Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Veel last van hoofdpijn naast een lage lichaamstemperatuur, wat kan dit zijn?

Sinds 1,5 maanden ben ik met een koolhydraatarmdieet begonnen. Brood, Aardappels en Rijst probeer ik te vermijden net als gebak, snoep, koekjes, en nog meer zoetigheid. In de weekend eet ik veel bij vrienden en krijg daar dan ook wel koolhydraten binnen.
Sinds een week heb ik last van hoofdpijn (vooral rondom de ogen), 's vroeg moe en 's ochtends niet uit mijn bed kunnen komen, daarnaast heb ik vorige week een aantal keren achter elkaar een lichaamstemperatuur gemeten van 34,5. Zijn dit allemaal bijwerkingen van mijn dieet of zou het nog iets anders kunnen zijn?
PS het afvallen gaat best goed in 6 weken tijd, 5 kilo afgevallen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Koud,weinig energie en hoofdpijn zijn idd allemaal factoren die gaan opspelen als je gaat afvallen,ik ben nu 1,5jaar bezig en ben nu 32kg kwijt en ja ik ik heb die dingen ook. Lusteloos,koud,geen energie,chagarijnig,slecht slapen en ga zo maar door. Je hebt je voedingspatroon aangepast alleen je lichaam nog niet,je lichaam moet nu wennen aan het nieuwe patroon. Probeer af en toe als je je zo voelt eens een suikerklontje te nemen ;-)

In het algemeen kan je stellen dat dit vrij "normale" gevolgen zijn van zo'n dieet, wat ik overigens niet zou aanbevelen. Onder normale omstandigheden put je lichaam zijn energie uit suikers (dat zijn zeg maar de bouwstenen van de complexe koolhydraten zoals in brood, rijst, enz) Deze energiebron kan je lichaam heel snel aanspreken, en is daarom zijn eerste keuze. Als de suikers in je lichaam 'op' zijn, dan spreekt je lichaam zijn vetreserves aan, en begin je af te vallen. Probleem is dat het aanspreken van de energie in je lichaamsvet niet zo snel gaat, is minder efficiënt en produceert meer afvalstoffen. Daarom voel je nu minder fit, is je lichaamstemperatuur lager, raak je snel vermoeid, enz. Probeer daarom tóch kleine hoeveelheden koolhydraten te eten, maar dan vezelrijk, en als je echt ellendig voelt, een kleine hoeveelheid suiker (b.v. druivensuiker of een vruchtensap) zal je zeker helpen.

Bronnen:
Mijn kennis als levensmiddelentechnoloog