Pijn in boven been?

Ik was op de laptop en ik wou op staan om naar beneden te gaan. Meteen toen ik op stond kreeg ik een vreselijke pijn aan mijn bovenbeen aan de onderkant, aan de kant van de billen. Het leek net alsof een spier gedraaid werd...

Wat is het en hoe kan dit?
Ik heb wel gisteravond van 20:00 tot 2:00 geholpen bij een feest en moest constant koelkasten vullen en biervaten weg halen en bijvullen.
Toen heb ik vandaag nog van 15.30-17.45 de hele tijd gevoetbald op een veldje, zonder een warming up of dergelijke. Dat doe ik namelijk alleen bij een training of wedstrijd van voetbal.

Ik heb er nu geen last meer van maar wil wel graag weten hoe dit komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goed antwoord is niet mogelijk op je vraag. Het kan van alles zijn, maar nu het weg is zal er niets ergs zijn.
Alles wat te noemen is, of nog genoemd gaat worden hier, is een slag in de lucht en daar heb je niets aan.

Het beste antwoord

Als het nu weer weg is, zou het goed kunnen dat je 'gewoon' je spier verrekte bij het opstaan. Je verhaal past daarbij: een hele heftige pijn die ook vrij snel weer overgaat, bij het opstarten van een beweging uit relatieve rust, en ook nog eens nadat je je spieren al aardig zwaar hebt belast. Een spier verrekken is erg pijnlijk (jouw beschrijving, 'alsof een spier gedraaid wordt', vind ik daar ook best bij passen) maar duurt niet lang. De pijn is niet direct na een paar seconden al weg (zoals bijvoorbeeld bij kramp) maar wel vrij snel na een paar minuten of na een half uur ongeveer.

De eerdere belasting kan daar goed aan bijgedragen hebben. Je hebt zwaar gesjouwd, weinig rust gehad tussendoor (immers tot 2.00 u doorgewerkt) en vandaag heb je weer gesport. Bij een dergelijke belasting ontstaan er minuscule beschadigingen in de spiervezels. Je spieren zijn prima in staat om dat binnen een paar dagen te herstellen, maar daar hadden ze bij jou nog geen tijd voor gehad. Omdat je spieren al wat geprikkeld zijn, zijn ze ook moe, en misschien stijf of pijnlijk. De coördinatie is dan ook minder, en er ontstaat gemakkelijk nieuw letsel door een kleine verkeerde beweging.

Als je het nu niet eens meer voelt, zal het in elk geval hoogstwaarschijnlijk niets ernstigs zijn. Gun jezelf gewoon de komende dagen even de tijd om te herstellen van een dergelijke belasting. Gewoon bewegen natuurlijk - dat is juist goed - maar doe even geen gekke dingen meer zoals koelkasten sjouwen. Als je verder gezond bent, herstellen je spieren zich binnen een paar dagen. Als je klachten blijft houden, of als de pijn terugkomt, is het uiteraard verstandig om bij je huisarts langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou een hamstringblessure kunnen zijn.
Deze manifesteert zich aan de achterzijde van het been) en bovenbeenspier

Wanneer je deze blessure in de minst zware vorm hebt, is er sprake van overrekking met misschien gekneusde spiervezels. De pijn is vaak goed te lokaliseren. Vaak is er ook sprake van een lichte stijfheid. Bij hernieuwde (rustige) activiteit kan het zijn dat de klachten afnemen. Na sporten nemen de klachten echter vaak weer toe.

Hamstringblessures kunnen acuut of chronisch/terugkerend van aard zijn. Een acute blessure is herkenbaar door een plotselinge en duidelijke pijn.

Het is natuurlijk helemaal niet gezegld dat jij een hamstringblessure hebt, maar je verhaal doet me er wel aan denken.
Kijk even aan of je de komende dagen weer pijn krijgt, en of de pijn terugkomt na een volgende training of wedstrijd.
Zo ja, dan moet je even langs de huisarts om een hamstringblessure uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede reactie,het zou wel eens kunnen ,dat dat het is of niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het zou inderdaad kunnen dat dat het is....of niet! ;-)