Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom doet mijn kuitpijn?

mijn linker kuit doet na 30 minuten hardlopen erg pijn. soms zo erg dat ik haast niet kan lopen dan moet ik gaan zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je goede hardloopschoenen? En ben je een geoefende loper?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel zeer goede schoenen maar ik ben pas een maand bezich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zit daar de oorzaak in: als je pas een maand loopt, is 30 minuten achter elkaar hardlopen véél te lang. Daar moet je langzaam naar opbouwen, anders kun je dit soort blessures verwachten. Als je na een paar dagen nog zoveel last hebt, ga dan even langs de huisarts. En verder: even niet hardlopen en die kuit ontzien tot je hélemaal hersteld bent, en dan opnieuw beginnen met opbouwen. Google eens of je een fijn beginnersschema voor hardlopen kunt vinden. Hardlopen is een fijne sport, maar blessuregevoelig. Neem dat risico serieus, dan kun je nog járen plezier hebben van je nieuwe sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje gelukkig is het al over.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Het opgegeven symptoom kan bij meerdere aandoeningen voorkomen. Hieronder zijn deze aandoeningen opgesomd.
Klik op de aandoening en vul de vragenlijst in om te bepalen of de andere verschijnselen van de aandoening ook voorkomen. Is dit niet het geval kies dan 1 van de andere aandoeningen.
Het door jou gekozen ziekteverschijnsel komt voor bij meerdere aandoeningen. Wil je meer weten over de andere aandoeningen klik dan in de paarse balk op volgende. De symptomenlijsten van de andere aandoeningen kun je hieronder aanklikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan het gevolg zijn van onvoldoende "warming up"
En anders zul je je tempo aan moeten passen of aan een expert vragen of je wel goed loopt en of de juiste schoenen hebt.
(uitgaande dat je geen spierziekte of iets dergelijks hebt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loop je op steen en niet op asfalt,
Dan kan het kloppen omdat als je op steen doet geen lekker ondergrond heb en dan krijg je last.
Probeer van die veeringshoenen dat kan helpen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een kuitverrekking zijn. Deze blessure kenmerkt zich door pijn in de kuit en door gevoelige en gespannen kuitspieren.

Een kuitverreking wordt vaak veroorzaakt door plotselinge overbelasting van de kuitspieren door middel van snelheidstrainingen, heuvellopen of trainen op ongelijke ondergrond.
Ook kan de blessure veroorzaakt zijn door het dragen van schoenen met onvoldoende demping.

Je kan de pijnlijke kuit met ijs te behandelen, 10 min direct na de training en 10 min op een later moment op de dag.
Ook is het goed om de kuit te rekken (3x daags 3x 15 seconden) en een licht verband (niet te strak) om de kuit aan te brengen dat ook tijdens het hardlopen gedragen kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je kuitspier te kort is, door een kleine verhoging in je schoen te leggen (bij de hiel +/- 3mm) kun je dit vaak makkelijk verhelpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan ook aan je loopstijl liggen. ben je op eigen houtje hard gaan lopen zonder deskundig advies? soms wil dat een oorzaak zijn, ook knieklachten kunnen hierdoor ontstaan omdat de loophouding, en of warming up niet of niet goed gedaan word. als het niets medisch is zal ik overwegen om eens een deskunige voor hardlopen in te schakelen die je precies kan leren wat de juiste houding is in lopen. en kan ook liggen of je net begint met hardlopen of niet? en of je het wel of niet hebt opgebouwd, het kan ook een overbelasting van de spieren zijn, waarbij de spieren in je kuit verzuren en uiteindelijk krampen veroorzaakt waarbij je inderdaad niet verder meer kan lopen. ik zou adviseren, eerst huisarts, is het niets medisch, dan kun je beter deskundig advies vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding