Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoi, ik heb last van heel erge moeheid, pijn en tintelingen in me lichaam en misselijkheid. weet iemand wat ik mankeer?

None

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

dat zou ik even aan de dokter vrage morgen als ik jou was
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan veel oorzaken hebben, praat eens met de huisarts over je klachten en laat je onderzoeken, hij/zij kan je tips en evt. medicijnen geven om je klachten te verhelpen of te verzachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niemand hier weet wat je mankeert. Als je dat wilt weten, zul je een afspraak moeten maken met je huisarts. Die kan verdere onderzoeken uitvoeren.

De reden dat er hier op GV niets zinnigs te zeggen is over wat je al dan niet zou kunnen mankeren, is dat de klachten die je noemt, zogenaamde a-specifieke klachten zijn. Dat wil zeggen dat deze zelfde klachten bij heel veel verschillende aandoeningen kunnen voorkomen, en zelfs kunnen voorkomen als er geen aandoening in het spel is. Denk aan een klacht als koorts: koorts kun je hebben omdat je griep hebt, maar ook omdat je een urineweginfectie hebt, een allergische reactie, een ernstige systeemziekte en nog veel meer aandoeningen, en het kan ook zijn dat de thermometer kapot is of dat je een hoge temperatuur meet vlak na intensief sporten op een warme dag. Kortom: als iemand koorts heeft, is er echt níemand die via internet zou kunnen zeggen wat er aan de hand is met die persoon. Daar is meer informatie voor nodig, waarschijnlijk ook een lichamelijk onderzoek, en soms nog bloedonderzoeken of andere aanvullende tests.

Met de klachten die jij noemt, is het precies hetzelfde: de combinatie van klachten die je noemt kunnen komen door griep of een ander virus, hyperventilatie, ijzer- of vitaminetekort, een auto-immuunziekte, malabsorptie, een neurologisch probleem, bijwerkingen van medicatie, of iets onschuldigs als oververmoeidheid of slaapgebrek. En dan noem ik zomaar even wat dingen op die bij me opkomen, er zijn ongetwijfeld nog 100 andere mogelijke oorzaken.

Als je deze klachten nog maar een paar dagen hebt, of maximaal één of twee weken, heb je waarschijnlijk gewoon een virusje. Dat gaat vanzelf over. Als dit al veel langer duurt, dus wekenlang of zelfs maanden, dan doe je er verstandig aan om je huisarts te bezoeken. Die zal in de eerste plaats een heleboel vragen stellen over je klachten en over eventuele andere klachten die je kunt hebben, en daarna waarschijnlijk in elk geval een bloedonderzoek laten uitvoeren. Aan de hand daarvan kan de arts bepalen wat er al dan niet aan de hand is, en vervolgens verder onderzoek doen, of een advies geven of behandeling voorschrijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding