De meest voorkomende oorzaak van nekpijn is overbelasting van spieren of ander zacht weefsel in de nek.
Wanneer de nekpijn langer dan een paar dagen voortduurt of wanneer de pijn samengaat met gevoelloosheid of tintelingen in de armen, is het van belang je dokter een diagnose te laten stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoelang het duurt, hangt natuurlijk vooral af van de oorzaak van de pijn. Dat kan van alles zijn, maar als je er geen gekke klachten bij hebt zoals uitstralende pijn of tintelingen en spierzwakte in armen en/of benen, en het niet gekomen is na een trauma of een val, is de kans groot dat milde tot matige klachten komen door spierpijn: een verkeerde houding, overbelasting, verkeerd kussen, spierspanning, etc.

Als je ernstige klachten hebt, de pijn je erg beperkt, je last heb van genoemde uitstralingspijn of tintelingen, misselijkheid en/of braken, als je je zorgen maakt over de pijn, het gekomen is na een val of ander trauma, of als je langdurige klachten hebt die niet verminderen met gangbare maatregelen, ga dan naar je huisarts.

Wat je kunt doen om de pijn te verminderen: warmte, ontspanning: een warme douche, een warme pittenzak of gelpack, massage, een goed kussen, goed rechtop zitten en af en toe je hoofd laten rusten door te zitten op een hoge stoel of bank met eventueel een kussen achter je hoofd of nek, en eventueel pijnstillers nemen zoals paracetamol en/of ibuprofen. Als dat niet (afdoende) werkt, en je klachten houden aan, kun je een fysiotherapeut bezoeken. Behalve bij minderjarigen of chronische aandoeningen (die in aanmerking komen voor vergoeding vanuit het basispakket) is daar tegenwoordig geen verwijzing van een arts meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Lies , Bij mij komen de klachten zegt de huisarts door dat me nekspieren vast zitten!
Wat bedoel je met uitstralende pijn eigenlijk? Ik heb bijvoorbeeld pijn dat uitstraalt naar me schouder vanuit me nek..is dat een alarm signaal ?
Ook lukt het me niet goed om omhoog te komen als ik lig ( ik denk dat dit wel bij iedereen het geval is als je nekpijn hebt )... maar hoeveel dagen is normaal om er last van te hebben!
zit nu op dag 3!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het komt doordat je spieren vastzitten, is de kans groot dat warmte verlichting geeft. Uitstralende pijn is soms moeilijk te beoordelen: het kan een signaal zijn als er sprake is van zenuwpijn, vooral als de pijn echt tot in de vingertoppen uitstraalt, en er ook tintelingen zijn. Dan kan het duiden op een zenuw die - om wat voor reden dan ook - bekneld zit. Maar bij spierspanning is het normaal om ook een soort uitstralende pijn te hebben rondom schouders, nek en bovenrug, en dat is onschuldig. Hoewel het verrekte pijnlijk kan zijn. Ik weet niet of je zenuwpijn zelf goed herkent door eventuele eerdere ervaringen, maar het gaat dan om het type uitstraling zoals wanneer je je telefoonbotje stoot. Als de huisarts al heel geconstateerd dat het komt doordat spieren vastzitten, ga ik er vanuit dat dit ook de oorzaak is van de wat uitstralende pijn. En wat 'normaal' is? Ik zou zeggen dat als het echt weken of maanden gaat duren, het verstandig is om naar de huisarts te gaan. Maar ik weet niet hoe extreem je klachten zijn. Je bent al bij je huisarts geweest blijkbaar, dan moet het toch wel vrij ernstig zijn, lijkt mij. Heeft je huisarts verder nog adviezen gegeven, medicatie voorgeschreven, of je eventueel doorverwezen voor fysiotherapie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie , zoals u het nu zegt is het voor mij geen zenuwpijn. Ik heb het advies gekregen om pijnstillers te nemen , die geven een beetje verlichting . Maar voelen doe ik Het toch ! Ik was eerder bang voor een nek hernia (heb nogal snel doem gedachten) maar me huisArts denkt niet dat Het dat is ! De pijn kwam simpelweg zaterdag ochtend opzetten en die middag dacht lk even slim te zijn en na een Thaise masseur te gaan' gaf verlichting en ze zei me ook dat alle spieren vast zaten 'volgende ochtend lieSe was de pijn nog erger ! En ja tot nu aan toe dus eigenlijk ' links en rechts kijken gaat met niet veel pijn ? Maar na achteren met me hoofd lenen is echt pijnlijk en vrijwel onmogelijk !