Herkent iemand deze klachten? ( last van mijn gewrichten, zoals knieen, enkels, polzen, schouders en ellebogen)

Ik heb al 2 jaar dat ik af en toe last heb van mijn gewrichten, zoals knieen, enkels, polzen, schouders en ellebogen. Sinds 1,5 tot 2 maand geleden is dit erger geworden en heb ik er elke dag last van. Dit belemmerd dingen in het dagelijks leven zoals trap lopen en afstanden lopen. Ik ben hiermee naar de huisarts geweest en die heeft me door gestuurd naar het ziekenhuis waar ik bloed heb geprikt voor verschillende dingen en moet nu wachten tot dinsdag voor de uitslagen. Maar ik zou graag willen weten of er iemand nog meer last heeft van een stekende, zeurende pijn in alle gewrichten en vaak met tintelingen en bonken als gevolg. Weet iemand wat deze pijn kan stillen, zodat ik 's avonds beter slaap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (8)

Ibuprofen lijkt mij hier een goede pijnstiller.
fremar
12 jaar geleden
Weet je toevallig of ze bij dat bloedprikken ook de reumafactor gaan bepalen?
Klinkt namelijk als reumatische klachten. Je zou inderdaad pijnstillers/ontstekingsremmers kunnen slikken. Dus paracetamol maximaal 4 x dgs. 2 en daarnaast evt. een ontstekingsremmer zoals b.v brufen, diclofenac of naproxen (dit alleen bij onvoldoende resultaat van paracetamol). Ontstekingsremmers kunnen namelijk de nodige bijwerkingen geven. b.v. maagklachten. Dus eerst kijken hoe ver je komt met paracetamol. Alle hier genoemde middelen zijn gewoon verkrijgbaar bij de drogist/apotheek. Op recept zijn de ontstekingsremmers in hogere doseringen verkrijgbaar, maar dit dus alleen na overleg met je huisarts.
Daarnaast kun je baat hebben bij koude of warmte therapie, dus een cold- of een hotpack op de gewrichten leggen. Maar dit is afhankelijk van de soort ontsteking. Chronische ontstekingen hebben meestal baat bij warmte en acute bij koudetherapie. Dit zou je kunnen overleggen met je arts evt. of dit mag/nuttig is.
Misschien helpt het ook om rust/activiteit wat af te wisselen, dus b.v 's middags even uitrusten op bed. En dit dan in een juiste houding, dus bij voorkeur plat op de rug of buik. Dit geeft de gewrichten even rust.
En verder uitkijken dat je de genoemde gewrichten niet teveel belast. B.v. geen strakke potten opendraaien, zware tassen dragen, zware dingen optillen, veel trappen lopen, veel wandelen etc.
Ik wens je sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het type klachten (pijn in alle gewrichten) herken ik wel. Maar voor de oorzaak van jou klachten zul je de uitslagen van de onderzoeken moeten afwachten.

Dan je vraag hoe je ondanks de pijn beter kunt slapen. In mijn ervaring zijn dat 1. een optimale lighouding, 2. activiteiten overdag aanpassen en 3. medicatie. En eigenlijk nog een 4. ontspannings- en ademhalingstechnieken om makkelijker in slaap te komen.

Laat ik beginnen bij 1. Je bed, matras, kussen, de houding waarin je ligt, het speelt allemaal een rol in je pijnklachten 's nachts. Een optimaal matras en kussen zijn een eerste vereiste. Veel mensen met gewrichtsklachten hebben baat bij een traagschuimmatras. Maar sommige mensen vinden traagschuim een regelrechte ramp: tegenwoordig mag je bij steeds meer beddenzaken allerlei typen matrassen tijdelijk op zicht proberen, zodat je goed kunt vergelijken. Ook een verstelbare bedbodem en een goed (nek)kussen kunnen je nachtrust verbeteren.

2. Activiteiten overdag. Dat hangt heel erg af van de oorzaak van je klachten, maar het is zaak om een goede balans te vinden tussen belasting en ontspanning. Als je een optimale spierconditie hebt, en er tegelijk voor zorgt dat je je gewrichten niet overbelast of verkeerd belast, heb je 's nachts ook minder pijn. Maar dat is eigenlijk pas goed uit te werken als bekend is wat de oorzaak voor je klachten is. Fysio- en ergotherapie kan je hierbij helpen.

3. Medicatie moet je alleen gebruiken als het niet anders kan, zeker bij langdurige klachten. Maar soms kan pijnmedicatie je kwaliteit van leven enorm verbeteren.
De eerste stap in pijnmanagement is paracetamol. Volwassenen mogen 3x2 tabletten nemen, dan bouw je een spiegel op en werkt het beter dan wanneer je alleen bij erge pijn iets slikt. Als dat niet werkt, is het tijd om met je huisarts te overleggen. De volgende stap is dan - bij langdurig gebruik ALTIJD in overleg! - een NSAID, zoals ibuprofen of diclofenac, evt. icm paracetamol. Als dat ook niet effectief is, kom je aan de zwakwerkende opiaten (morfine-achtigen) en daarna de sterke. Daar wil je zolang mogelijk bij wegblijven, maar naast deze middelen zijn er ook andere medicijnen die met name tegen zenuwpijn werken. Eén van die middelen wordt ook wel gebruikt voor slaapproblemen, en zou dus een goed middel kunnen zijn als je door de pijn moeilijk in slaap kunt komen. Maar dat zijn echt dingen die je met je arts zult moeten bespreken, die kan hopelijk als dat nodig is, een goed middel voor je vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt idd als reuma achtige pijnen.
Slaap advies: ik slaap met 2 kussens, waardoor je niet plat ligt maar een beetje half ligt, half zit. Minder druk op je rug en schouders. Dit in combinatie met ontspannende muziek luisteren op hoofdtelefoon doet wonderen.

