"Iemand die allergisch van aard is, zal door regelmatig contact met een bepaalde stof in het lichaam speciale antistoffen gaan maken.
Deze antistoffen hechten zich aan de mestcellen. Deze cellen bevinden zich in de longen, neus, ogen, darmen en huid. De vorming van antistoffen en het hechten aan de mestcellen vindt ongemerkt plaats en kan maanden tot jaren voortgaan. Als een allergeen in contact komt met mestcellen waaraan antistoffen zijn gehecht, worden die geprikkeld tot het afgeven van allerlei actieve stoffen, waaronder histamine.
De actieve stoffen leiden uiteindelijk tot een allergische reactie."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een allergie is een overreactie van het afweersysteem. Het lichaam herkent een eigenlijk onschuldig stofje als een schadelijk stofje en gaat overmatig zijn best doen om van die stof af te komen.

Waarom mensen allergisch worden? De werkelijkheid over allergieën is dat we het gewoon nog niet weten. Er zijn al heel veel theorieën gepasseerd: zo zou het komen door onnatuurlijke stoffen in het milieu, door een te hygiënische opvoeding, door kleine erfelijke afwijkingen en verzin er zelf nog maar een paar.

Er is wel samenhang aangetoond tussen allergieën, een gevoelige huid met eczeem en astma en daar komt in elk geval de theorie uit naar voren dat er ergens iets mis gaat bij de vorming van het zogenaamde ectoderm in de gastrulatiefase van het embryo. Alle 'weefsels van de buitenkant' die tijdens deze fase gevormd worden (huid, longen, lichaamsholten) zijn overgevoelig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben pas 10 jaar geleden allergies geworden voor pollen (hooikoorts).
Een allergische reactie is een reactie van het afweersysteem op stoffen van buiten het lichaam die normaal niet tot een dergelijke reactie leiden. Het afweersysteem is bedoeld om elementen die niet in het lichaam horen, zoals bijvoorbeeld microben, op te ruimen. Bij een allergie wordt een reactie opgewekt tegen stoffen waarbij zo'n reactie niet hoort op te treden, zoals bijvoorbeeld voedingsstoffen,stuifmeel,schilfers van honden en katten enz. De (onterechte) afweerreactie van het lichaam uit zich in klachten zoals galbulten, eczeem, astma,jeuk,roodheid of hooikoorts.
Allergie is een ingewikkeld probleem! Soms kan het heel lang duren voordat een allergie ontstaat,mensen kunnen soms vele jaren zonder problemen in contact komen met een bepaalde stof en dan plotseling een allergie ontwikkelen.Zo heb ik b.v 2 kleine hondjes van 2 jaar,nog nooit allergisch geweest ( Ik ben 51 jaar ) en nu sinds een paar maanden wel, hetzelfde geldt voor zonneallergie ook dat heb ik dit jaar voor het eerst, ik denk daarom dat het ook veel met je gesteldheid te maken heeft.