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ai, dan heeft waarschijnlijk de masseur toch iets gedaan waar je spieren nu juist extra gevoelig op reageren. En ja: dat kan heel pijnlijk zijn. Mensen denken al snel dat erge pijn iets ernstigs moet zijn, of dat 'gewone' spierpijn niet erg kan zijn, maar gespannen en stijve spieren kunnen echt wel heel pijnlijk zijn. Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je gewoon even een paar dagen je nek wat rust moet geven. Af en toe een flink warme douche nemen kan helpen, je kunt een sjaal dragen om je spieren lekker warm te houden, en eventueel nog extra warmte (zoals een gelpack of hittepit) gebruiken. Bewegingen die erg pijnlijk zijn, maar even niet maken. Pas verder wel op dat je niet door de pijn je nek heel gespannen gaat houden, en de pijnlijke bewegingen heel geforceerd gaat mijden. Daarmee houd je het probleem alleen in stand, dus probeer een middenweg te zoeken: geen plotselinge bewegingen maken of ineens ver draaien met je hoofd, maar wel bijvoorbeeld elk uur voorzichtig je hoofd wat bewegen. Niet al te ver, maar gewoon rustig en langzaam wat heen en weer bewegen, en bij te veel pijn stoppen. Om te voorkomen dat je gedurende de dag je nek stijf gaat houden, kan het heel zinnig zijn om een pijnstiller als paracetamol te gebruiken, zodat je wat beter kunt ontspannen. Je huisarts heeft er al naar gekeken, dus je hoeft niet bang te zijn dat er iets ernstigs aan de hand is. Dat betekent natuurlijk nog niet dat het niet een tijdje flink pijnlijk kan zijn. En als de pijn echt lang aanhoudt, en na een week bijvoorbeeld nog niet minder wordt, kun je waarschijnlijk het beste teruggaan naar je huisarts, of een fysiotherapeut zoeken. Bij de fysiotherapeut zou ik ook aangeven dat de massage de pijn juist erger heeft gemaakt, zodat de therapeut weet dat extra voorzichtigheid geboden is. Maar misschien geeft dat een ervaren therapeut ook wel een aanwijzing over wat precies het probleem is, dus die informatie lijkt me hoe dan ook nuttig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal top lies! Ja pijn doet het nogal , en het erge is dat ik de kinkhoest heb en elke hoestbui een aanslag weer is op die spieren in me nek ! Maar het is nu pas de derde dag en wat ik heb begrepen is dat het alles niet zo snel gaat !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, ik kan me heel goed voorstellen dat dat extra pijnlijk is! Tja, dan zal het herstel alleen maar meer tijd nodig hebben, vrees ik. Bij fors hoesten span je automatisch je spieren aan, en bij pijnlijke spieren is dat elke keer weer meer pijn. Je kunt proberen om in elk geval ná het hoesten steeds bewust je spieren te ontspannen, maar of dat voldoende is? Als de pijn niet goed dragelijk te houden is met warmte, paracetamol en eventueel een middel als ibuprofen of naproxen erbij, vraag dan de huisarts eventueel om een andere pijnstiller. Heb je voor de kinkhoest nog medicatie gekregen, bijvoorbeeld een hoestprikkeldemper (codeïne ofzo)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door een val zijn mijn nekspieren verrekt en dit voel ik ook zeker in mijn schouder. Dit houdt al bijna 5 weken aan, en dit weet de arts. Weinig bukken, niet zwaar tillen en rustig aan doen. Ik voel wel degelijk verschil met warmte, dit helpt. Verder kreeg ik ontstekingsremmers/pijsnstiller (diclofenac) Dit helpt wel.
Hangt er van af, is de oorzaak artrose (slijtagereuma), die gaat nooit meer weg en wordt steeds erger met de ouderdom, dan is de nekpijn levenslang met af en toe periodes zonder pijn, misschien met veel geluk een paar jaar, en dan weer erger. Pijn kaLmeert men het beste met paracetamol of infiltraties met cortisone en plaatselijke verdoving. In het ergste geval, operatie.
Is het te wijten aan verkrampte spieren door stress of verkeerde beweging : dan warmte, massage en eventueel spierontspanner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nekpijn mag niet te lang duren, zodra je er een lange periode last van hebt kun je beter meer even langs de huisarts gaan om te onderzoeken dat je geen whiplash hebt.

Succes