Is dit wel degelijk prikkelbare darmsyndroom?

5 jaar geleden is de diagnose prikkelbare darmsyndroom gesteld. Sinds 1jaar gaat het enorm bergaf. Niets van medicatie helpt. Er is een darmonderzoek gedaan 2 jaar geleden en hier hebben ze niets vastgesteld. Nu heb ik constant het gevoel dat alles strop zit in men darmen (eet wel genoeg vezels en drink genoeg water). ik heb het gevoel dat ik naar het toilet moet, ik ga dan naar het toilet en er komt niets uit ondanks dat ik pers (wat ook weer niet goed is). Na een halfuur krijg ik dan enorme diarree.. Ik heb niets meer van sociaal leven, vanaf ik buiten kom moet ik terug naar huis. Gaan werken is een hele opgave doordat ik constant krampen heb. De huisarts heeft ook entocort voorgeschreven (voor patienten met ziekte van crohn) maar ook geen resultaat hiermee. Ook heb ik al hypnotherapie + gesprekstherapie geprobeerd, zonder resultaat. Eetlust is miniem en als ik wat eet heb ik enorm krampen in mijn maag en reflux (maakt niet uit wat ik eet, zelfs als ik water drink). Ondanks de minieme eetlust, val ik toch niets af.
Ik voel me echt hopeloos en heb al meerdere keren gedacht dat ik het gewoon wil opgeven, dat ik er niet meer wil zijn. Het heeft zo'n grote impact op mijn leven dat dit echt niet meer leefbaar is. Ook neem ik al antidepressiva om om te gaan met deze gevoelens.

Hopelijk herkent iemand zich hierin..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Alle darm klachten die niet terug te voeren zijn naar een ziekte als crohn, cu, proctitis oid vallen vaak onder de noemer pds. Ik herken dit en heb het ook gehad. Begin eerst eens met het vermijden van lactose( melk, kaas ed), chocolade, koffie, varkensvlees, en aardappelen. Neem licht verteerbaar voedsel als rijst, gekookte groente, en vooral rood fruit. Daarbij moet je je mindset veranderen. Niet meer de focus op de toilet gang, maar ga bijv naar een sportschool, ga spinnen bijv. Met muziek, dat geeft afleiding. Probeer eens magnesium tabletten. 3x 2tabletten een half uur na de maaltijd. Dan gaat het lekker soepel doorlopen en en heb je niet dat volle gevoel. En drink vooral veel water. Als je vezels neemt maar geen vocht ontstaan er ook problemen van verstopping. Sterkte..