toch een wajong uitkering aanvragen of niet?

ik ben op dit moment 22 jaar en heb voor 3 maanden terug krijgen te horen dat ik een aangeboren rugafwijking heb, altijd al last gehad van de rug maar nooit hebben ze iets kunnen vinden, tot nu dan,, ik werk al bijna 5 jaar in de zorg 40 uur per week en met de jaren gaat het steeds slechter met mn rug (loop in de ochtend uren als een hoog bejaarde vrouw en als ik eventjes zit) heb ook een rolstoel van de wmo vergoed gekregen voor als ik daadwerkelijk niet van mn plaats afkom (blokkades) opereren kunnen ze niet want dan is de kans op 85% op blijvende verlamming, fysio helpt wel voor even maar niet blijvend,, stroom-therapie is ook maar voor korte duur,, ben al bij de huisarts geweest en die heeft me de raad gegeven om de wajong-uitkering aan te vragen, want als ik zo doorga met werken beland ik alsnog voor goed in een rolstoel en dat wil ik ook niet! maar ik wil mn baan ook niet opgeven! wat moet ik nu doen? hopelijk kan mij iemand goede raad geven waar ik daadwerkelijk iets aan heb!!! alvast bedankt!"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Is werken in deeltijd 50/50 geen idee?
Dan blijf je toch onder de mensen en ontzie je de rug wat meer.
Heel veel sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt geen wajong aanvragen omdat je niet aan de criteria voldoet. Je kunt aanspraak maken op de wao, of de wia.
Kijk maar eens op de site van de rijksoverheid. Dit kan ook gedeeltelijk, zodat je kan werken naar vermogen (dat is de wet wia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering als je op je 18e al minimaal een jaar arbeidsongeschikt was, of als je tijdens je studie uitvalt (en je nog geen 30 bent). Jij studeert niet, dus zou je Wajong claimen vanwege arbeidsongeschiktheid op je 18e.

Het is mogelijk om pas later die aanvraag te doen, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je op je 18e arbeidsongeschikt was. Met een arbeidsverleden is dat moeilijk. Ik twijfel dus of je met een arbeidsverleden van 40 uur per week, aannemelijk kunt maken dat je al die tijd arbeidsongeschikt was. En dat is nog maar de eerste eis, de medische beoordeling moet dan nog komen. Ook met die medische beoordeling denk ik dat het lastig is om als je op dit moment wel werkt, te claimen dat je dat eigenlijk niet kunt.

Arbeidsongeschiktheid is in Nederland een nogal technisch verhaal: het gaat over verlies van verdiencapaciteit, en dat bepaalt in welke mate je arbeidsongeschikt bent. Met de nieuwe Wajong is dat nóg weer anders, omdat er geen arbeidsongeschiktheidsklassen meer zijn, en je ook minder snel daadwerkelijk een uitkering ontvangt. De nadruk ligt vooral op begeleiding naar werk. Zeker bij volledige arbeidsongeschiktheid wordt er wel een uitkering toegekend, maar dan moeten er ook echt geen functies zijn die je kunt uitoefenen. Ik weet natuurlijk niet hoe jij precies functioneert en welke beperkingen je hebt, maar zodra je theoretisch gezien een baan als telefoniste/receptioniste - al dan niet in een rolstoel - fysiek aan zou kunnen, kom je niet in aanmerking voor een uitkering.

Uiteraard kunt je altijd een aanvraag doen, maar ik denk dus dat het lastig is. Een andere kwestie is dat je huidige werk fysiek te zwaar voor je is, en dat je ook je baan niet op wilt geven. Zijn er geen andere functies die je kunt doen, allereerst gewoon binnen de zorg? Een leidinggevende functie waarbij je meer zittend werk kunt doen, of een ondersteunende functie als planner, of telefoniste, medisch secretaresse, etc? Of is dat ook te zwaar voor je?

