help ik denk dat ik overgevoelige oren heb en dikke pech. raar geluid van buren wat kan ik doen ik heb alles geprobeerd? iedereen denkt dat ik gek ben

er is raar geluid van buren het lijkt op de bas van muziek (het muziek zelf hoor ik niet) of een machine dat soms piek. soms lijkt het gewoon 2 dagen achter me kaar door te gaan het is iedere geval elke avond na 10 uur tot ongv 3 uur in de nacht. Ik heb alle soort oordopjes hele dure niks helpt. ik hoor met de dopjes nog harder ik voel de trilling door me kussen en soms doen me oren gewoon pijn lijkt alsof me oor gaat ontploffen van binnen. verder heb ik gewoon hele erge hoofdpijn en kan ik niet slapen. mijn vriend hoort het ook maar slaapt gewoon door en zegt dat ik overdrijf. mijn huisbaas gelooft me niet. ( ook vind ik dat hij me voor de gek gehouden heeft want ik weet dat ik zoiezo al niet van harde geluiden houd en als ik wist dat ik mijn slaapkamerwand met een studentenhuis van 20 man deelde dan had ik dit huis nooit gehuurd voor 875! hij had me verzekerd dat het een rustige buurt was!) Het geluid is raar genoeg te zacht om behoorlijk op te nemen, als ik het opneem hoor je het geluid in de verte maar de trilling niet. ik weet gewoon geen raad meer. maar dit is een hel en mijn contract is nog 4 maanden. Ik moet elke dag 6 uur op om op me werk te zijn en heb tentamens ik weet niet hoe het ik nog kan volhouden. soms ga ik gewoon opstaart in de nacht omdat ik het niet meer aan kan.
ik hoop dat er iemand is die dit begrijpt of ook heeft en een oplossing heeft???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Er zijn veel mogelijkheden.

Het kan de pomp zijn van de centrale-verwarmingsinstallatie.

In sommige straten hoor/voel je de trillingen die de pompen van het riool veroorzaken.

Verkeer op een verre weg kan doffe trillingen geven. Die kun je nog waarnemen als die weg op 5 km afstand ligt.

Mechanische afzuiging geeft trillingen.

Er is echter een oorzaak die veel mensen over het hoofd zien: tinnitus.

Tinnitus komt uit je eigen oren. Er is niets aan te doen. De bekendste vorm van tinnitus is weliswaar de (hoge) piep, maar ook laagtonige tinnitus (bromtinnitus / zoemtinnitus) komt voor.

Ik heb hier zelf ook "last" van. Ik kon er in het begin ook vaak niet van slapen.

Wat bij mij hielp was de ontdekking dat deze brom niet van buiten komt en dus niet wordt veroorzaakt door een onbekende bron, maar dat de brom in mijzelf zit. Ik ontdekte dat doordat ik erachter kwam dat ik die brom *overal* hoorde. Ik nam die brom met mij mee. Maar zelfs dat was niet genoeg om me te realiseren dat het tinnitus was - een ander moest mij daar op wijzen.

Het klinkt gek, maar sinds ik weet wat het is, heb ik er geen last meer van. Ik hoor de brom nog wel, maar hij stoort niet meer.

Toegevoegd na 4 minuten:

Wacht eens een moment af waarop je de brom hoort. Klap dan zachtjes in je handen, of tik met je nagel op een houten plank of op de zijkant van je bed. Als de brom dan ongeveer één seconde ophoudt en daarna weer doorgaat (zoals bij mij), heb je goede kans dat je tinnitus hebt.

Een nog sterkere aanwijzing is wanneer je de brom overal hoort, ook in een heel andere stad, of zelfs in een ander land - dat je, zodra het echt stil is, de brom hoort.

Als het bij jou ook tinnitus is, heb je goede kans dat je er geen last meer van hebt zodra je dat weet.

Lukt dat niet, dan kun je je tinnitus "overstemmen" met een ander geluid, een onschuldig geluid. Neem dan geen "tonaal" geluid zoals muziek of stemmen, maar "atonaal" geluid zoals regen, het zachte geruis van de wind, of golfslag in de verte. Om te proberen kun je een radio expres "naast alle zenders" afstemmen zodat je alleen ruis hoort. Daar slaap je prima bij.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! veel opties en uitleg. en prettig te lezen dat de geluidjes je niet horendol maken :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik vrees dat ik inderdaad ook tinnitus heb. enigzins voel me ook opgelucht dat het niet iets mentaal is! ik heb je test gedaan en ook opgelet op me werk enzo als er hard geluid is hoor is het gebrom idd ook. ik heb toch snel een afspraak gemaakt met me huisarts want ik zie op internet er toch enkele dingen zijn die je kunt proberen.
Intussen heb ik een cd nature sounds gekocht en ga hem vandaag uittesten! harstikke bedankt!

Andere antwoorden (4)

Ik zou naar de buren gaan en vragen of ze het geluid zachter kunnen zetten en anders naar de huisbaas gaan en zeggen ik kan hier niet meer wonen want ik heb last van mijn oren en soms lig ik de hele nacht wakker

Groetjes kenzey

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps Gewoon de waarheid zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon rustige muziek luisteren met oordopjes, Moby of iets wat je fijn vind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik hier pas woonde dacht ik ook steeds dat een apparaat bij de buren een heel laag brommend, eigenlijk meer trillend, geluid maakte en het stoorde me behoorlijk. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het geluid veroorzaakt wordt door een pomp, die een straat verderop in een gebouwtje staat en het grondwater op laag peil houdt, de boosdoener is. Sinds ik dat weet hoor ik het geluid haast niet meer; alleen op zondagochtend als het heel stil is.

Die kennis én het weten dat je er niets tegen kunt doen maakt kennelijk dat mijn lichaam dat geluid geaccepteerd heeft.

Misschien zal de kennis van waar het geluid vandaan komt bij jou ook zo werken. Dus ga alle mogelijkheden die Cryofiel al opnoemde na.
12 jaar geleden
Ik heb exact hetzelfde. Helaas ben ik, net als jij, gezegend met hele erge goede oren. Oordopjes helpen dus niet want geluid komt ook via de schedel binnen.
Als ik in bed lig kan ik soms mijn eigen hartslag via het kussen hoiren, heel raar. Ook popfestivals 20 km verderop kan ik nog horen. Maar het kan ook een afzuigkap zijn of een vaatwasser of gewoon een airco ergens.
Uiteindelijk heb ik maar bedacht dat het tusen mijn oren zit: ik zeg tegen mezelf: straks gaat het vanzelf over, dat geluid. Het is de airco van een groot kantoor wat verder weg en daar kan ik toch niets aan doen.
Simpel: dingen die je zelf niet kunt veranderen, moet je accepteren. Helaas, dat wel.
Bijzonder is dat de gedachte: het gaat over en ik kan er niets aan veranderen, helpt. Tenslotte kan je ook zomaar in slaap vallen in de trein of een vliegtuig en daar is het objectief gezien ook een herrie!
Je liggen opvreten maakt het alleen maar erger en daar ga je aan kapot. Je kunt de rest van de wereld niet veranderen, dus probeer iets voor jezelf te doen. Er zijn ontspanningsoefeningen en daar heb ik soms wel iets aan. Je zou ook iets aan Awareness kunnen gaan doen ( effe Googelen): dan kijk je in zelf op dat moment en dan valt de rest gewoon weg. Dat werkt bij mij al aardig.
Een ding , verhuizen is geen optie want elders kan het nog wel ens veel erger worden.
Tel je zegeningen want die zijn er ook. Alle sterkte!

Toegevoegd na 8 uur:
Awareness? ik bedoel Mindfulness. Komt op hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord komt mij heel bekend voor! Ik hoor ook elke nacht een soort gebrom en joost mag weten waarvandaan. Ik vermoed een afzuigsysteem van de buren die heel hoog aan staat.
Een goede afleiding is gek genoeg: heel bewust luisteren, dus naar alle geluiden die er zijn, luisteren zonder te interpreteren. Dus niet gaan denken: dat is een brommer en dat is de t.v. van de buren, of de hond van de hoek. Nee alleen je oren inspannen en enkel luisteren. Binnen 5 minuten slaap je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik zeker proberen, Meike!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je gelijk en is verhuizen is geen optie. Maar ik zal je raad proberen op te volgen en me zegeningen te tellen :) bedankt!