Soms klopt mijn hart 1 keer hard(met raar gevoel) en dan een kleine pauze(naar mijn idee) en daarna weer normaal verder. is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je last van extrasystolen. Komt vrij veel voor en is totaal onschadelijk. Het voelt als een extra slag, maar is eigenlijk een vrij normaal verschijnsel. Ik zal even kijken of ik nog een goede uitleg voor je kan vinden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hartoverslagen: geen echte ritmestoornis, maar wat dan wel?

Slaat uw hart ook wel eens over? Bij de meeste mensen mist het hart af en toe wel eens een slag. Bij sommige mensen gebeurt dat zo vaak dat ze er echt last van hebben.

Hartoverslagen of extrasystolen zijn extra of 'abnormale' slagen tijdens het normale hartritme. De slag valt minimaal 10% eerder dan normaal. De pauze tot de volgende slag is dan wat langer. Dit voelt u als een bonk.

Waardoor ontstaan extrasystolen?
Soms komen de extrasystolen voor bij een hartaandoening, maar meestal is er geen duidelijke oorzaak.

Bij (over)vermoeidheid heeft u ook eerder last van extrasystolen. Er zijn ook stoffen die extrasystolen kunnen opwekken, zoals:
•alcohol
•chocola
•koffie en cola
•geneesmiddelen tegen astma of verkoudheid

Bron: hartstichting

Ik zeg hierboven eigenlijk iets te snel dat het totaal onschuldig is, dat zou moeten zijn: in veruit de meeste gevallen. Meestal ontstaan extrasystolen in de boezems, dat is niet ernstig. Bij met name oudere mensen komt het vaker voor dat ze ontstaan in de kamers, en dat kan duiden op een hartaandoening. Als je dit heel vaak hebt, en het wordt niet minder als je bijvoorbeeld mindert met koffie, alcohol of roken, dan is het wel verstandig om er eens mee naar je huisarts te gaan. Vaak zal dan een holter oftewel een 24-uurs ECG worden gedaan, waarbij je op een knopje kunt drukken als je die overslag voelt. Dan kunnen ze precies kijken wat er gebeurt op het moment dat jij iets afwijkends voelt, en zodoende kijken of er aanleiding is om je zorgen te maken. Maar meestal is het dus niets bijzonders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens of het minder wordt als je minder koffie gebruikt. Misschien maakt dat nog verschil. En als je merkt dat het dan duidelijk minder wordt, hoef je je ook verder geen zorgen te maken, want dan is dat dus één van de oorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +, zeer goede uitleg, maar voeg als oorzaak er nog "stress" bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal isn het inderdaad onschuldig maar als er zogenaamde "treintjes" (heel snel achter elkaar)
ontstaan zou ik toch naar de huisarts gaan. als je het
niet vertrouwd zou ik nu al gaan