Ik heb een erg rode en sterk begrensde huid onder mijn mond en aan beide kanten van mijn neusvleugels. Wat is dit en wat kan ik er aan doen?

Het jeukt totaal niet, het doet geen pijn en de huid is intact (al kan het soms wat schilferen na een periode waarin het erger is geweest).

Ik let erg op mijn eten, ik drink veel water, ik smeer genoeg hydraterende zalven, vaselines, aloe vera extracten, teatree etc. niets helpt.

Ik ben al naar de huisarts geweest, die heeft me hydrocortison voorgeschreven wat het alleen maar erger maakte na een korte periode van verbetering.

Ik heb nog een zalfje gekregen tegen eczeem; protopic (wat het waarschijnlijk niet is denk ik zelf), hielp ook niets.

De doktor verwees me naar een dermatoloog die heeft me een hydraterend zalfje voorgeschreven wat ook niet hielp.

Ik heb verschillende tandpasta's geprobeerd met en zonder fluor. Ik heb verschillende producten niet meer gegeten om het te testen of ik hier allergisch voor ben (melkproducten, noten, koffie, etc..)

Alcohol maakt het erger, maar dat verbaasd met niets aangezien het de bloedvaten verwijdt. Helaas. perioden zonder alcohol is de vlek nog steeds zichtbaar.

Ik ben nu 20 jaar in 2012, en in 2004 op foto's zie ik het langzaam verschijnen tot de vlek die ik nu heb. Vóór 2004 had ik het totaal niet, gewoon mooi gaaf.

Hij wordt niet groter en niet kleiner, hij vervaagt soms wat en soms is hij juist extra rood.

Help mij, ik heb het gevoel dat ik de enige ben met dit probleem...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een second opinion bij een andere dermatoloog? 2 artsen zien meer als 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit te denken aan psoriasis, maar dan heb je het vaak ook bij de haargrens en tussen de wenkbrauwen, dus dat zal het ook niet zijn, dus inderdaad, naar een andere dermatoloog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voelen de rode plekken trouwens warm aan? Rare vraag misschien maar dat kan een ontstekingsverschijnsel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vervelend. Ik heb het zelf in mindere mate en ik kan me deels inleven in hoe jij je moet voelen. De zon heeft bij mij een positief effect. Bij jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
topicstarter ben ik, heb me maar even geregistreerd: De zon heeft bij mij een negatieve invloed, het wordt roder, tevens als er chloor water; zout water, of zweet van mezelf op zit/opdroogt wordt het erger. Het voelt wel warm aan, maar ik heb niet het idee dat het warmer is dan de rest van mijn gezicht.. Als ik niet in de spiegel kijk zou ik niet weten dat het er zit, ik voel er niets van. Ik vind het alleen zo lelijk, en foundation valt toch op. Psoriariszalf heb ik ook al eens geprobeerd, maar de symptomen komen ook niet overeen met psoriaris behalve roodheid. Alleen deze roodheid bij mij zit onder de huid, de opperhuid is dus gewoon intact. Daar kwam nog eens bij dat die zalf branderig aanvoelde (waar ze voor waarschuwde) maar daar werd het alleen maar roder van. Een tijdje niet scheren heeft ook een negatief effect, als ik net heb geschoren is het wat vager zichtbaar; er zit ook aloe vera in de scheergel wat misschien wat helpt, maar het is altijd zichtbaar.. bedankt voor de reacties alvast!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb exact hetzelfde! Ben je er inmiddels al achter wat het is en waar het vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee nog geen concrete oplossing en ik heb het nog steeds, MAAR, onlangs heeft mijn vriendin een (hormoon) zalfje gekregen voor iets en ik heb dit zalfje ook geprobeerd. Het werkte dermate goed dat het soms haast niet meer zichtbaar is! Hoewel het een hormoonzalf is weet ik dat ik op moet passen en dat het een verdunnende werking heeft etc, maar het werkt voor nu. Een flinterdun laagje doet wonderen en het zorgt ervoor dat ik er niet meer dag in dag uit mee bezig ben. Erg prettig voor mij. Het is triamcinolonacetonide 0.1%, hopelijk werkt het ook voor jou

