mag een dokter zeggen dat hij maar één gezondheidsklacht per consultatie wil behandelen?

Mijn dokter behandelt altijd maar één klacht tegelijk. Als ik bv. duizelig ben en een ontstoken teengewricht heb, wil ze maar één ding onderzoeken. Voor het andere moet ik terugkomen.
Ze zei dat dat haar principe was, één gezondheidsklacht per keer. Nochtans is haar wachtkamer nooit overvol en zit ik er nooit lang binnen.
Ik heb haar al eens lichtjes ironisch gesuggereerd of ik per klacht kon betalen in plaats van per visite, zodat ik ten minste niet meer moest terug komen. Maar dat wilde ze ook niet :-I.
Nu vraag ik me af of ze het recht heeft om maar één klacht per keer te willen bekijken. Ik neem nu wel aan als het over zware dingen gaat waar ze tijd voor moet maken, maar toch niet als het gewoon over twee kleine gezondheidsklachten gaat.
Of ben ik er die het bij het verkeerde eind heb?

3.8K
Amadea
11 jaar geleden
In jouw vorige vraag las ik dat je met een buikgriep al bij de arts was geweest. Dat heb ik zelf nog nooit gedaan, omdat ik weet dat het na een paar dagen vanzelf weer over is. Misschien ga jij gewoon te snel met je klachten naar je huisdokter, en stelt zij die regel in om jou beter te laten overwegen of het wel nodig is om wat jij hebt te laten onderzoeken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen de tien minuten blijven dan is het geen probleem denk ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je komt toch uit belgie?
Weet niet of het daar anders is.
Maar anders ga een andere huisdoktor zoeken die je wel serieus helpt.
fremar
11 jaar geleden
In België kan je doorgaans met meerdere klachten bij je huisarts,trouwens wat als die klachten met mekaar van doen zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ liveisgreat: heb je mijn huisarts???
Die van mij (een maatschap met meer huisartsen: zij hebben deze manier van werken allemaal) doen dat dus ook. En je wordt echt weggestuurd! Je moet bij de assistente als je de afspraak maakt, aangeven waar je consult voor is. En wil je dan meteen nog iets bespreken dan kan je gaan.
Totaaaaaaaaaaaaal belachelijk.
En @Amadea: mijn partner komt zelden of nooit en hem is dit overkomen!!

Het beste antwoord

Wat ik veel hoor is dat een bezoek aan de huisarts meestal maximaal 10 minuten duurt. Als jij al je vragen en antwoorden binnen deze tijd kan krijgen dan kun je dus voor meerdere klachten terecht.
Je kunt vaak extra tijd aanvragen als je het gevoel hebt extra tijd nodig te hebben. Dat bespreek je met de assistenten van te voren.

Ik begrijp dat jouw huisarts heel strikt is in haar spreekuren. Geef aan dat jij je hier niet prettig bij voelt. Elke keer een nieuwe afspraak maken voor een kwaal die je tegelijkertijd hebt is een beetje onzinnig. Blijf je je hier niet prettig bij voelen ga dan kijken naar een andere huisarts waar je wel prettig bij voelt. Heb ik ook gedaan. Gewoon een intake gesprek vragen bij een andere huisarts en daarna je patiënt gegevens laten doorzetten. Het is een vrije markt en daarbij is het wel belangrijk dat je je goed voelt bij je eigen huisarts.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat een rare dokter! De meeste dokters behandelen de klachten in één afspraak. Raar dat zij dat niet doet. Ik zou haar er gewoon op aanspreken, en vragen waarom ze dit niet doet. Misschien verdiend zij meer geld als ze één klacht per afspraak behandeld omdat je steeds terug moet. Zeg gewoon dat je het nogal raar vind en dat je wilt weten waarom ze dit doet.

Toegevoegd na 38 seconden:
met 'de klachten' bedoel ik dus als je meerdere klachten tegelijk hebt behandelen ze die in één afspraak
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt wel want PER consult krijgt ze 9 euro hoorde ik van de week op de radio. Dus 2x langskomen is dubbel zo veel geld ;)
liveisgreat
11 jaar geleden
in belgië betalen we meer dan 2O€. Is 9€ dan wat men overhoudt na aftrek belastingen etc?
Als je voor meer dan één klacht naar de huisarts gaat, is het gebruikelijk om van tevoren een afspraak te maken voor een dubbel consult. Het inloopspreekuur is daar niet voor bedoeld.
11 jaar geleden
Hier moet je opgeven wat de klachten zijn, als je meer klachten hebt kun je langere afspraaktijd vragen. Vraag volgende keer gewoon dubbele tijd

Toegevoegd na 58 seconden:
En of het mag weet ik niet, het zal wel anders deed ze het niet. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de afspraak uitloopt en het wel vol wordt in de wachtkamer
11 jaar geleden
dat heb ik nog nooit meegemaakt,ik heb zelf weleens met drie klachten geweest maar dat was geen punt
die dokter wil volgen mij snel rijk zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal gelijk lien!
Als je maar binnen de tien minuten blijft denk ik dan maar.