Klopt het echt dat je door overgewicht meer gaat zweten?

Ik had afgelopen week van iemand gehoord dat omdat ik dik ben (150 kilo, 1m83) meer en sneller zweet dan een normaal persoon. En ik vroeg me af of dit klopt. Mede omdat ik er doodziek van wordt dat me bed zowat in een zwembad veranderd elke nacht, zelfs nu het amper 20 graden is.

Dus klopt deze stelling?

Excuses voor de wat aparte vraagstelling.

Toegevoegd na 13 uur:
Tips rondom afvallen zijn niet nodig. IK wil alleen het antwoord weten of deze stelling klopt. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.9K

Antwoorden (4)

Ja dat klopt jij hebt meer lichaamsvet en zweet je veel sneller
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, weet ik uit eigen ervaring, maar is ook fysiologisch te verklaren.

Doordat je meer vetweefsel hebt koel je minder snel af. Zweet helpt dan de temperatuur snel te verlagen.

Dolfijnen en andere zeezoogdieren met veel vet kunnen daarom niet lang op het land: ze raken oververhit omdat ze de warmte niet af kunnen voeren en niet kunnen zweten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om ons lichaam op 36,5 graad te houden worden je bloedvaten in de huid wijder als je interne temperatuur te hoog wordt. De bloedvaten koelen dan iets af. Bij kou worden ze minder wijd zodat er nauwelijks bloed door de haarvaatjes in de opperhuid stroomt. Ze koelen dan minder af.

Bij mensen met overgewicht werkt dat mechanisme nog wel, maar door de vetmassa koel je intern minder snel af (je krijgt het ook minder snel koud). Je lichaam moet dan overgaan op een tweede manier van afkoelen: zweten. Door water af te scheiden wordt warmte afgevoerd, maar het water op de huid kan ook verdampen en zorgt hierdoor voor verlaging van de temperatuur (verdampen kost namelijk energie).

Je zult dit niet alleen merken als je slaapt, ook als je een stuk gaat inspannen zal je sneller zweten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Normaal verlies je al 1,5 liter vocht per nacht. Dat komt gewoon door verbeanding. Jouw lichaam moet ook nog eens afkoelen. Als je overdag loopt zweet je nog meer, maar dat zweet wordt makkelijker afgevoerd. In je bed kan het geen kant op. Ik denk dat dit de verklsring is. Helpt een raam open, of airco?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het klopt als je misschien 80 kilo zou wegen = bijna de helft, hoeft je lichaam niet de moeite te doen om jou helemaal mee te slepen..
door dit over gewicht ga je zeker meer transpireren.
de manier om hier vanaf te komen is meer te bewegen en mnder verkeerder dingen eten. niet minder eten, het is veeleer anders eten. dat moet je gaan doen, proberen en volhouden tot je ongeveer 70kilo afgevallen bent !

meer bewegen door wandelen, fietsen en sporten niet een keer per week, maar zeker 3 keer per week !

succes !

Toegevoegd na 1 minuut:
het zou ook goed zijn om je huisarts mee te laten doen. vertel wat je van plan bent, dan kan hij/zij een status op bouwen waar in staat hoe het deze familie is vergaan.

Toegevoegd na 12 uur:
antwoord:
ja het klopt dat iemand met veel overgewicht eerder en meer transpireert dan iemand zonder overgewicht.
met 20graden in je bed "wegdrijven" is wel erg veel.

Toegevoegd na 12 uur:
misschien is het raadzaam een afspraak met de huisarts te maken, deze zal waarschijnlijk in eerste instantie: afvallen roepen, maar vertel hem/haar over het probleem en vraag of er misschien medisch iets aan de hand kan zijn ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
80 kilo lijkt me te weinig voor iemand met die lengte. Waarom begin je over anders eten en bewegen? Je weet niet waaróm vraagsteller overgewicht heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min was niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geeft niet, ik heb vele minnaars :)
gewicht is afhankelijk van bouw, je kunt niet zeggen: dat klopt niet , eerst moet je zien/weten wat iemand voor lengte / gewicht en bouw heeft dan komt wat hij/zij aan voeding neemt en eventuele ziekten kan ook nog ,daarna bekijken we of het nieuwe gewist een juist idee is .
en zodra iemand gaan opletten/trainen/ bewegen, dan merk je dat een eindgewicht wel of niet haalbaar zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen die overgewicht heeft kan trainen/er wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen met overgewicht kan er wat aan doen. Soms ontbreekt echter de wil en dat is meer het probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alleen mensen die dit probleem niet hebben of erg veel geluk hebben gehad zeggen :
iedereen met overgewicht kan er wat aan doen. Soms ontbreekt echter de wil en dat is meer het probleem.
dat is dezelfde soort onnadenkende opmerking als :
iedereen kan werk vinden als hij/zij wil werken...
deze beide opmerkingen zijn voor sommige mensen erg pijnlijk !
wat herdervriend zou kunnen proberen is op zijn leeftijd (21.jaar) nog wel te doen, namelijk een 3 jaren plan opstellen en tegen jezelf zeggen : oké ik weeg 150 kilo ik ben 1.83 lang ik ga het bevechten...ik ga er iets tegen doen !