Ook gezien je arbeidsverleden zou ik zeggen dat niet Wajong de voor de hand liggende optie is als je je werk niet vol kunt houden, maar dat je gewoon een gesprek met je bedrijfsarts aan moet gaan en zoeken naar aangepaste functies binnen het bedrijf. Als dit niet mogelijk is en je ook ander werk niet kunt doen, heb je weinig opties dan je (gedeeltelijk) ziek te melden, en dan zal van daaruit het reïntegratietraject gestart worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie aanvulling in reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog in aanvulling op dat het lastig is om arbeidsongeschiktheid te claimen over en tijd waarin je fulltime gewerkt hebt: als je je in die tijd heel vaak hebt ziekgemeld met rugklachten, of steeds maar kort bij een werkgever werkte omdat je moest stoppen vanwege je klachten, of regelmatig al bekend was bij de bedrijfsarts, dan zou je nog een punt hebben. Maar dan moet het echt wel duidelijk zijn dat je in die jaren een aanzienlijk deel van de tijd ziek was, dus ziekgemeld thuis zat, aangepast werk deed, of gedeeltelijk ziekgemeld was. Als je het overgrote deel van die jaren gewoon gewerkt hebt, kun je moeilijk stellen dat je arbeidsongeschikt was. Als je gewoon werkt, is het traject bij een eventuele volledige arbeidsongeschiktheid: ziektewet-reïntegratiepogingen-WIA. Wajong is in principe voor mensen die geen arbeidsverleden hebben, of een zeer beperkt arbeidsverleden. Maar als je nu nog werkt, vraag ik me toch af of het niet mogelijk is om in een andere functie gewoon te blijven werken. Of zit je op dit moment al een tijd ziek thuis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leidinggevende functie was één van de mogelijkheden die ik noemde hé? Ik bedoel meer met mijn vraag of er functies zijn die je wél zou kunnen doen. Bijvoorbeeld een functie waarbij je niet zwaar hoeft te tillen, en waarbij je lopen en zitten kunt afwisselen. Als je dat wél zou kunnen, is het zaak om uit te zoeken wat voor functies dan in aanmerking zouden komen, en vervolgens om te kijken of je die functies kunt doen met je huidige opleiding en werkervaring, of dat er bijvoorbeeld een aanvullende opleiding voor nodig is. Maar wat zijn nu de beperkingen die je ervaart in je werk? Ik neem aan dat 2,5 uur met de trein reizen geen onderdeel is van je werk, toch? ;-) Wat is er in je werk waardoor je dit niet kunt doen? Als je dat weet, kun je ook uitzoeken of je daar iets aan kunt veranderen, of de functie deels aan te passen is bijvoorbeeld, of dat je beter ánder werk kunt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is werken naar vermogen. Dus niet kijken naar wat je niet kan, maar naar wat je nog wel kan.
Dat is nu nog wat lastig te beoordelen misschien. Dus juist daarom is het belangrijk om alvast contact te leggen met het uwv. Zij doen keuringen, maar ook tests om te kijken wat voor mogelijkheden je hebt. Ook helpen zij om te zoeken naar vervangend werk. Eerst binnen je eigen organisatie, maar zo nodig ook daar buiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Krol en Sjeentje, daarom vraag ik ook welke beperkingen Rebecca precies ervaart in haar werk, en of er werk is dat ze wél zou kunnen doen. @Rebecca: je hoeft mijn vragen uiteraard niet te beantwoorden, maar ik probeer mee te denken over de mogelijkheden. Het gaat bij arbeidsongeschiktheidskwesties feitelijk niet om wat voor klachten je hebt of wat voor beperkingen je hebt in het dagelijks leven, maar om wat je kunt qua wérk. Even als voorbeeld: ik ben zelf gehandicapt, afhankelijk van elektrische rolstoel, en ik kan mezelf bijvoorbeeld niet wassen en aankleden. Veel mensen vinden daarom dat ik best ernstig beperkt ben. Maar als je kijkt naar mogelijkheden