Mijn man (57) heeft lange aanhoudende koorts (38.5 graden). Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Omdat de koorts te lang aanhoudt, is mijn man vanochtend bij de huisarts geweest. Deze vond de toestand van mijn man wel zorgelijk, zoals zijn (vermoeide) uiterlijk (is wel veel afgevallen omdat hij bijna niets at) en het constateren door hem van pijn aan de linkerkant boven het schaambeen (vermoedelijk de blaas). Hij moest ook de temperatuur opmeten om 4 uur vandaag en dat was 38.6; zorgelijke uitslag! Morgen moet hij bloed gaan prikken en er zit haast bij. Meer weten we niet. Hopelijk is het een infectie maar omdat er ook een mogelijke andere oorzaak van kan zijn, barstte ik in snikken uit en ik moet er niet aan denken dat het kanker is. Ook is er sprake geweest van 2 x braken en maagklachten en droge hoest en ook chronische vermoeidheid (er waren wel veel spanningen van de afgelopen jaren ivm zijn problematische zoon en zorgen omdat het contract van zijn werk wel of niet wordt verlengd). Ook vecht mijn man al jarenlang met zijn overgewicht. Verder slikt hij medicijnen voor een verhoogde cholesterol omdat dit in de familie zit. Ik ben heel bang dat al deze factoren zijn immuunsysteem heeft ondermijnd en met het risico van een ernstige (ongeneeslijke) aandoening.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja precies nergens staat hoe lang het nu al gaande is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie zijn nu in de medische molen, hou alles goed in de gaten, en schrijf elke verandering op, die je dan mee kunt nemen naar de arts. sterkte toegewenst

Antwoorden (3)

Als ik dat hele rijtje spanningen en klachten zo eens doorlees, dan is het niet zo vreemd dat het lichaam daar eens flink tegenin is gaan knokken.
Koorts is een prima afweermiddel.

Chronische vermoeidheid, maagklachten en droge hoest kunnen heel goed wijzen op stress.
Overgewicht en daarna veel afvallen door bijna niet eten
kan hele goed een oorzaak zijn voor een sterk verminderde weerstand.
Veel spanningen, zowel prive als op het werk:
Ook al allemaal signalen waar het lichaam op een gegeven moment genoeg van heeft.
Alles bij elkaar is het nogal wat!!
En alles bijelkaar is het meer dan genoeg om dat lichaam eens flink van streek te laten zijn.

Is er een reden waarom je aan kanker zou denken?

Wij weten het natuurlijk niet.
Maar iemand die ziek is, heeft nog geen ongeneeslijke ziekte hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koorts hoor ik eigenlijk nooit bij kanker.
Het lijkt mij eerder een ontsteking aan de darmen, wat je ook nog weleens eerder kan krijgen bij stress.
Niet te gauw aan het ergste denken hoor, een ontsteking is ook heel naar maar goed te genezen.
Ze zijn al goed met hem bezig zo te lezen dus...heb vertrouwen, komt vast goed !
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koorts wordt bijna altijd veroorzaakt door een ontsteking, meestal een infectie. Jaren geleden heb ik dagenlang koortspieken van 40 graden gehad zonder dat duidelijk was wat ik mankeerde. Ik had domweg verder geen klachten, behalve dat ik me door die koorts natuurlijk belabberd voelde. Totdat de derde huisarts op rij binnen 5 minuten een longontsteking diagnosticeerde. Vertrouw er gewoon op dat er een oorzaak gevonden wordt en dat er iets aan gedaan kan worden. Gezien de locatie van de pijn is het natuurlijk handig om ook zijn urine na te laten kijken.

Statines, medicijnen om het cholesterol te verlagen, doen weinig meer dan bijwerkingen veroorzaken. Bij de een nauwelijks tot niet maar bij andere mensen kunnen die bijwerkingen heftig zijn en ze zijn van uiteenlopende aard, zoals forse darmklachten en depressies. Het valt te overwegen om een poosje met die middelen te stoppen en te kijken hoe hij zich daarbij voelt.

Toegevoegd na 1 dag:
Daar kan ik nog aan toevoegen dat ik 10 kilo minder bleek te wegen, toen ik 14 dagen na het uitbreken van die koorts op de weegschaal stond. Koorts is een uitstekende reactie van het lichaam om zich tegen een invasie van ziektekiemen te verdedigen maar het kost wel heel veel brandstof.