ik heb oogontsteking in me oog 2 x achter elkaar en gaat oogarts mij laten testen of ik reuma heb wat hebben oog en rug met elkaar te maken? groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Reuma is een vorm van chronische ontsteking, zo ook fibromyalgie wat een weke delen reuma is welke zich ook uit in ontstekingen.
Ik vind in dat opzicht het idee van jou arts jou daar op te testen absoluut niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn vormen van oogontstekingen veroorzaakt door een immunologische afwijking (een probleem in je afweersysteem) en dat is onder andere reuma ook. Daar ligt dus de relatie.

Overigens zit reuma meestal niet in je rug maar in de gewrichten in je ledematen, handen etc

Toegevoegd na 3 minuten:
Reuma is overigens een verzamelnaam voor heel veel verschillende ziekten maar dus wel allemaal ontstekingen (in de rug kan natuurlijk wel maar ik bedoelde te zeggen dat ik jouw woord 'rug' niet kon begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reuma is een auto-immuunziekte, waarbij je afweersysteem je eigen cellen aanvalt. Er zijn allerlei soorten van reuma, maar lang niet elke vorm van reuma beperkt zich tot de gewrichten. Zo kunnen ook op andere plekken ontstekingen ontstaan, zoals in de organen (bij SLE/lupus) of het oog (bij o.a. de ziekte van Bechterew). Zo is het risico op uveïtis (inwendige oogontsteking) verhoogd als je een bepaald antigen bij je draagt, het hla-b27 antigen. Als je dat hebt, is ook de kans dat je de ziekte van Bechterew krijgt, en de kans op bepaalde andere auto-immuunaandoeningen, groter. Er zijn trouwens meer vormen van reuma waarbij oogontstekingen voorkomen.

Omdat je al twee keer een oogontsteking hebt gehad, zal de oogarts zich afvragen of er iets is waardoor jij een verhoogd risico loopt op dergelijke ontstekingen. Dat kán bijvoorbeeld zijn dat je hla-b27 positief bent, of dat je een andere aandoening hebt waardoor het risico op oogontstekingen verhoogd is. Dat wil je oogarts dus uitzoeken, ook omdat het bij de ziekte van Bechterew (als je dat zou hebben) voordelig kan zijn voor het verloop van de ziekte, als het vroeg wordt ontdekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De ziekte van Bechterew zit trouwens vooral in de rug, het wordt ook wel "rugreuma" genoemd. In dit geval is dat dus een mogelijke relatie tussen je oog en je rug.