Antwoorden (3)

dit is volgens mij een schimmel laat je huisarts er goed nakijken en gebruik geen washand want zo breid het zich steeds verder uit ik heb ook af en toe van die vlekken bij mond ogen en neus was gedurenden meerdere dagen me gezicht met water en gebruik steeds een andere handdoek(gastendoekje) voor het afdrogen en dan gaat het weg niets erop smeren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt blijkbaar een zeer gevoelige huid. Zelf schrijf je:

" ik smeer genoeg hydraterende zalven, vaselines, aloe vera extracten, teatree etc. niets helpt."

Mijn advies zou zijn: stoppen met al die zalfjes en crèmes. Wat het ene zalfje probeert tegen te houden, gaat de andere crème juist weer verergeren. Je huid raakt als het ware in de war van al die verschillende smeerseltjes.

Dus eerst je huid eens even wat rust gunnen, er verder niets meer opsmeren de komende tijd, óók geen zalfjes die de huisarts je heeft voorgeschreven. Mijn ervaring is dat huisartsen vaak erg oppervlakkig (letterlijk en figuurlijk) naar zo'n probleem kijken en meteen naar hun standaard voorschriften grijpen, zonder zich echt in het probleem te verdiepen.

Je vertelt dat je 20 jaar bent. Zo te zien ben je een man. Ben je aan het studeren, heb je een druk sociaal leven? Maak je je druk om dingen? Slaap je wel goed of zijn er spanningen en/of irritaties die onderliggend spelen en die je niet wilt of kunt (h)erkennen?

Het zou, m.a.w. ook iets psychosomatisch kunnen zijn, dus dat je een heel ander probleem hebt (wat het ook is) dat zich op de een of andere manier aan jou probeert kenbaar te maken, maar waarvoor jijzelf zo gauw geen oplossing ziet. Wat die eventuele spanningen of problemen zijn, weet ik natuurlijk niet, daar moet jij zelf achter zien te komen.

Maar het zou ook kunnen dat je ergens allergisch voor bent. Draag je bijvoorbeeld sieraden die nikkel en/of koper bevatten? Of werk je veel met geld, bijv. omdat je achter een kassa staat? Nikkel / koper zit in veel sieraden verwerkt, het zijn ontzettend agressieve stoffen voor degenen die er gevoelig voor zijn; ze zorgen vaak voor huidproblemen. Veel mensen zijn er allergisch voor (ik zelf ook).

Dan nog iets, wat je misschien vreemd voorkomt, maar ik spreek uit ervaring: draag je regelmatig kleding (bijvoorbeeld een petje of sjaaltjes, iets in de buurt van je gezicht) die synthetisch is en/of te veel chemische rommel bevat, zoals chemische verf of wasmiddel met parfum?

Of gebruik je bepaalde medicijnen voor een lichamelijke of psychische kwaal, middelen met een vervelende bijwerking die je huid aantast?

Probeer eens iets uit op grond van de dingen die ik noem in dit antwoord. En zoals iemand anders hiervoor al aangaf: misschien ook wel verstandig om eens een second opinion aan te vragen bij een andere huidarts.

Misschien helpt het je. Ik hoop het van harte, want het is erg vervelend! Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf onlangs te horen gekregen dat het mogelijk Perifrase Dermatitis is, ook wel clownseczeem genoemd. Hierin zijn verschillende gradaties mogelijk. Ik heb exact hetzelfde als jij. We hebben allebei geen bultjes (zoals meestal bij clownsexzeem wel zo is) maar puur een rode vlek. Heb jij deze 'diagnose' ook gekregen? Of was het een ander verschijnsel? Hoe gaat het nu met je rode vlek?

Toegevoegd na 50 seconden:
clownseczeem*