mijn bloeddruk is standaard bij metingen 60-90, is dit gevaarlijk en zo ja, wat kan ik er aan/tegen doen?

vooral 's ochtends kom ik heel moeilijk mijn bed uit, duizelt t snel, heb ik hoofdpijn en ben misselijk. het lijkt wel alsof mijn bloeddruk 's ochtends nog lager is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Je kunt drop eten waardoor de bloeddruk wat omhoog gaat. Ik heb hier ook last van soms. Wat je moet doen is op tijd eten en niet te druk maken. Een beetje zout in je eten kan ook geen kwaad, maar ook weer niet te veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lage bloeddruk kan vervelend zijn maar is meestal onschuldig. Dus overleg wel even met je huisarts of er niet iets aan de hand is, maar meestal is er geen oorzaak voor.
Voordat je opstaat ga je even op de rand van je bed zitten en sta dan rustig op, uit bed springen is geen goed idee voor jou.
Zorg dat je voldoende drinkt, maar niet teveel koffie/cafeïne. En regelmatig eten.Verder is er helaas weinig aan te doen.
Meer zout eten heeft geen zin, bij een hoge bloeddruk moet je minder zout gebruiken, maar je kan deze regel niet simpelweg omdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een lage bloeddruk hebt, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Aan een lage bloeddruk kan een huisarts niet direct veel doen, maar het is belangrijk om uit te sluiten dat de lage bloeddruk komt van lichamelijke problemen die een ernstigere oorzaak hebben. Heb je een lage bloeddruk zonder dat die te verklaren is dan kun je zelf een aantal maatregelen nemen, zoals:
Vermijd het drinken van water, water zorgt dat er zouten uit je lichaam spoelen die zorgen dat de bloeddruk nog lager gaat worden. Drink liever thee, ranja of nog beter sportdrank met benodigde stoffen.
Drink na het sporten een sportdrank om je zouten weer aan te vullen die je tijdens het sporten kwijt bent geraakt. Zo voorkom je ook dat je licht in het hoofd wordt of lusteloos voelt na het sporten.
Voel je lusteloos en flauw? Zorg dan dat je altijd iets zouts bij je hebt om op te kunnen eten. Een klein zakje chips of zoute borrelnootjes zorgen ervoor dat je snel weer fris en helder bent!
Probeer overmatig gebruik van alcohol te voorkomen, helemaal in drukke gelegenheden. Deze kunnen samen zorgen voor het flauwvallen door een lage bloeddruk.
Probeer eetmomenten over de dag te verspreiden en te kiezen voor producten die zout bevatten. Zelfs in een kopje thee kun je een klein beetje zout doen, zonder dat je iets merkt!

..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bloeddruk van minder dan 100 (systolisch, dat is de hoge waarde van de 2) komt weinig voor bij de gewone bevolking. in uw geval is het 90/60 (90 over 60, systolisch 90 en diastolisch 60). Als dit altijd zo is is het verder niet zorgelijk. Soms zie je inderdaad dat het met de houding verandering lager wordt (orthostatische hypotnesie is de medische term) (zie ook eerder advies). Soms is er wel een oorzaak, maar bij jonge gezonde mensen (vaak vrouwen) zie je het wel vaker. Zie links. overigens is een lage bloeddruk soms shock, maar dan heb je het meer over een acuut ontstane situatie ten gevolge van bv een bloeding