Pijnstillers: in eerste instantie denk ik dan aan ibuprofen 600. Goede ontstekkingsremmer. Mocht dit niet afdoende helpen, zal een huisarts waarschijnlijk tramadol 50 mg voorschrijven.

Om een lang verhaal kort te maken, klinkt het alsof je met een reuma soort te maken hebt. Maar dat is soms moeilijk te bepalen. Aangezien er heel veel reuma soorten zijn.
Je klachten hebben ook veel weg van atheïsme. Dus ik zou als ik jou was en er komt niet veel uit de bloed uitslagen, vragen of er op reuma geprikt is en of er bij toeval geen artrose in het spel kan zijn. Even een CT-scan laten maken evt.

Ik hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt.
Heel veel sterkte en suc6 met slapen. Misschien helpt een beker warme (anijs)melk ook nog wel voor het slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, er staat atheïsme , moet zijn artrose.
krijg van mijn huisarts pijnstillende ontstekingsremmers als ik weer eens een ontsteking heb. (weet ff niet hoe die kleine bruine dingen heten, maar is niet belangrijk want zonder recept kan je ze niet krijgen)

schrijf je huisarts niets voor dan kan je ibuprofen nemen.
(zie link voor meer info)

wellicht dat koelen of juist warm houden (afhankelijk van of het om een ontsteking gaat of om wat anders) ook verlichtend kan zijn.

wellicht dat het met het weer te maken kan hebben gezien de tijd waarin je er meer last van hebt gekregen? (ik merk dit altijd zelf wel aan de gammele botten) en dan zou je er bv op kunnen letten dat je je wat warmer kleed, of bv een steunend rekverband kan dragen (houdt het warmer, en geeft dus meer steun zodat je het niet zo snel kan overbelasten)

goed opletten dat je geen dingen doet waarvan je achteraf merkt dat het niet bevorderlijk is geweest voor je lijf.
als je veel door je knieen gaat tijden het ramen lappen bv (opstapjes op en weer af) dan ook niet nog een keer trappen loopt of te lange afstanden loopt.

je kent je lichaam het beste dus overvraag het niet (ook niet als het op het moment wél lijkt te kunnen en s avonds duidelijk anders blijkt).

misschien dat een warme douche kan helpen voor het slapen gaan. als je een zonnehemel hebt zou je hier misschien ook onder kunnen (hier verstandig gebruik van maken uiteraard) omdat veel mensen met pijnlijke gewrichten baat hebben van de warmte die hieraf komt.
de bekende infrarood lampen verlichten de pijn misschien ook, dus dit zou je ook kunnen proberen.

denk dat het even uitproberen is, en een combinatie is van verschillende dingen die de pijn en last wat kunnen verlichten.

de uitslag van bepaalde waarden waar ze op testen (w.o. waarden waar de reuma aan kunnen vaststellen zo uit het 'blote hoofd') laten wat langer op zich wachten dan andere waarden.

hoop dat het onderzoek meer duidelijkheid kan geven zodat je weet waar je aan toe bent. (en hoop natuurlijk dat het niet iets ernstigs is en/of van blijvende aard)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je symptomen lijken op fibromyalgie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelf ook last van gewrichten (knie gebroken gehad en last van mijn rug. Ibuprofen helpt niets. Bij mij werkt Naproxen heel erg goed maar dat krijg je niet zonder recept van de huisarts. Je zou hier om kunnen vragen.
Je klachten kunnen duiden op reuma maar ook op een ontsteking. Bloeduitslag zu hier duidelijkheid over moeten geven.
Succes en sterkte!
12 jaar geleden
Dit is een interessante vraag voor mij. Na een drukke periode, een periode die 4 maanden duurde had ik het piek moment bereikt in mijn opleiding. Eindelijk na echt (voor mij) veel werk te hebben verricht was ik klaar. Ik verdiende rust omdat ik tot het uiterste ging. Ik verdiende rust en dat kreeg ik! Precies wat in de vraag geschreven staat is wat ik heb gehad. Pijn in mijn gewrichten, enkels, knieën, ellebogen en polsen deden zeer. Van mijn enkels trok het zelfs door naar mijn scheenbenen. Rust is het medicijn, een warm bad is prettig. Aspirine(s) weren de pijn, en dat zorgt er voor dat je beter zal slapen. Maar neem niet meer dan de toegestane hoeveelheid. Sterkte, ik hoop dat de uitslag mee mag vallen.