Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

toch een wajong uitkering aanvragen of niet?

ik ben op dit moment 22 jaar en heb voor 3 maanden terug krijgen te horen dat ik een aangeboren rugafwijking heb, altijd al last gehad van de rug maar nooit hebben ze iets kunnen vinden, tot nu dan,, ik werk al bijna 5 jaar in de zorg 40 uur per week en met de jaren gaat het steeds slechter met mn rug (loop in de ochtend uren als een hoog bejaarde vrouw en als ik eventjes zit) heb ook een rolstoel van de wmo vergoed gekregen voor als ik daadwerkelijk niet van mn plaats afkom (blokkades) opereren kunnen ze niet want dan is de kans op 85% op blijvende verlamming, fysio helpt wel voor even maar niet blijvend,, stroom-therapie is ook maar voor korte duur,, ben al bij de huisarts geweest en die heeft me de raad gegeven om de wajong-uitkering aan te vragen, want als ik zo doorga met werken beland ik alsnog voor goed in een rolstoel en dat wil ik ook niet! maar ik wil mn baan ook niet opgeven! wat moet ik nu doen? hopelijk kan mij iemand goede raad geven waar ik daadwerkelijk iets aan heb!!! alvast bedankt!"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Is werken in deeltijd 50/50 geen idee?
Dan blijf je toch onder de mensen en ontzie je de rug wat meer.
Heel veel sterkte in ieder geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt geen wajong aanvragen omdat je niet aan de criteria voldoet. Je kunt aanspraak maken op de wao, of de wia.
Kijk maar eens op de site van de rijksoverheid. Dit kan ook gedeeltelijk, zodat je kan werken naar vermogen (dat is de wet wia.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering als je op je 18e al minimaal een jaar arbeidsongeschikt was, of als je tijdens je studie uitvalt (en je nog geen 30 bent). Jij studeert niet, dus zou je Wajong claimen vanwege arbeidsongeschiktheid op je 18e.