Kan het zijn dat je al enkele kleine hersenbloedingen hebt zonder dat je die voelt?

een verre vriendin zou dit beweren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Ik heb ooit iemand gekend die regelmatig last had van kleine bloedingen, waardoor ze aanvalsgewijs last had van bepaalde klachten, en ook trapsgewijs achteruit ging. Zij had een hele zeldzame aandoening waardoor haar vaten erg zwak waren, en af en toe ontstond er daardoor dus een kleine bloeding. De verschijnselen daarvan leken op TIA's, dus een transient ischemic attack, wat ook wel een mini-beroerte wordt genoemd. Verschil is dat bij een TIA de verschijnselen per definitie voorbijgaand zijn, en dat bij haar de gevolgen soms wel blijvend waren. '

In theorie zou het kunnen dat een hele kleine bloeding geen schade geeft, en dat je dit daarom niet merkt. Maar als je meerdere kleine bloedingen zou hebben, moet er wel iets aan de hand zijn, dus een voorafgaand trauma of een aandoening aan de vaten in de hersenen, anders heb je echt niet meerdere bloedingen. Sowieso worden de meeste CVA's ("beroertes") veroorzaakt door een infarct (meestal een bloedpropje) en niet door een bloeding. Wat jouw vriendin schetst, zal dus in elk geval een zeer uitzonderlijk iets zijn.

Wat veel vaker voorkomt, is dat mensen meerdere TIA's hebben, en soms merken ze daar inderdaad verrekte weinig van, en het wordt dan ook lang niet altijd herkend als TIA. Het gevaar daarvan is dat zeker meerdere TIA's de kans op een echt CVA de kans enorm vergroten. Een TIA wordt gezien als een waarschuwing, en wordt ook wel eens een 'voor-beroerte' genoemd. Als iemand een TIA heeft gehad, kan door middel van medicatie het risico op een CVA worden ingeperkt. Als iemand een TIA dus niet herkend, loop je de kans mis om dit risico te kunnen verkleinen.

Maar ik heb geen idee wat die vriendin van jou precies bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan, dat heet een TIA en dat hoef je niet altijd te merken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit de bron:
Een subarachnoïdale bloeding treedt meestal op rond het 40e tot 50e levensjaar. De verschijnselen zijn een zeer plotseling optredende heftige hoofd- en nekpijn. Veel patiënten beschrijven een "knapje" of slag in de nek. Ongeveer 25% van de patiënten overlijdt binnen heel korte tijd als gevolg van de bloeding. Bij diegenen bij wie de bloeding tot stilstand komt is de situatie sterk verschillend, deze kan variëren van volledig helder tot een diep coma.

Helaas wordt een dergelijke bloeding niet altijd als zodanig herkend. Vooral als de patiënten alleen maar over hoofdpijn of nekpijn klagen wordt vaak gedacht aan migraine en soms vindt zelfs verwijzing naar een fysiotherapeut plaats. Gemiddeld komt een dergelijke bloeding 5 keer per 100.000 inwoners per jaar voor, zodat een huisarts dit ongeveer maar één keer per 8 jaar ziet! Geen aandoening om een grote ervaring mee op te doen.

Misschien bedoelt je vriendin dit? Alhoewel 'enkele kleine hersenbloedingen' me dan wel érg sterk lijkt, dan moet je wel erg veel geluk hebben als geen van die bloedingen merkbare schade veroorzaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat blijkt inderdaad mogelijk te zijn.
Over microbloedingen in de hersenen was tot voor kort weinig bekend, maar het totaal aantal mensen met hersenschade blijkt groter dan tot nu toe gedacht werd.
Eén op de zeven mensen van vijfenveertig jaar en ouder heeft een microbloeding in de hersenen gehad. Meestal merk je niets van deze minimale hersenbloedingen, maar ze kunnen het risico op ziektes zoals beroerte en dementie wel vergroten.
Pas de laatste tien jaar is er meer bekend over deze microbloedingen. Door de microbloedingen te bestuderen hopen onderzoekers in de toekomst te kunnen voorspellen hoe en wanneer deze bloedingen zich tot ouderdomsziektes zullen ontwikkelen.

Met een krachtige 7T-MRI-scanner zijn beschadigde bloedvaatjes in de hersenen op te sporen. In totaal namen 1.062 personen met een gemiddelde leeftijd van 70 jaar deel aan een onderzoek. De microbloedingen blijken voor te komen bij ongeveer 20 procent van de bevolking. Daarbij neemt het aantal toe naarmate men ouder wordt.
De onderzoekers concludeerden ook dat personen met een genafwijking die in verband wordt gebracht met de ziekte van Alzheimer significant meer microbloedingen hadden dan personen zonder de genvariant. De beschadigingen bij de patiënten met de genvariant bevinden zich ook op een andere plek in de hersenen dan de microbloedingen die vermoedelijk als gevolg van roken of een hoge bloeddruk zijn ontstaan.
Amadea