Hoe kan ik zo snel ziek worden door stress en angst?

Elke keer als het goed met me gaat, gaat er een knop in me om. Dan word ik angstig en stressig ziek te worden, juist omdat ik dan veel dingen moet laten liggen en pijn krijg. Ik ben dan ook vaak binnen een paar dagen ziek en vaak weken lang. Mijn angst komt dus altijd uit (in vorm van griepklachten, gordelroos, rillingen e.d.). Wat kan ik hier aan doen en hoe kan dit zo snel vorm krijgen? Word er wanhopig van, want krijg het gevoel dat het allemaal mijn eigen schuld is dat ik me zo vaak ziek voel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heb ik geen antwoord voor je. Maar het is zoooooo herkenbaar voor mij. Je bent dus echt niet de enige.
Zeker wat betreft dat andere mensen je gevoel ondermijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik kan je vraag niet beantwoorden, maar herken je probleem helaas ook maar al te goed.

Het beste antwoord

Stress is altijd een soort plaag voor mensen, helaas weet ik er alles van. Maar angst is iets dat je heel erg in de greep kan houden.
Je zit op dit moment in een cirkel die maar door gaat en door gaat. Angst en stress hebben zo een invloed op je lichaam, dan je er letterlijk gewoon zien van kan worden. Dat wil je niet, maar helaas, het gebeurt toch, wat weer de angst en stress in stand houd.

Wat kan je er aan doen?
Op de eerste plaats kun je proberen dingen te vermijden die stress veroorzaken. Cola en koffie kun je het beste gewoon laten staan. Ook kun je beter thee zonder cafeïne drinken.
Probeer voor je gaat slapen en als je wakker word, oefeningen te doen met de ademhaling. Die kun je bijna overal vinden op internet, gewoon even Googlen.
Als ik jou was, zou ik een afspraak maken met een hulpverlener, die kunnen jou helpen met je angsten en je eventueel medicijnen voor schrijven die helpen de angsten te onderdrukken. Ook kunnen ze met jou op zoek gaan naar wat jou zo angstig maakt en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Dit kun je bereiken door via de huisarts je te laten doorverwijzen.

Heel erg veel sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je hebt een gevoelig karakter, daardoor trek je veel te veel dingen persoonlijk aan.
Hierdoor raak je je overzicht kwijt en dat kost je te veel energie, waardoor je lichaam begint te protesteren.

Probeer de werkelijke oorzaken bij je te vinden en kijk of je daar iets aan kunt doen.
Probeer een vertrouwenspersoon te vinden, waar je mee kan praten, gedeelde leed is halve leed.
Natuurlijk is het niet jouw schuld, van deze problemen, maar je moet er wel wat aan doen.

Zorg voor een opgeruimd huis.
Bosje bloemen op tafel.
Regelmaat in je leven.
Dwing je zelf iedere avond een half uurtje te gaan wandelen.
Eet gezond!
Drink voldoende water.
Pas op met te veel koffie drinken.
Schrijf dingen op die je dreigt te vergeten.
Een gezond lichaam is de woning voor een gezonde geest.
Kom je er zelf niet uit, zoek naar hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe om te gaan met dit soort problemen is voor een deel mijn werk geworden.
Ritsuka
12 jaar geleden
goeie tips!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Over jouw specifieke situatie kan ik natuurlijk niet oordelen.
Meestal betreft het een combinatie van genetische oorzaken met ervaringen.
De natuur heeft bepaald dat het voor het voortbestaan van soorten gunstig is dat er binnen een soort durfals en voorzichtige exemplaren zijn opdat op die manier het voortbestaan van de soort het beste is verzekerd: in acuut gevaarlijke omstandigheden kunnen de durfals een populatie redden van een ramp, bij een besmettelijke ziekte als de pest of een gevaarlijke soa hebben de voorzichtige mensen meer overlevingskansen.
Maar de weegschaal slaat ook nogal eens wat ver door: de dappersten hebben behoefte aan avontuur en sterven daardoor vaak voor ze hun dienst aan de gemeenschap hebben kunnen bewijzen en de voorzichtigen kunnen banger uitvallen dan wenselijk is.
Er is dus niets wat je je zelf hoeft te verwijten; je hebt gewoon pech.
Als je zo vaak ziek wordt als je zegt zou ik wel naar de huisarts stappen en vragen om hulp van een psycholoog.
Verwacht daar ook geen wonderen van, maar als je nog betrekkelijk jong bent kan de rest van je leven er toch een stuk gemakkelijker door worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb veel aan psygostomatische fysio gehad.
Vaak komt stress en angstver bij mij ook op die manier eruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je psychosomatische fysiotherapie? http://www.psychosomatischefysiotherapie.nl/informatie-voor-patienten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd.
Als je hier last mee hebt is het echt het beste om het zelf op te lossen met mensen die je kent of in ieder geval iemand die je kan vertrouwen. Probeer wat te gaan sporten en jezelf in te lezen over manieren hoe je jezelf kan leren verbeteren en je minder aan te trekken van negatieve mensen om je heen.
Ik zou absoluut niet meteen naar de huisarts gaan hiermee als je jezelf nog kan helpen, want deze zal je naar een psycholoog sturen of naar GGZ. Als je ooit onder behandeling bent geweest bij een psycholoog of wat voor professionele hulp dan ook, kan dit je jaren later nog opbreken en tegenzitten in bepaalde situaties. (toekomst carrière, eventuele onderzoeken)
Je krijgt de stempel mee van de GGZ en je bent voor je leven getekend, ze zien je net of je gek bent. Dit is dan een ervaring die in mijn kennissenkring bekend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je zorgen te maken krijg je stress en van stress verminderd je weerstand waardoor ziektekiemen gemakkelijk bij je binnen kunnen dringen. Probeer iets aan je angst te doen. Angst om ziek te worden is een probleem die niet bij mensen hoort, bij jou ook niet.

Het is nergens voor nodig om je zorgen te maken dat de wereld op zijn kop staat als jij ziek bent. Als jij door ziekte uitgeschakeld bent zijn er andere mensen om jou te helpen. ziek is ziek.

Door over je angst heen te komen en hieraan te werken ben je geruster en sterker om ziektekiemen tegen te houden wat weer kan zorgen dat je minder snel ziek bent, dit op zijn beurt kan je weer vertrouwen geven in jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf dermatomyositis, een ziekte waarbij mijn lichaam in zedestructie gaat. Ik ben aan het genezen omdat ik vooral hulp heb van mijn eigen lichaam. Nu als je angst aantrekt wil dit ook zeggen dat er angst in je leeft. Diep van binnen van ooit een trauma of zelfs gewoon een misverstand in je verleden. Het ziek worden is volgen's mij een reactie van het immuunsysteem om je lichaam te beschermen. Het is als een uitdaging die vanuit 1 gebeurtenis meer opneemt en zo krachtiger wordt. Je kan mediteren met je ene hand op je linker borst en je linker hand op je ziel punt onder je navel. Wordt wakker en ga naar jezelf. Het is een zware weg maar je wordt er wel gelukkig van. Ook veel drinken niet roken en goed eten. Geen kopzorgen meer...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Roken is nog voor mij het moeilijkste en wel de belangrijkste trimmer om de angst te laten bestaan. Je ben't het waard om gezond te zijn.