagen wegtrekt maar verder geen zwelling... Andere optie is, als het vaker voorkomt, is een gering of groter beenlengteverschil! Laat dan dit bij je huisarts, sportarts of fysio nameten en zo exact mogelijk...vanuit de heup en niet simpel vanuit alleen de lies ;) Blijven je klachten aanhouden en eventueel lokaal 'aanwijsbaar' dan beslist even ermee naar je huisarts .. Succes!

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zoals; een ongelijke vloer waardoor je je enkel kunt verstuiken. Slecht ondersteunende schoenen. Verkeerde beweging. Overbelast, enz

Veel mensen die hard lopen zijn eigenlijk te zwaar daarvoor. Enkels en knieën raken dan het eerste overbelast. Ben jij ook te zwaar? Eet minder, ga daarna zwemmen en als je fit en op gewicht bent, dan pas hardlopen.

Te snel opgebouwd. Het is overigens normaal dat sporters last van blessures krijgen. Je zult gewoon de belasting terug moeten brengen. Door interval training bereik je net zoveel in 20 minuten als nu in 3 kwartier. Je kunt ook meer gaan trainen in duinen en bos zodat je minder schokken krijgt en een minder eenzijdige belasting van de enkel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100