belangrijk is nog wat herdervriend overdag doet, studeert/werkt hij, wat doet hij overdag = belangrijk en wat voor inkomsten heeft hij ?
wat hij zou kunnen doen is 3 maanden lang 3 x per week naar de sportschool en daar spinnen, op de loopband, roeien, lang laufen volgens een schema van de sportschool/fysiotherapeut van die school/praktijk en de andere 4 dagen van de week een stuk lopen, en dan opbouwend na 3 dagen een stukje verder en zo steeds verder/ langer lopen.
als onze herdervriend dit 3 maanden volhoudt ben ik benieuwd hoeveel hij afgevallen is... en dan vergeten we heel even nog de aanpak van wat vs eet, hoe gezond hij zou moeten eten en dat hij dat ook aanpakt tegelijkertijd, anders werkt het niet... tenzij ? vs ziek is, dat kan natuurlijk ook, en dan is het een heel ander verhaal.
dan moet er een arts bij komen, die onderzoekt wat er precies mankeert. vs kan ook nog een operatie ondergaan, maar dan moet hij eerst een flink aantal kilo's afvallen op eigen kracht, dat zijn de regels...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat ook over zweten in bed, dat heeft niets te maken met kilo's meeslepen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappenmaakster: waarom zou 80 kilo te licht zijn voor iemand van 183???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het gaat ook over zweten in bed, dat heeft niets te maken met kilo’s meeslepen…." je gebruikt het woord *ook*, daar ben ik niet op ingegaan, maar ook liggend in bed, of zittend in een stoel/oftewel als je je niet inspant, heb je meer last van de hitte, bij veel overgewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus: de vraagsteller heeft het alleen over in bed en jij gaat alleen in op zweten door kilo's meenemen. Ik snap wel dat een dikker iemand meer zweet maar na jouw antwoord snap ik nog niet waarom hij in bed ook meer zweet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@herdervriend: graag gedaan !
over de tips m.b.t. afvallen, ik weet wat het is om overgewicht te hebben en ik weet ook hoe moeilijk het is en later (bijna?) onmogelijk om veel af te vallen, vandaar mijn ongevraagde adviezen..., waarvoor geen dank.
ik vond dat ik je dat even moest vertellen, niet iedereen weet wat hij/zij zou kunnen doen om de situatie te keren!
Misschien niet echt aardig om te zeggen maar je hebt een overgewicht van 67 kg ( lengte in cm - 100). Als je ongeneselijk ziek bent of medicatie hebt die overgewicht ofwel obesitas veroorzaken kan hoe niet afvallen. Maar als je geen medicatie slikt of ziek bent. Probeer dan als je blieft wat af te vallen. Met zo'n groot overgewicht heb je kans op een hartstilstand of erger, directe hartdood. Als je toch medicatie slikt ga dan in overleg met een arts of het anders kan. (andere medicatie bv).

Je zal zien dat als je gewicht verliest dat je minder zal zweten en meer energie hebt. Val langzaam af hierdoor ga je niet jojo en. Ik ga er van uit dat je geen operatie hoeft dus ga niet chrashen. Dit is ongezond voor je lichaam en je hebt het er dan zo weer aan zitten. Neem anders een diatiste in de arm. Zij of hij kan een heel uit gebalanceerd dieet voor je kunnen op maken.

Ik wens je veel geluk in het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shit dit moet naar reacties! Sorry...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan verwijder je zelf je antwoord...