qua werk: zittend werk is er genoeg, mijn loopprobleem is dus geen punt. En er zijn maar zeer weinig beroepen waarvoor het absoluut noodzakelijk is dat je jezelf kunt aankleden. Deze beperkingen spelen in mijn werk dus geen enkele rol. Het gaat dus niet om hoe beperkt je bent en hoeveel pijn je hebt of wat je allemaal niet kunt in je dagelijks leven, maar puur om wat je wel en niet kunt in het werk. Als je rugklachten hebt, snap ik heel goed dat bepaalde verzorgende taken fysiek te zwaar kunnen zijn. Maar als je wél zittend werk zou kunnen doen, dan kun je ander werk zoeken, en je eventueel bijscholen om de juiste papieren te halen. En als er werk is dat je kunt doen, dan ben je voor de wet niet arbeidsongeschikt. Anders is het natuurlijk als je ook maar heel kort kunt zitten, en veel op bed ligt, of zo wisselend belastbaar bent dat er dagen zijn dat je de deur helemaal niet uit kunt, ook niet met loophulpmiddelen of een rolstoel. Maar je vertelt niet wat je concrete beperkingen zijn, dus ik kan niet beoordelen of je eventueel recht zou kunnen hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Als je nog niet bij je bedrijfsarts bent geweest met deze kwestie, dan lijkt me dat de eerste stap om te zetten. Als je gewoon in vaste dienst bent, heb je nog niets met het UWV te maken op dit moment, maar is het gewoon je eigen bedrijfsarts die dit soort dingen moet beoordelen. Bij ziekte heb je twee jaar om te werken aan je herstel, of te reïntegreren in een aangepaste functie. Pas als na twee jaar proberen blijkt dat werken écht niet meer gaat lukken, kom je bij het UWV terecht voor een WIA-beoordeling.
hallo!
Best een vraag! UWV wijst wajong uitkeringen af omdat er al gewerkt is. Raadzaam: wel doen! En verzamel zoveel mogelijk bewijs dat je beperkingen al aanwezig waren voor je 17e, en bespreek met de bedrijfsarts van je werkgever je functioneren in werk.
UWV is ook voorstander dat wajongers werken, door de aanvraag wajong bescherm je jezelf tegen inkomensval als het mis gaat, en je werkgever krijgt een financiele bescherming voor je.
bBovendien is er de mogelijkheid tot het aanpassen van delen van je werkomgeving. Als je meer wilt weten, het is mijn vak om wajongers op en rond hun werk te begeleiden en de knelpuntjes samen op te lossen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik zou kunnen stemmen zou ik hier een +1 geven ;) dit is wat ik ook zou hebben aangeraden :)
had het niet beter kunnen zeggen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht even: je zegt eerst dat UWV de aanvraag af zal wijzen omdat er een arbeidsverleden is, en vervolgens dat de Wajong je beschermt tegen een inkomensval als het misgaat, en dat er aanpassingen mogelijk zijn. Die aanpassingen zijn wel mogelijk, maar niet op basis van een Wajong-status. Bescherming tegen een inkomensval heb je ook niet meer of minder dan met Wajong: zoals je zegt is er in dit geval (tenzij ik het héél verkeerd zie) geen recht op Wajong, maar bij uitval zou er natuurlijk wel recht zijn op doorbetaling bij ziekte en op een eventuele WIA. Als iemand 40 uur werkt, zijn er zéér weinig situaties waarin een Wajong-uitkering hoger zou zijn dan ziekengeld of WIA, omdat Wajong gebaseerd is op het minimumloon, en WIA op het laatstverdiende inkomen. Bij een SFB-status kunnen er inderdaad aanpassingen vergoed worden e.d., maar dat staat los van een eventueel recht op Wajong. Zinniger lijkt het mij om - zoals je ook aangeeft - in gesprek te gaan met de bedrijfsarts over aangepast werk of mogelijkheden het werk aan te passen. Als het UWV er al aan te pas zou moeten komen, zou dat zijn als er werkplekaanpassingen noodzakelijk blijken, dan kan de aanvraag van de SFB-status zinvol zijn.